Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut ČR, leden až červen 2014: co nového ve Škoda Landu?
8.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za první půlrok stouply registrace oproti loňskému roku o 16,4 %. Mladoboleslavská automobilka pak dokonce rostla o 20,1 procenta.
Domácímu trhu jsme se v rámci reportů o prodejích nových automobilů delší dobu nevěnovali, o to vítanější snad tedy budou souhrnné výsledky za celé letošní první pololetí. Během něj bylo prodáno zákazníkům 94 058 vozů, což meziročně představuje nárůst o 16,4 procenta. Děje se tak ovšem i díky tzv. reexportu, tedy následnému přeprodeji nových vozů do zahraničí. České ceny jsou zkrátka nižší a možnost prodávat v sousedních zemích auta určená pro český trh za vyšší ceny jsou je pro prodejce ale i některé dovozce zkrátka příliš lákavá.
Bohužel není možné zjistit přesnou míru takto reexportovaných vozů, pročež se reálné výsledky asi nikdy nedozvíme. Podle odhadů by ale u některých značek mohlo jít až o 40 procent veškerých registrací. Do hry přitom nejsou zapojeny jen koncernové vozy s logem Seatu, Volkswagenu či domácí Škody (tam nejde o reexport, ale spíše jakýsi stínový export...), na stejná pravidla přistupuje třeba i Ford. Jak jsme ovšem řekli, více než dohady sloužit nemůžeme, a tak danou problematiku raději nechme být a pojďme se věnovat výsledkům, jak stojí a leží.
Nikoho asi nepřekvapí, že dominantní značkou je na českém trhu Škoda. Ta za první letošní pololetí prodala 28 609 nových vozů, což představuje 20,1procentní meziroční růst. Kumulovaně bylo zaregistrováno o 4 783 vozů více než za prvních šest měsíců loňského roku. Mladoboleslavská značka tak roste již od listopadu 2013, přičemž opravdového úspěchu dosáhla zejména letos v červnu. Prodáno totiž bylo 5 374 exemplářů, tedy o 27,5 procenta více než loni.
Více než to je však pro automobilku podstatné, že její tržní podíl se i nadále drží nad hranicí 30 procent, přičemž i v tomto směru hlásí Škoda zlepšení. Záda ji pak může krýt koncernový sourozenec ze Španělska. U Seatu totiž evidujeme dokonce 70,1procentní růst oproti loňskému roku, díky čemuž se značka dostala na 7. příčku a překonala tak třeba Opel, Kiu nebo Renault. Francouzi se ovšem více než loni mohou spolehnout na podporu Dacie, která hlásí 86procentní zlepšení.
To jsme ovšem poněkud přeskočili, neboť rumunská značka je „až“ pátá. Vrátit se tedy můžeme na druhou příčku, kterou s 8 774 registracemi okupuje Volkswagen, třetí je pak loňská dvojka Hyundai. Zajímavé přitom je, že Korejci propadli, přestože samotné registrace jsou vyšší než loni (8 617 ks versus 8 067 ks). Čtvrtý je pak Ford, pátá zmiňovaná Dacia a šestý Peugeot jakožto nejúspěšnější automobilka ze země galského kohouta.
Než se ovšem přesuneme k jednotlivým modelům, zmíníme v souvislosti s nedávným reportem o Ferrari LaFerrari sportovní segment. V tom sice hraje prim značka Porsche (115 vozů), ovšem hlavně díky praktičtějším modelům. Za absolutního lídra tedy můžeme považovat Maserati, jež prodalo 26 vozů, automobilka se vzpínajícím koníkem pak eviduje 17 registrací. O poznání hůře než loni pak dopadlo Lamborghini (3 ks versus 1 ks), zatímco Aston Martin je na svém jednom kuse.
Nyní již můžeme zamířit za konkrétními modely, přičemž kompletní „bednu“ obsadila Škoda. Na prvním místě totiž skončila Octavia (10 281 ks), na druhém Rapid (6 112 ks) a na třetím Fabia (4 574 ks). Evropská jednička Volkswagen Golf si tak musí vystačit až se čtvrtou pozicí (3 266 ks), třítisícovou hranici pak překonalo ještě páté Hyundai i30 (3 051 ks). Poté však již následuje razantní sešup, neboť šestého Fordu Fiesta se prodalo „jen“ 2 290 exemplářů, sedmé Škody Superb pak 2 229 kusů. Přes dvoutisícovou metu se pak přehouplo ještě Hyundai ix20 (2 129 ks), deváté Yeti ale již našlo 1 872 zákazníků, desátý Roomster 1 731 a jedenácté Citigo 1 632.
Škoda neroste pouze v zahraničí, ale rovněž na domácím trhu. Mezi jedenácti nejprodávěnějšími modely má tak hned 7 zástupců
Už stabilní českou dvojkou je Škoda Rapid. My se tomu nedivíme...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva