Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, leden až červen 2014: trhy rostou, zázraky se stále nedějí
17.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I přes červnový a pololetní růst jsou letošní výsledky lepší pouze ve srovnání s loňskem. Dlouhodobě se však prodeje drží stále poblíž dlouhodobého dna.
V poslední době se stále více potvrzuje, že evropské trhy nejen dosáhly na své dno, ale že se od něj rovněž odrazily. Prodeje nových aut totiž rostou již několikátý měsíc v řadě. Je však třeba i nadále stát pevně na zemi, neboť přestože se Starý kontinent po prvním letošním pololetí může oproti loňsku pochlubit 6,5procentním růstem, stále se jedná o horší výsledek než třeba v roce 2012. Tehdy přitom bylo prodáno 6 644 829 nových vozů, tedy o 6,8 procenta méně než v předchozím období.
Prozatímní letošní registrace ve srovnání s tím činí 6 622 996 kusů, přičemž 1 189 143 nových aut bylo prodáno v červnu. To vůči loňskému roku představuje nárůst o 4,5 procenta, opět však musíme bezmezným optimistům sundat růžové brýle. Jakkoliv jde totiž o růst správným směrem, letošní červnové výsledky jsou i nadále druhými nejhoršími za posledních deset let. Hůře bylo pouze loni, kdy automobilky souhrnně prodaly 1 143 042 exemplářů nových aut.
Zajímavá je přitom situace v jednotlivých členských zemích. O takové České republice jsme již hovořili v samostatné zprávě, tuzemský trh ovšem rozhodně nepatří mezi ty největší. To ale již není případ Německa, které kupodivu vykázalo 1,9procentní propad. Taková Francie ve srovnání s tím rostla (+2,5 %), stejně jako Itálie (+3,8 %), Velká Británie (6,2 %) či dokonce Španělsko (+23,9 %). Hůře pak bylo v Rakousku (-7 %) nebo Holandsku (-5,9 %), kde za propady mohou zejména nové snahy vlád dostat z roky ždímaného lidu ještě více peněz na látání projevů své vlastní neschopnosti efektivně zacházet s už tak dostatečným množstvím svěřených prostředků.
Než se ovšem přesuneme k jednotlivým značkám, jen dodáme, že oproti posledním dvěma zmiňovaným zemím se takové Německo může pochlubit alespoň pozitivní půlroční bilancí, neboť eviduje 2,4procentní nárůst oproti loňsku. U našich jižních sousedů však dosavadní letošní prodeje poklesly o 2,7 %, v zemi tulipánů je pak propad dokonce 5,4procentní. Do konce června tak nebylo prodáno ani 200 tisíc vozů, což oproti takovému roku 2006 představuje takřka 30procentní pokles.
Zamířit již můžeme za automobilkami, kde radost asi budou mít odpůrci Volkswagenu. Německá značka totiž v červnu poklesla o 2,8 procenta. Za první pololetí se ovšem chlubí 2,9procentním růstem, záda jí pak navíc kryjí ostatní značky. Audi si tak v šestém letošním měsíci připsalo 1,4 procenta, Škoda dvanáct procent a Seat dokonce čtrnáct. Dosavadní letošní bilance pak nejlépe vyznívá pro mladoboleslavskou automobilku, která již eviduje 19,7procentní zlepšení prodejů.
Ještě lépe je na tom taková Dacia, která v červnu dosáhla růstu o 32,8 procenta, od ledna se pak její registrace zvedly dokonce o 36,2 %. Podobně je na tom Jeep (červen +59,1 %, pololetí +42,9 %) nebo takový Lexus (červen +37,1 %, pololetí +36 %), poměrně razantního propadu se pro změnu dočkal Chevrolet. Toho se v červnu prodalo jen 2 115 kusů, tedy o 85,3 procenta méně než loni. Je tedy dost možné, že tato značka v Evropě skončí ještě dříve, než koncern General Motors zamýšlel.
Situaci ostatních automobilek vám nejlépe vykreslí přiložené dokumenty, my už jen upozorníme na úspěch Mitsubishi. Tato značka si totiž v červnu připsala 55,5 procenta, v rámci letošního pololetí je pak nahoře o 24,5 %. Svou zásluhu na tom má i český trh, kde prodáno bylo 753 nových vozů, tedy o 55 procent více než loni. Mezi japonskými značkami se tak tři diamanty mohou pochlubit nejvyšším růstem.
Letošní prodeje sice oproti loňskému roku rostou prakticky na všech frontách, absolutním zázrakem však daná čísla nejsou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva