Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut ČR, leden až červen 2014: co nového ve Škoda Landu?
8.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za první půlrok stouply registrace oproti loňskému roku o 16,4 %. Mladoboleslavská automobilka pak dokonce rostla o 20,1 procenta.
Domácímu trhu jsme se v rámci reportů o prodejích nových automobilů delší dobu nevěnovali, o to vítanější snad tedy budou souhrnné výsledky za celé letošní první pololetí. Během něj bylo prodáno zákazníkům 94 058 vozů, což meziročně představuje nárůst o 16,4 procenta. Děje se tak ovšem i díky tzv. reexportu, tedy následnému přeprodeji nových vozů do zahraničí. České ceny jsou zkrátka nižší a možnost prodávat v sousedních zemích auta určená pro český trh za vyšší ceny jsou je pro prodejce ale i některé dovozce zkrátka příliš lákavá.
Bohužel není možné zjistit přesnou míru takto reexportovaných vozů, pročež se reálné výsledky asi nikdy nedozvíme. Podle odhadů by ale u některých značek mohlo jít až o 40 procent veškerých registrací. Do hry přitom nejsou zapojeny jen koncernové vozy s logem Seatu, Volkswagenu či domácí Škody (tam nejde o reexport, ale spíše jakýsi stínový export...), na stejná pravidla přistupuje třeba i Ford. Jak jsme ovšem řekli, více než dohady sloužit nemůžeme, a tak danou problematiku raději nechme být a pojďme se věnovat výsledkům, jak stojí a leží.
Nikoho asi nepřekvapí, že dominantní značkou je na českém trhu Škoda. Ta za první letošní pololetí prodala 28 609 nových vozů, což představuje 20,1procentní meziroční růst. Kumulovaně bylo zaregistrováno o 4 783 vozů více než za prvních šest měsíců loňského roku. Mladoboleslavská značka tak roste již od listopadu 2013, přičemž opravdového úspěchu dosáhla zejména letos v červnu. Prodáno totiž bylo 5 374 exemplářů, tedy o 27,5 procenta více než loni.
Více než to je však pro automobilku podstatné, že její tržní podíl se i nadále drží nad hranicí 30 procent, přičemž i v tomto směru hlásí Škoda zlepšení. Záda ji pak může krýt koncernový sourozenec ze Španělska. U Seatu totiž evidujeme dokonce 70,1procentní růst oproti loňskému roku, díky čemuž se značka dostala na 7. příčku a překonala tak třeba Opel, Kiu nebo Renault. Francouzi se ovšem více než loni mohou spolehnout na podporu Dacie, která hlásí 86procentní zlepšení.
To jsme ovšem poněkud přeskočili, neboť rumunská značka je „až“ pátá. Vrátit se tedy můžeme na druhou příčku, kterou s 8 774 registracemi okupuje Volkswagen, třetí je pak loňská dvojka Hyundai. Zajímavé přitom je, že Korejci propadli, přestože samotné registrace jsou vyšší než loni (8 617 ks versus 8 067 ks). Čtvrtý je pak Ford, pátá zmiňovaná Dacia a šestý Peugeot jakožto nejúspěšnější automobilka ze země galského kohouta.
Než se ovšem přesuneme k jednotlivým modelům, zmíníme v souvislosti s nedávným reportem o Ferrari LaFerrari sportovní segment. V tom sice hraje prim značka Porsche (115 vozů), ovšem hlavně díky praktičtějším modelům. Za absolutního lídra tedy můžeme považovat Maserati, jež prodalo 26 vozů, automobilka se vzpínajícím koníkem pak eviduje 17 registrací. O poznání hůře než loni pak dopadlo Lamborghini (3 ks versus 1 ks), zatímco Aston Martin je na svém jednom kuse.
Nyní již můžeme zamířit za konkrétními modely, přičemž kompletní „bednu“ obsadila Škoda. Na prvním místě totiž skončila Octavia (10 281 ks), na druhém Rapid (6 112 ks) a na třetím Fabia (4 574 ks). Evropská jednička Volkswagen Golf si tak musí vystačit až se čtvrtou pozicí (3 266 ks), třítisícovou hranici pak překonalo ještě páté Hyundai i30 (3 051 ks). Poté však již následuje razantní sešup, neboť šestého Fordu Fiesta se prodalo „jen“ 2 290 exemplářů, sedmé Škody Superb pak 2 229 kusů. Přes dvoutisícovou metu se pak přehouplo ještě Hyundai ix20 (2 129 ks), deváté Yeti ale již našlo 1 872 zákazníků, desátý Roomster 1 731 a jedenácté Citigo 1 632.











Škoda neroste pouze v zahraničí, ale rovněž na domácím trhu. Mezi jedenácti nejprodávěnějšími modely má tak hned 7 zástupců
Už stabilní českou dvojkou je Škoda Rapid. My se tomu nedivíme...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle