Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu
16.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv se v prosinci prodalo o 13,3 procenta více vozů než loni, 906 tisíc registrací bylo třetím nejnižším číslem historie.
Je tu konečně report, na který jsme čekali, tedy přehled prosincových evropských registrací, díky kterému můžeme za loňským rokem udělat pomyslnou tečku. Ta by však měla být napsána červeným písmem, neboť meziročně došlo v uplynulých dvanácti měsících k poklesu o 1,7 procenta. Za celý loňský rok tak bylo prodáno 11 850 905 nových vozů, což je nejnižší výsledek od roku 1995.
Zajímavé přitom je, že během samotného prosince došlo k růstu prodejů o 13,3 procenta, což je nejlepší posun od roku 2009 (tehdy šlo o 16,6 %). Bohužel, po stránce skutečných registrací již takovým optimismem sršet nemůžeme - 906 294 registrací totiž představuje třetí nejnižší hodnotu pro poslední měsíc v roce za celou dobu, co organizace ACEA dané výsledky shromažďuje.
Je tedy zjevné, že Evropa má problém již šestý rok v řadě, i když v průběhu loňska bylo patrné, že ne ve všech státech. Tím nejstabilnějším ostrůvkem se stala Velká Británie, kde si v prosinci mohli připsat růst ve výši 23,8 procent. Za uplynulých dvanáct měsíců tak registrace vystoupaly o 10,8 procenta, což je výsledek, se kterým z větších trhů může soupeřit pouze Portugalsko (+35,8 %, resp. +11,1 %).
Co se týče Francie, Itálie, Německa a Španělska, pak sice ve všech zemích můžeme v prosinci evidovat růst, první tři zmíněné státy však v rámci celého roku propadly. Stejně jako třeba Holandsko, kterému výrazně uškodila první polovina roku, během které platily vysoké emisní přirážky. Po jejich odstranění sice již došlo k růstu (v prosinci dokonce o 115 %), na celkové zlepšení bilance to ale již nestačilo.
Zapomínat bychom pak asi neměli ani na tuzemský trh, který se v prosinci rovněž dočkal růstu (+13,7 %). Ten však jen pomohl vylepšit celoroční propad na konečných 5,3 procent. Radost nám tak mohou dělat snad jen výsledky mladoboleslavské Škody, která si v prosinci připsala 24 procent registrací, a celoročně její prodeje poskočily o 4,2 %.
Ještě lépe je pak na tom v rámci koncernu VW Group španělský Seat, který sice v prosinci navýšil své prodeje „jen“ o 20,7 procenta, od ledna do prosince však eviduje nárůst o 11,3 %. Šampaňské pak budou otevírat rovněž u Dacie, Mazdy, Jaguaru a Land Roveru, Mitsubishi či v Mazdě, což jsou rovněž značky, kterým se povedl jak prosincový, tak celoroční růst.
Definitivními propadlíky pak můžeme vyhlásit Chevrolet, Alfu Romeo či Jeep, které taktéž skončily se zápornými výsledky v obou částech tabulky. Dobře ovšem loni nebylo ani u Peugeotu, Citroënu, Fordu či Lancie, ačkoliv u těchto automobilek můžeme evidovat alespoň zlepšení vývoje v posledních měsících.
Nyní se tedy můžeme začít soustředit na nový rok, který by podle některých prognóz měl být lepší, podle jiných však výrazně horší. První reálné indicie naštěstí dorazí někdy za 20 dnů, díky čemuž si první závěry postavené na reálných podkladech budeme moci udělat již velmi brzy. Tak nějak ale máme obavy, že kladné nebudou.
Prosincová bilance evropských trhů na první pohled špatně nevypadá. Na ten druhý však na povrch vylézají velmi nízká čísla skutečných registrací
Pro španělskou značku Seat byl loňský rok nadmíru pozitivní. A to hlavně díky nové generaci modelu Leon
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie