Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, leden až červen 2014: trhy rostou, zázraky se stále nedějí
17.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I přes červnový a pololetní růst jsou letošní výsledky lepší pouze ve srovnání s loňskem. Dlouhodobě se však prodeje drží stále poblíž dlouhodobého dna.
V poslední době se stále více potvrzuje, že evropské trhy nejen dosáhly na své dno, ale že se od něj rovněž odrazily. Prodeje nových aut totiž rostou již několikátý měsíc v řadě. Je však třeba i nadále stát pevně na zemi, neboť přestože se Starý kontinent po prvním letošním pololetí může oproti loňsku pochlubit 6,5procentním růstem, stále se jedná o horší výsledek než třeba v roce 2012. Tehdy přitom bylo prodáno 6 644 829 nových vozů, tedy o 6,8 procenta méně než v předchozím období.
Prozatímní letošní registrace ve srovnání s tím činí 6 622 996 kusů, přičemž 1 189 143 nových aut bylo prodáno v červnu. To vůči loňskému roku představuje nárůst o 4,5 procenta, opět však musíme bezmezným optimistům sundat růžové brýle. Jakkoliv jde totiž o růst správným směrem, letošní červnové výsledky jsou i nadále druhými nejhoršími za posledních deset let. Hůře bylo pouze loni, kdy automobilky souhrnně prodaly 1 143 042 exemplářů nových aut.
Zajímavá je přitom situace v jednotlivých členských zemích. O takové České republice jsme již hovořili v samostatné zprávě, tuzemský trh ovšem rozhodně nepatří mezi ty největší. To ale již není případ Německa, které kupodivu vykázalo 1,9procentní propad. Taková Francie ve srovnání s tím rostla (+2,5 %), stejně jako Itálie (+3,8 %), Velká Británie (6,2 %) či dokonce Španělsko (+23,9 %). Hůře pak bylo v Rakousku (-7 %) nebo Holandsku (-5,9 %), kde za propady mohou zejména nové snahy vlád dostat z roky ždímaného lidu ještě více peněz na látání projevů své vlastní neschopnosti efektivně zacházet s už tak dostatečným množstvím svěřených prostředků.
Než se ovšem přesuneme k jednotlivým značkám, jen dodáme, že oproti posledním dvěma zmiňovaným zemím se takové Německo může pochlubit alespoň pozitivní půlroční bilancí, neboť eviduje 2,4procentní nárůst oproti loňsku. U našich jižních sousedů však dosavadní letošní prodeje poklesly o 2,7 %, v zemi tulipánů je pak propad dokonce 5,4procentní. Do konce června tak nebylo prodáno ani 200 tisíc vozů, což oproti takovému roku 2006 představuje takřka 30procentní pokles.
Zamířit již můžeme za automobilkami, kde radost asi budou mít odpůrci Volkswagenu. Německá značka totiž v červnu poklesla o 2,8 procenta. Za první pololetí se ovšem chlubí 2,9procentním růstem, záda jí pak navíc kryjí ostatní značky. Audi si tak v šestém letošním měsíci připsalo 1,4 procenta, Škoda dvanáct procent a Seat dokonce čtrnáct. Dosavadní letošní bilance pak nejlépe vyznívá pro mladoboleslavskou automobilku, která již eviduje 19,7procentní zlepšení prodejů.
Ještě lépe je na tom taková Dacia, která v červnu dosáhla růstu o 32,8 procenta, od ledna se pak její registrace zvedly dokonce o 36,2 %. Podobně je na tom Jeep (červen +59,1 %, pololetí +42,9 %) nebo takový Lexus (červen +37,1 %, pololetí +36 %), poměrně razantního propadu se pro změnu dočkal Chevrolet. Toho se v červnu prodalo jen 2 115 kusů, tedy o 85,3 procenta méně než loni. Je tedy dost možné, že tato značka v Evropě skončí ještě dříve, než koncern General Motors zamýšlel.
Situaci ostatních automobilek vám nejlépe vykreslí přiložené dokumenty, my už jen upozorníme na úspěch Mitsubishi. Tato značka si totiž v červnu připsala 55,5 procenta, v rámci letošního pololetí je pak nahoře o 24,5 %. Svou zásluhu na tom má i český trh, kde prodáno bylo 753 nových vozů, tedy o 55 procent více než loni. Mezi japonskými značkami se tak tři diamanty mohou pochlubit nejvyšším růstem.






Letošní prodeje sice oproti loňskému roku rostou prakticky na všech frontách, absolutním zázrakem však daná čísla nejsou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva