Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu
16.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv se v prosinci prodalo o 13,3 procenta více vozů než loni, 906 tisíc registrací bylo třetím nejnižším číslem historie.
Je tu konečně report, na který jsme čekali, tedy přehled prosincových evropských registrací, díky kterému můžeme za loňským rokem udělat pomyslnou tečku. Ta by však měla být napsána červeným písmem, neboť meziročně došlo v uplynulých dvanácti měsících k poklesu o 1,7 procenta. Za celý loňský rok tak bylo prodáno 11 850 905 nových vozů, což je nejnižší výsledek od roku 1995.
Zajímavé přitom je, že během samotného prosince došlo k růstu prodejů o 13,3 procenta, což je nejlepší posun od roku 2009 (tehdy šlo o 16,6 %). Bohužel, po stránce skutečných registrací již takovým optimismem sršet nemůžeme - 906 294 registrací totiž představuje třetí nejnižší hodnotu pro poslední měsíc v roce za celou dobu, co organizace ACEA dané výsledky shromažďuje.
Je tedy zjevné, že Evropa má problém již šestý rok v řadě, i když v průběhu loňska bylo patrné, že ne ve všech státech. Tím nejstabilnějším ostrůvkem se stala Velká Británie, kde si v prosinci mohli připsat růst ve výši 23,8 procent. Za uplynulých dvanáct měsíců tak registrace vystoupaly o 10,8 procenta, což je výsledek, se kterým z větších trhů může soupeřit pouze Portugalsko (+35,8 %, resp. +11,1 %).
Co se týče Francie, Itálie, Německa a Španělska, pak sice ve všech zemích můžeme v prosinci evidovat růst, první tři zmíněné státy však v rámci celého roku propadly. Stejně jako třeba Holandsko, kterému výrazně uškodila první polovina roku, během které platily vysoké emisní přirážky. Po jejich odstranění sice již došlo k růstu (v prosinci dokonce o 115 %), na celkové zlepšení bilance to ale již nestačilo.
Zapomínat bychom pak asi neměli ani na tuzemský trh, který se v prosinci rovněž dočkal růstu (+13,7 %). Ten však jen pomohl vylepšit celoroční propad na konečných 5,3 procent. Radost nám tak mohou dělat snad jen výsledky mladoboleslavské Škody, která si v prosinci připsala 24 procent registrací, a celoročně její prodeje poskočily o 4,2 %.
Ještě lépe je pak na tom v rámci koncernu VW Group španělský Seat, který sice v prosinci navýšil své prodeje „jen“ o 20,7 procenta, od ledna do prosince však eviduje nárůst o 11,3 %. Šampaňské pak budou otevírat rovněž u Dacie, Mazdy, Jaguaru a Land Roveru, Mitsubishi či v Mazdě, což jsou rovněž značky, kterým se povedl jak prosincový, tak celoroční růst.
Definitivními propadlíky pak můžeme vyhlásit Chevrolet, Alfu Romeo či Jeep, které taktéž skončily se zápornými výsledky v obou částech tabulky. Dobře ovšem loni nebylo ani u Peugeotu, Citroënu, Fordu či Lancie, ačkoliv u těchto automobilek můžeme evidovat alespoň zlepšení vývoje v posledních měsících.
Nyní se tedy můžeme začít soustředit na nový rok, který by podle některých prognóz měl být lepší, podle jiných však výrazně horší. První reálné indicie naštěstí dorazí někdy za 20 dnů, díky čemuž si první závěry postavené na reálných podkladech budeme moci udělat již velmi brzy. Tak nějak ale máme obavy, že kladné nebudou.






Prosincová bilance evropských trhů na první pohled špatně nevypadá. Na ten druhý však na povrch vylézají velmi nízká čísla skutečných registrací
Pro španělskou značku Seat byl loňský rok nadmíru pozitivní. A to hlavně díky nové generaci modelu Leon
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 11 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 7 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 9 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 11 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07