Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, leden 2014: druhý nejhorší výsledek za 11 let
18.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První měsíc letošního roku vylétly vzhůru prodeje na takřka všech evropských trzích včetně Francie, Německa či Anglie. Vyhráno přesto není.
Reporty asociace ACEA nám více než podrobně poposují situaci na evropských trzích. Pokud bychom přitom sledovali pouze procenta ukazující růst či propad, pak můžeme nabýt pocitu, že krize již byla zažehnána a před námi se rozprostírají samá pozitiva a sociální jistoty. Již pátý měsíc v řadě došlo v lednu k navýšení oproti stejnému období loňského roku, a to o 5,5 procenta. Registrovaných 935 640 exemplářů ovšem také na druhou stranu představuje druhý nejnižší výsledek od roku 2003, kdy ACEA monitoruje rozšířenou Evropskou unii. Růžové brýle tak zase můžeme sundat.
Z jednotlivých zemí jsme se přitom již věnovali Velké Británii, Finsku a Polsku, kde byl zaznamenán růst. Mimo to se lepších registrací dočkalo i Německo, Francie nebo Itálie. Oproti tomu negativní vývoj evidujeme v Rakousku, Belgii, Kypru, Estonsku, Nizozemí, Norsku a Švýcarsku. Z nich lze přitom vyzdvihnout zemi tulipánů, kde se kdysi prodávalo i více než 100 tisíc nových aut měsíčně. V lednu letošního roku to však bylo jen 44 568 exemplářů.
Momentálně je přitom velmi těžké odhadnout, jakým směrem se letošní rok bude vyvíjet. Podle některých analytiků by totiž mělo dojít k tříprocentnímu nárůstu, jiní ovšem počítají se stejnými výsledky jako loni. Což se ostatně týká i cen automobilů. Zejména v loňském roce totiž řada značek musela vyrukovat s výraznými slevami, které sice pomohly prodejům, ale současně prohlubovaly jejich ztrátu. Prozatím to vypadá, že stejně se budou muset chovat i letos.
Pokud tedy plánujete nákup mainstreamového automobilu, a po oficiálních cenách nehodláte ani pošilhávat, pak je pro vás letošní rok možná tím ideálním. V rámci prémiového segmentu ale můžete na jakékoliv zlevňování zapomenout - již loni totiž Audi, BMW a Mercedes-Benz zaznamenaly nejlepší prodeje ve své historii. Letos pak mají očekávat ještě větší zájem zákazníků, což sebou dost možná přinese i novou cenovou politiku.
Daný vývoj je ostatně patrný již na lednových výsledcích. Všechny tři zmíněné automobilky totiž evidují růst (i když u BMW a Mercedesu jen nepatrný). Pozoruhodná je ovšem situace u Jaguaru a Land Roveru, tedy značek, které loni platily za pozitivní stálice. Letos se však obě musí potýkat s odlivem zákazníků, neboť prodeje prvního zmíněného výrobce poklesly o 9,4 procenta a druhého o 2,4 %.
Oproti tomu růstu se dočkaly francouzské automobilky. A to jak Renault (+4,2 %), tak i Peugeot (+9,5 %) a Citroën (+5,3 %). U značky se lvem ve znaku bychom přitom tento jev mohli přičítat hlavně enormnímu zájmu o crossover 2008, kterého bylo za necelý rok vyrobeno již 100 000 exemplářů. Značka navíc dodává, že 68 procent zájmu tvoří vyšší výbavy, což jen zlepšuje její zisk.
Opomenout pak nesmíme ani úspěch mladoboleslavské Škody, která v lednu prodala 41 091 nových vozů. Meziročně si tak polepšila o 10,9 procenta, díky čemuž získala 4,4procentní podíl na trhu. Na základě našich předchozích reportů přitom již víte, že největší poptávka je po třetí generaci Octavie. Ta navíc může doufat v další stimul, neboť je ve hře o tituly Světového a Evropského auta roku.






V prvním měsíci letošního roku jsme se oproti loňsku dočkali zajímavých změn. Zatímco takový Peugeot nebo Citroën míří s registracemi nahoru, Jaguar a Land Rover vykázaly propad
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch