Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena?
17.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Evropské registrace jsou prý aférou německé značky nepřímo ovlivněny. Trh však i nadále roste, Golf rovněž.
Listopad se pomalu přehoupl do své druhé poloviny, pročež tu máme novýou zprávu o celoevropských prodejích nových vozů. Jak se asi dá očekávat, naši pozornost zaměříme především na koncern VW Group, který je již dva měsíce spojován s kauzou Dieselgate. Ta se v září na registracích neprojevila, zejména z toho důvodu, že její ohnisko bylo ve Spojených státech. Posléze se však skandál přesunul také do zbytku světa a navíc začal bobtnat. Je tedy možné, že srazil Volkswagen na kolena, jak by si někteří jistě přáli? To si řekneme za chvíli, nejprve se však budeme věnovat trhům jako takovým.
Tak tedy, registrace v říjnu rostly již šestadvacátý měsíc v řadě, nicméně je patrné jisté zpomalení. Prodáno totiž bylo celkem 1 104 868 vozů, tedy pouze o 2,9 procenta více než loni. Hlavní „zásluhu“ na tom mají největší trhy EU, kde došlo k jen velmi malému růstu (Francie +1 %, Německo +1,1 %) či dokonce k poklesu (Velká Británie -1,1 %). Zrovna vývoj v ostrovním království je poněkud překvapivý, neboť po takřka čtyři roky platilo za neochvějnou „baštu růstu”.
Podle některých analytiků je tento vývoj následkem zmiňovaného skandálu, který otřásl důvěrou zákazníků v celý automobilový průmysl. Kvůli tomu pak prý nepoklesly na britském trhu prodeje pouze Volkswagenu (-10 %), ale také Fordu (-8,8 %), Opelu, respektive Vauxhallu (-16,4 %) nebo Citroënu (-18,5 %). Opravdu velkou měrou zamířil dolů Seat (-32 %), Škoda si pak pohoršila o tři procenta. Nicméně takové Audi se může pochlubit 2,2procentním růstem. Jak moc této interpretaci věříte, posuďte sami.
Z ostrovů se ale vraťme k celé EU, kde jsme se rovněž dočkali i dvouciferných růstů, ovšem víceméně jen v případě menších trhů. Na Kypru tak evidujeme hned 28procentní posun k lepšímu, nicméně jde jen o nějakých dvě stě vozů. O poznání lepší jsou registrace v rámci kusů v České republice (+10,5 %), Maďarsku (+34 %), Irsku (+27,4 %), Nizozemsku (+11,1 %), Litvě (+25,9 %), Portugalsku (+16,1 %) nebo Švédsku (+11,7 %).
Od jednotlivých zemí se přesuneme ke značkám, přičemž odstartujeme rovnou koncernem VW Group. Jeho celkové registrace poklesly o 0,5 procenta, za čímž můžeme hledat hlavně pád Seatu (-11,4 %) a Škody (-2,6 %). Samotný Volkswagen se víceméně držel svého (-0,2 %), Audi a Porsche, tedy „dojné krávy“ automobilky, jsou ovšem v černých číslech (+4,1 %, respektive +13,9 %). Ve výsledku tak koncern nadále ovládá 25 procent celoevropského trhu, tedy méně než loni (25,9 %).
Celosvětově je na tom Volkswagen o trochu hůře, jeho registrace totiž poklesly o 3,5 procenta. Někteří i za tím vidí Dieselgate, to je ale interpretace ještě odvážnější, než v případě Evropy či Velké Británie. Za poklesem totiž stojí hlavně velké propady trhů v Brazílii a Rusko, kde evidujeme 47procentní a 31procentní poklesy dané tamní ekonomickou situací - Dieselgate za tím spatřovat prostě nelze, naftové motory mají zrovna na těchto trzích mizivý tržní podíl. Pokud by něco mělo ukázat na vliv Dieselgate, pak je to situace ve Spojených státech. Jenže tam je pro VW paradoxně velmi příznivá - prodeje mu narostly o 5,7 % a pokud si dealeři na něco stěžují, pak na to, že nemají auta. Koncern má nyní v USA nejnižší skladové zásoby za posledních 12 měsíců a pochopitelně tomu pomohl i sám - nabízí zákazníkům nemalé slevy (až 4 200 USD/106 000 Kč), které jsou pro ně evidentně důležitější než potíže firmy s emisemi naftových motorů, které si většina klientů stejně nekupovala.
Ze světa se ale vraťme do Evropy, kde skokanem měsíce se stává Smart, který si polepšil o neuvěřitelných 215 %. Špatně pak nebylo ani u Jaguaru (+92,1 %), Jeepu (+74,4 %), Mazdy (+34,3 %), Land Roveru (+19,4 %) či kupříkladu BMW (+13,7 %). Taková Alfa Romeo však pokračuje ve svém pádu (-7,4 %) a radost nemají ani u Citroënu (-5,5 %) či v jeho luxusní divizi DS (-6,1 %). Sesterský Peugeot si však polepšil (+2,8 %), stejně jako Fiat (+8,7 %).
Tím můžeme dnešní zprávu uzavřít s konstatováním, že vliv Dieselgate na přízeň zákazníků projevovanou koncernu VW je celosvětově obtížně vysledovatelný a pokud nějaký je, do kolen jej rozhodně neposílá. Dodat můžeme už jen to, že nejlépe prodávaným modelem v říjnu je v Evropě i nadále VW Golf, jehož registrace meziročně dokonce vzrostly, a to o nemalých 12,8 procenta. Do nejlepší desítky se pak vrátil i Passat, který si pro změnu polepšil dokonce o 32,1 %. Na tato data si ale posvítíme zase příště...




Celoevropské prodeje rostly již šestadvacátý měsíc v řadě
Lídrem trhu je nadále VW, prodeje klíčového modelu Golf rostou dvouciferným tempem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie