Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodejci aut v Německu přestávají brát elektromobily na protiúčet, jako ojetiny jsou pro ně neprodejné
21.7.2024 | Petr Prokopec
Každé zboží má svého kupce, říká se. O elektromobilech jako by to neplatilo, neboť zájem o ojeté vozy tohoto typu je prý tak malý, že je stále více dealerů odmítá vykupovat za jakoukoli cenu.
Před necelým měsícem německý autoklub ADAC zkusil prodat benzinovou, dieselovou a elektrickou ojetinu. S prvními dvěma neměl nejmenší problém, dokonce mu byly nabídnuty i vyšší než odhadní ceny. V případě bateriového pohonu však narazil, neboť o elektromobil mělo zájem jen pár prodejců, kteří se v nabídkách zrovna nepředháněli. Auto tak pořád prodat šlo, ovšem za citelně menší než odhadní cenu.
Od té chvíle se situace zjevně jen zhoršila, jak ukazuje průzkum mezi majiteli autobazarů od Kfz-betrieb a Vogel Research, který cituje magazín Focus. Průzkum totiž zjistil, že se elektrické ojetiny staly tak neprodejnými, že o nich přesně tak hovoří už většina dealerů. A ještě větší část z nich je odmítá vykupovat zcela v obavě, že by je neprodali vůbec, popř. jen za cenu neakceptovatelné ztráty.
Z průzkumu ostatně vyplynulo, že hned 80,2 prodejců ojetých aut se v případě elektromobilů z druhé ruky pohybuje v červených číslech. Z toho 61,1 procenta mluví o „vysokých ztrátách“, zbytek pak o trochu nižších. Ovšem i tak je patrné, že z drtivé většiny není bateriový pohon zatížený již najetými kilometry pro obchodníky lákavou záležitostí, neboť lidé taková auta odmítají. Proto 68,7 procenta prodejců, tedy více než dvě třetiny, nyní již neberou ojetý elektromobil na protiúčet. Jako neprodejné je pak vnímá 51,1 procenta oslovených dealerů.
Tento stav je způsoben přetlakem na straně nabídky, která je stále větší bez ohledu na váznoucí poptávku. I u prodejců nových vozů se elektromobily hromadí jako zboží, o které není v adekvátní míře zájem. Už tento stav má za následek, že dealeři nových vozů, aby se těchto aut vůbec zbavili, musí přistoupit ke slevám, které se aktuálně v průměru pohybují okolo 27 procent. Pokud se tedy dnes v Německu takový Volkswagen ID.3 oficiálně prodává za 36 900 Eur (cca 938 tisíc korun), pak reálně jej lze pořídit o zhruba 250 000 Kč levněji.
Už to samo o sobě logicky tlačí hodnotu ojetin dolů, kterou dále poškozuje přetlak nabízených ojetin pořízených zejména před třemi roky. Nerovnováha nabídky a poptávky hned na dvou klíčových místech trhu má zničující následky na prodejnost takových vozů i jejich hodnotu, to jsou spojité nádoby. Navíc mají i logický sekundární efekt - lidé, kteří před pár léty koupili elektromobil za tehdejší ceny, prodělali kalhoty a něco podobného logicky nechtějí opakovat. To jen dále omezuje poptávku po nových autech, což celé výše popsané spirále jen přidává na rotaci.
„Z mého úhlu pohledu se první generace ojetých elektromobilů stala obětí rychlého technologického vývoje,“ říká k danému vývoji Philipp Seidel, expert poradenské společnosti Arhur D. Little, s tím, že jde o přirozené zákony trhu. Do budoucna bychom se ale prý měli dočkat pozitivního obratu, neboť klíčové komponenty jako baterie budou levnější. O něčem takovém se ale mluví již zhruba dekádu. Zatím ale došlo spíše jen na malé krůčky než velké skoky.
Je navíc otázkou, kdy éra, o které Seidel mluví, skutečně přijde. Do té doby lze totiž počítat se stejným vývojem, jaký tu byl doposud. První vlna zákazníků totiž již byla z většiny uspokojena. Ti další pak váhají i proto, že minulostí jsou velkorysé státní dotace a výše popsané problémy se stávají stále známějšími. Můžeme znovu jen apelovat: Vraťte trhu jeho přirozenost, bez tak mohutných zásahů do jeho fungování by současný stav nikdy nenastal.



Škoda Enyaq si naprostá většina zákazníků koupila za sumy výrazně přesahující 1 milion korun, na trhu ojetin je o ni ale tak malý zájem, že pár let stará auta s nájezdem klidně jen pár desítek tisíc km koupíte už za méně než 600 tisíc Kč. A přesto se ve velkém neprodávají. Není divu, že prodejci nechtějí výkupem takových vozů riskovat další ztráty. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Focus
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 3 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 4 minutamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 2 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 3 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 4 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva