Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

Milion prodaných vozů již pomalu odpovídá lednovému stavu. Radost alespoň mají ve Velké Británii, Skandinávii nebo u Jaguaru, Land Roveru a Dacie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

18.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Milion prodaných vozů již pomalu odpovídá lednovému stavu. Radost alespoň mají ve Velké Británii, Skandinávii nebo u Jaguaru, Land Roveru a Dacie.

A jsme zpátky v červených číslech. Tedy přesněji řečeno, nikoliv my, ale automobilky. Po relativně silném dubnu se totiž registrace nových vozů vrátili ke stavu, jenž na většině evropských trhů počítá s poklesem. Jedinou výjimkou je tak Velká Británie, kde již několikátý měsíc v řadě evidujeme pouze růst. Bohužel jedna země (ve skutečnosti jich je víc, ale řeč je o hlavních trzích) problémy těch ostatních nezamaskuje, kvůli čemuž jsou výsledky za předchozí měsíc znovu nejhorší od května 1993.

Na první pohled přitom meziroční propad o 5,9 procenta nevypadá nikterak dramaticky. V rámci samotných registrací se však jedná pouze o 1 042 742 nových vozů, čímž se květnové výsledky začínají přibližovat těm skoro katastrofálním z ledna a února. To má pochopitelně vliv i na bilanci za dosavadních pět měsíců roku 2013, kdy prodáno bylo souhrnně 5 070 840 automobilů, tedy o 6,8 procenta méně než loni.

Důvodem je fakt, že „zdravých“ trhů je momentálně opravdu minimum. Vyjma Británie, která v květnu rostla o 11 procent, se totiž černých čísel dočkaly jen v Belgii (+9,2 %), Estonsku (+18,2 %), Finsku (+39,8 %), Maďarsku (+9,4 %), Slovinsku (+5,5 %) a Švédsku (+0,1 %). Všude jinde ale evidujeme pokles, který se nevyhnul ani České republice (-7,2 %).

Z ostatních zemí patří mezi nejvýraznější propadlíky Bulharsko (-22,7 %), Kypr (-41,4 %), Irsko (-22,6 %), Rumunsko (-47 %) nebo Holandsko (-37 %), o kterém jsme se již zmiňovali v samostatném reportu. Dobře si ovšem nevedou ani evropští tahouni v podání Francie (-10,4 %), Itálie (-8,0 %) nebo Německa (-9,9 %).

V rámci značek pak můžeme informovat prakticky o tom samém stavu, jaký panoval i v předchozích měsících. Výkyvům do plusu či mínusu navzdory. Dobře si totiž i nadále vede Jaguar Land Rover, který si připsal 9,8 %, špatně není ani u Dacie (+15,9 %) nebo Mazdy (+29,8 %) a zmrtvýchvstání potvrzuje také Seat (+12,2 %).

Obdobná situace panuje i mezi značkami s klesajícími prodeji, mezi něž se s pomalu již železnou pravidelností zařazuje francouzské PSA (-11,3 % u Peugeotu, -15,4 % u Citroënu) a italský Fiat Group (-10,8 %). Radost ale nebudou mít ani u Renaultu (-17,5 %), Chevroletu (-23,5 %) nebo u Lexusu (32,3 %).

Jsme tedy opravdu zvědavi, jakých výsledků se dočkáme za měsíc. Podle prognóz pro celý letošní rok by totiž mělo víceméně jít o jedno z posledních období, kdy bychom se měli (ale nemusíme) dočkat propadů. Otázkou ale je, nakolik lze prorokovaným pozitivům a sociálním jistotám věřit.


Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 kveten Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 4 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive znacky kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 5 - Prodeje novych automobilu v EU a EFTA jednotlive znacky kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 6 - Prodeje novych automobilu Zapadni Evropa jednotlive znacky kveten 2013
Květen se opětovně nevyvedl podle představ automobilek. Celkově totiž nové registrace poklesly o 5,9 %

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše