Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent
7.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Letošní lednový propad prodejů nových osobních automobilů v ČR nakonec nevypadá ve srovnání s téměř katastrofálním únorem zase tak špatně.
Procházkou mezi exponáty právě probíhajícího ženevského autosalonu by jeden mohl snadno podlehnout dojmu, jak se mají motoristé v Evropě krásně. Výkony aut utěšeně rostou, jejich spotřeba a velikost obláčků vypouštěného oxidu uhličitého se permanentně zmenšuje, všude samý úsměv a pozitivní nálada. Tohle docela povedené konjunkturní pozlátko však má jednu povážlivou trhlinu, kterou není nutné obalovat slovní vatou. Stačí se na ni podívat skrze prodeje nových automobilů za uplynulý rok a ještě ostřeji se rýsuje ve světle výsledků za letošní leden, které byly nejhorší za posledních třiadvacet let.
Ani na českém písečku mnoho důvodů k radosti mít nemůžeme. Zdejší lednové prodeje popravdě nebyly nejhorší, propadly se o necelých sedm procent a to lze oproti průměrnému evropskému poklesu o 8,7 procenta interpretovat i jako úspěch. Pokud ale měl někdo dojem, že líný start bývá vcelku normální a únor to napraví, nově zveřejněná čísla jeho nezměrný optimismus dost možná vyléčí.
Než se zaměříme na jednotlivé automobilové značky detailněji a podíváme se, jak se komu dařilo, musíme říci, že recese nejenže trvá, ale dále se prohlubuje. V únoru 2012 se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) prodalo 13 544 aut, což byl ve srovnání s rokem 2011 objektivní nárůst o 5,43 %. Letos? Propad téměř o tři tisíce nových vozů (celkově 10 562) a mínus 22 procent.
Pokud se v nejbližších dnech setkáte s intepretacemi jako „zvýšili jsme v únoru svůj tržní podíl“ bez dalších konkrétních čísel, doporučovali bychom zvýšit pozornost. Podobná vyjádření neznamenají, že dotyčná firma prodala více aut a spíše opak může být pravdou.
Největší pád v absolutních číslech postihl mladoboleslavskou značku Škoda. Loni v únoru udala 4 446 vozů, letos „jen“ 3 054, a to je ztráta téměř třetiny zákazníků (31 %). Radost ale nebudou mít ani ve Fordu (- 33 %), Renaultu (- 47 %), Toyotě (- 32 %) a překvapivě ani u korejských značek Kia (- 30 %) a Hyundai (- 12 %).
Pozoruhodné přitom je, že se v tomto nelehkém ekonomickém marastu našly některé mainstreamové automobilky, které se dokázaly meziročně zlepšit. Mezi skokany patří Volkswagen (+ 17 % hlavně díky novému Golfu VII), který je nejvýše i v absolutních hodnotách (+ 176 aut) a mírně kladný výsledek (i když při nepoměrně menším počtu prodaných automobilů) vykázaly rovněž Seat (+ 12 %), Opel (+ 10 %), Mazda (35 %), Fiat (36 %) anebo Honda (+ 16 %).
V segmentu luxusních aut může být spokojen pouze Mercedes (196 vozů). Z německé trojky sice i v únoru zaostal za BMW (212 aut) a Audi (202), ale jako jediná značka ze zmiňovaných posílila o něco málo přes čtyři procenta. Ingolstadtské zastoupení zaostává za loňskými čísly skoro o 29 a mnichovské až o 34 procent.
Pokud jde o vůbec největší ztrátu mezi běžnými značkami, smutné prvenství připadá Alfě Romeo. Už loni dokázala prodat jen jedenáct aut a letos ukazuje, že se z ní stává větší exot než auta věhlasných sportovních a luxusních firem. Třeba s Ferrari odjeli za únor 2013 tři majitelé, stejně tak s Bentley a Porsche prodalo 16 aut. Alfa pouze 2 (slovem dva) vozy.
Co se týče prognózy na nejbližší měsíce, věšteckou kouli nemáme, kupříkladu březnovým a následujícím výsledkům by ale mohl pomoci rozjezd nové Octavie třetí generace a především pak druhá karosářská verze Combi. Přehnaná očekávání ale Škoda také mít nemůže, jak se již přesvědčila u své další novinky, když v únoru prodala méně nových Rapidů než za leden.
Ať už se na únorovou statistiku díváte jakkoli, výše uvedeným přehledem rozhodně nechceme zbytečně vyvolávat pesimistické nálady a dále (svou malou mírou) přispívat k ještě horším výsledkům. Fakta však nepustí a jsou taková, jak je vidíte, případně se na ně můžete podívat ještě detailněji.
Jediným velkým vítězem únorových prodejů je nový Golf. Prodejně rostl jako z vody a k růstu vytáhl i celý Volkswagen
Zdroj: SDA CIA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva