Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Číně se opět propadají. A nejvíc těch, kterým pandemie měla pomoci
9.7.2020 | Petr Prokopec
Po květnových nadějích zavládl na největším trhu světa opět mizérie. Ta je spojena hlavně s výrobci aut na alternativní druhy pohonu, a to na navzdory prodloužení dotací na jejich pořízení.
Čínský automobilový trh byl po dlouhá léta spojen s výrazným růstem. S ohledem na celková čísla se pak pro řadu výrobců stal tím stěžejním, načež se nelze divit panice, která přišla před dvěma roky. Tehdy se totiž registrace začaly propadat. A jakkoliv se v prvé chvíli zdálo, že jde o krátkodobou záležitost, pád nakonec neustal dodnes. Letos mu samozřejmě ve velkém „pomohl” koronavirus a omezení s ním spojená, zejména pak v prvním čtvrtletí, ovšem to druhé již mělo být spojené s návratem do černých čísel. Jak se ale nyní ukazuje, mraky jsou stále tmavě šedé.
Pro bližší osvětlení situace je třeba nejprve připomenout onen neslavný první kvartál, kdy prodeje klesly v lednu o 19, v únoru o 79 a v březnu o 43 procent. O měsíc později pak sice vzrostly, ovšem pouze o 4,4 procenta. Navíc je třeba dodat, že tento vzestup je spojen s celým trhem a bere v potaz i registrace užitkových a nákladních vozů. Pozitiva jsou ovšem spojena pouze s nimi, registrace osobních aut totiž klesly o 2,6 procenta. Květen byl nicméně zajímavější, rostlo se totiž v obou oblastech (+14,5 %, +7 %).
Na základě tohoto vývoje tedy čínská asociace automobilových výrobců CAAM před pár dny oznámila, že červen bude spojen minimálně s 11procentním růstem. Nyní ovšem přichází studená sprcha, neboť tu máme další pád. Registrace jsou meziročně dole o 6,5 procenta, tedy 17,5 procenta pod očekávanými hodnotami. To představuje 1,68 milionu prodaných aut. Analytici pak dodávají, že celkově lze na největším trhu světa letos počítat s 10procentním poklesem. Růst by pak mohl přijít až v roce příštím, ovšem pouze o 2,5 procenta.
Suma sumárum to znamená, že Čína by napřesrok měla strádat již čtvrtý rok v řadě, neboť růst se bude jen ve srovnání s mizerným letoškem. Nikoliv ovšem s předchozími lety, kdy byla Čína alespoň trochu na výši. Na druhou stranu je ale třeba dodat, že ve zbytku světa na tom automobilky mohou být ještě hůře. Optimistické prognózy totiž pro letošek zmiňují pokles registrací o 20 procent, ty pesimističtější pak o 25 procent. Realita ale samozřejmě nakonec může být ještě horší, vyhlídky jsou stále nejasné.
Zajímavé přitom je, že více než cokoliv jiného klesá v Číně zájem o alternativní, rozumějte elektrický pohon. Prodej elektromobilů a plug-in hybridů totiž v dubnu poklesl o 30,4 procenta, v květnu o 23,5 procenta a nyní v červnu o 42 procent. To je pravý opak toho, co měla pandemie přinést, neboť i v Číně se postarala o prodloužení dotačního programu. Ani ten ale evidentně nezvládá dostat do elektromobilů a plug-in hybridů více jak 3,9 procenta kupců nových vozů.
O relativním úspěchu může mluvit Tesla, na kterou připadá hned 23 procent z prodaných 67 tisíc elektromobilů, v absolutní rovině jde ale pořád o mizerná čísla. Pro srovnání - Volkswagen prodá v Číně měsíčně okolo čtvrt milionu aut, Tesla asi jednu dvacetinu z tohoto počtu. A to je firmou s asi čtyřikrát vyšší tržní kapitalizací - v jak absurdních časech to žijeme.
Otázkou samozřejmě je, co se bude dít nadále, a to nikoliv pouze v případě Tesly. Čína totiž pro výrobce elektrických a hybridních aut představovala naději na rozmělnění nákladů, neboť zájem o alternativní pohon v Evropě je malý. Nyní ovšem zákazníci již jedenáct měsíců v řadě naznačují, že na vysoké ceny, nízkou praktičnost a špatnou infrastrukturu nejsou zvědaví. A to i přes skutečnost, že s elektrickým pohonem jsou spojené nejen dotace, ale snadnější vydání registrační značky ve velkých městech.
Tajemník asociace CPCA Cui Dongshu přitom naznačuje, že ve druhém letošním pololetí by se zájem o elektrické a hybridní vozy měl navýšit. Tomu se ale nyní těžko věří, ostatně registrace, jak jsme již zmínili, klesají takřka rok v řadě. Vliv na ně tedy více než co jiného má nasycení omezeného trhu. A jelikož vládní pobídky mají postupně zmizet úplně, nelze v případě elektromobility čekat nic jiného než další nepřesvědčivé výsledky.



Elektromobily sice dostávají v Číně na frak už delší dobu, letos v červnu navzdory prodloužení dotací paběrkovaly ještě více. Meziročně se jejich odbyt propadl skoro o polovinu. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
Nejnovější články
Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před hodinouElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 2 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 4 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva