Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne

Japonci jsou kovaní patrioti, proto favorizují vlastní zboží. Trh navíc i přes navýšení spotřební daně roste, z čehož profituje hlavně Toyota a Daihatsu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne

4.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonci jsou kovaní patrioti, proto favorizují vlastní zboží. Trh navíc i přes navýšení spotřební daně roste, z čehož profituje hlavně Toyota a Daihatsu.

Prodejům nových aut v Zemi vycházejícího slunce jsme se věnovali po prvním čtvrtletí letošního roku, kdy jsme mohli konstatovat, že oproti loňsku došlo ke zlepšení. Tento trend se povedlo uchovat až do konce září, i když tentokrát již neevidujeme tak velký procentuální rozdíl. Zatímco po prvním kvartálu vzrostly registrace o 22,4 procenta, nyní můžeme hovořit „pouze“ o 5,6procentním navýšení. Počítadlo se tak po devíti měsících zastavilo na 4 318 311 exemplářích.

Daný výsledek přesto můžeme považovat za nadmíru pozitivní, neboť Japonsko v dubnu navýšilo spotřební daň. Stalo se tak poprvé od roku 1997, přičemž tehdy trh v důsledku nepopulárního kroku klesal 21 měsíců v řadě. Nyní došlo víceméně „jen“ k propadu importu, daných 250 449 kusů totiž představuje 2,9procentní pokles. Domácí značky oproti tomu rostly, a to o 8,3 procenta na 1 739 893 kusů v kategorii tzv. kei cars a o 4,5 procenta na 2 578 420 kusů u zbytku.

Asi přitom nemusíme dodávat, že prakticky všechny osobní vozy byly osazeny čistě benzinovým nebo hybridním ústrojím, diesel se v Japonsku nalévá víceméně jen do užitkových vozů. Jejich počet navíc není příliš vysoký, neboť takové Hino prodalo 42 292 kusů, Fuso dalších 32 056 a UD Trucks pouhých 7 931.

Přesunout se tak můžeme ke značkám osobních vozů, kde prim logicky hrají japonští výrobci. V čele je neochvějně Toyota, která druhou Hondu, třetí Suzuki a čtvrtý Nissan převyšuje prakticky o dvojnásobek. Páté místo pak patří Daihatsu, z čehož se opět raduje vedení Toyoty, pod kterou tato značka spadá.

V rámci dovozu se díky Volkswagenu Golf vede dobře „lidovému vozu“, hned za ním skončil Mercedes-Benz. Takový Renault si pak oproti loňsku připsal 38,5 procenta, což sice na jednu stranu vypadá působivě, ovšem takové Porsche prodalo o 29 nových vozů více a tak vylezlo na 21. místo za Ford či Peugeot.

Luxusním značkám se ostatně v Japonsku daří pomalu více než těm mainstreamovým, neboť třeba Bentley vylepšilo své prodeje o 54,1 procenta, McLaren pak dokonce o 244 procent. Američané oproti tomu propadli, neboť registrace Cadillacu poklesly o 35 %, u Chrysleru pak o 36 procent a u Dodge o 33 %.

Nejprodávanější značky v Japonsku, leden až září 2014

1. Toyota - 1 180 748
2. Honda - 682 428
3. Suzuki - 587 042
4. Nissan - 544 231
5. Daihatsu - 529 199
6. Mazda - 172 290
7. Subaru - 133 208
8. Mitsubishi - 102 846
9. Isuzu - 57 299
10. Volkswagen - 50 037
11. Mercedes-Benz - 43 873
12. BMW - 33 318
13. Lexus - 33 141
14. Audi - 23 444
15. Mini - 12 126
16. Volvo - 10 369
17. Fiat - 5 996
18. Jeep - 5 056
19. Peugeot - 4 324
20. Ford - 3 765
21. Porsche - 3 535
22. Renault - 3 506
24. Land Rover - 2 510
24. Alfa Romeo - 2 051
25. Citroën - 1 808
26. Chevrolet - 969
27. Chrysler - 966
28. Maserati - 957
29. Smart - 939
30. Jaguar - 813
31. Cadillac - 717
32. Ferrari - 396
33. Dodge - 384
34. Alpina - 350
35. Lotus - 243
36. Bentley - 218
37. Lamborghini - 126
38. Rolls-Royce - 116
39. McLaren - 68
40. Hyundai - 48
41. Hummer - 29
42. Saab - 3
43. Opel - 2
44. Bugatti - 1
45. Maybach - 1
46. Proton - 1
47. RUF - 1

Zamířit můžeme k jednotlivým modelům, přičemž v rámci domácích značek je patrná dominance vozů kei cars. Tedy takových, které na délku měří maximálně 3,4 metru a jež mohou k pohonu užívat motor o objemu 660 kubických centimetrů. Typickým takovým příkladem je Daihatsu Tanto, kterého se prodalo více než 185 tisíc kusů.

Druhé a čtvrté místo je pak důkazem, že hybridní modely mají v Japonsku na růžích ustláno. V prvním případě zde totiž najdeme model Aqua, který my známe jako Prius C, ve druhém pak regulérní hybrid značky. Zajímavé je pak místo páté, kde najdeme Nissan Dayz - tedy překarosované Mitsubishi eK, jež to dotáhlo jen na 21. příčku.

30 nejprodávanějších domácích modelů v Japonsku, leden až září 2014

1. Daihatsu Tanto - 185 265
2. Toyota Aqua - 182 344
3. Honda Fit - 169 533
4. Toyota Prius - 146 822
5. Nissan Dayz - 140 410
6. Honda N-Box - 138 321
7. Suzuki WagonR - 129 014
8. Honda N-WGN - 120 272
9. Daihatsu Mira - 107 692
10. Daihatsu Move - 106 060
11. Suzuki Spacia - 92 167
12. Toyota Corolla - 91 409
13. Toyota Voxy - 86 809
14. Nissan Note - 84 870
15. Suzuki Alto - 83 688
16. Suzuki Hustler - 76 983
17. Honda Vezel - 76 834
18. Toyota Vitz - 72 348
19. Nissan Serena - 63 549
20. Toyota Noah - 54 042
21. Mitsubishi eK - 47 211
22. Toyota Harrier - 46 167
23. Nissan X-Trail - 44 360
24. Honda Freed - 42 479
25. Toyota Passo - 39 048
26. Subaru Impreza - 38 862
27. Toyota Crown - 38 105
28. Mazda Axela - 36 317
29. Honda StepWGN - 35 683
30. Suzuki Swift - 32 073

V rámci dovozu jsme první příčku již zmínili, stejně jako na evropském kontinentu je totiž lídrem Volkswagen Golf. Jeho souhrnné prodeje však nejsou ani tak vysoké, aby dosáhly na Suzuki Swift, jež v případě domácích modelů figuruje na 30. místě. Na druhou stranu však Golf deklasoval zbytek světa.

Zatímco totiž hatchbacku Volkswagenu se prodalo takřka 24 tisíc kusů, druhé BMW řady 3 dosáhlo na pouhou polovinu. Mercedes-Benz třídy C na třetím místě pak nepřekročil deset tisíc exemplářů, třícípou hvězdu však dozajista více těší příčka třináctá. Na té totiž skončila třída S, která tak i v Japonsku dokazuje pověst bestselleru.

20 nejprodávanějších importovaných modelů v Japonsku, leden až září 2014

1. VW Golf - 23 807
2. BMW řady 3 - 12 101
3. Mercedes-Benz třídy C - 9 460
4. VW Polo - 9 453
5. Audi A3 - 7 857
6. Mercedes-Benz třídy A - 7 489
7. Mini hatchback - 7 322
8. Mercedes-Benz třídy E - 7 266
9. VW up! - 6 081
10. BMW řady 1 - 5 788
11. Volvo V40 - 5 583
12. VW Beetle - 5 248
13. Mercedes-Benz třídy S - 5 037
14. Mini Countryman - 4 804
15. Audi A4 - 4 071
16. Mercedes-Benz třídy B - 3 942
17. Volvo V60 - 3 829
18. Fiat 500 - 3 709
19. BMW řady 5 - 3 459
20. Peugeot 208 - 3 211


Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne - 1 - Daihatsu Tanto 01Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne - 2 - Daihatsu Tanto 02Prodeje aut Japonsko, leden až září 2014: domácí rostou, dovoz slábne - 3 - Daihatsu Tanto 03
Nejprodávanějším letošním modelem na japonském trhu je 3,4 metru dlouhá krabice zvaná Daihatsu Tanto

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.