Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodej 111 let starého elektromobilu připomíná bolest, s jakou tato auta bojují o přízeň publika, už tehdy měl dojezd „až 160 km”
24.6.2024 | Petr Miler
Jen manipulativní zastírání reality v posledních letech vytvořilo dojem, že elektromobily jsou něčím „novým a lepším”. Omyl, jsou to oběti evoluce a naštěstí ještě existují fyzické důkazy o tom, jak dlouho a marně se zkouší prosadit.
Aktivisté, automobilky a mnohá média v posledních letech s oblibou „masírují” publikum představou, že elektrická auta jsou něco nového, moderního, pokrokového. Není to pravda. A nejenže to tak není, realitou je pravý opak, jak podotýkáme už déle než 10 let.
První vlna automobilismu byla naopak elektrická a v historii některých rozvinutých zemí (třeba USA) nastal na přelomu 19. a 20. století dokonce moment, kdy elektromobily tvořily většinu aut v provozu. S pokračujícím vývojem spalovacích vozů byly ale elektromobily postupně téměř zcela vytlačeny z trhu jako dražší a méně praktické alternativy s kratší životností. A ničím lepším se přes veškerý nepopiratelný vývoj nikdy nestaly.
Je to tedy tak, že elektromobily se staly obětí evoluce a nikdy se nedokázaly přirozeně prosadit, nyní se ale někdo pokouší tento vývoj obrátit. Stát se tak dílem přirozeného pokroku, jsme všemi deseti pro, pochopitelně vždy toužíme po tom aktuálně nejlepším řešení v celé komplexitě těchto slov. Nic takového se ale nestalo - na výše popsaném stavu se v principu dodnes nic nezměnilo a spalovací auta dál nabízí za méně peněz víc použitelnosti i dlouhodobé hodnoty.
Elektrický pohon přesto má své kouzlo a i když byl spalovacími vozy téměř zcela zastíněn, konstruktéry vždy lákal, proto elektromobily z trhu nikdy zcela nezmizely. První pokusy o ně pocházejí už z hloubi 19. století a ve vlnách se opakovaně vracely každou dekádu dvě až do 90. let století 20.. Bez nesmyslného přerozdělování tlačícího káru jejich nekonkurenceschopnosti byly ale vždy znovu a znovu jasně poraženy.
V minulosti bychom ale narazili na éry opravdu velkého optimismu spojeného s budoucností elektrických aut a auto na fotkách níže připomíná jednu z nich. Někomu může přijít jako nějaký bizarní restomod, ale tohle je originální elektromobil z roku 1913 z USA, o který se postarala automobilka Waverly a nazvala jej Model 93. Označit jej za jakousi ranou Teslu evidentně chce i svým jménem.
Auto je poplatné době svého vzniku nejen pohonem, a tak víc než co jiného připomíná elektrifikovaný kočár. Není ale zase tak primitivní, jak se může zdát - krom jednoduchého interiéru s pákou řízení a dvěma pedály vidíme také úžasnou „přístrojovku” ukazující napětí a proudu. Vůz má dále zavazadlový prostor vpředu a vzadu a dokonce také odnímatelnou pevnou střechu. Světlomety jsou elektrické, i když vypadají jako lampy určené pro svíce, vidíme odpružení listovými péry a loukoťová kola, která si hrají na dřevěná, reálně ale mají být kovová.
Pozoruhodné je, že auto zůstalo v majetku rodiny první majitelky z Virginie skoro 90 let, než si v roce 2002 našlo druhého majitele. Vše pochopitelně není originální, v průběhu desetiletí bylo „obnoveno nebo vyměněno několik elektrických a mechanických systémů“ včetně baterií, motoru, hnacích převodů a řídicího systému. Krom akumulátorů se ale vše má maximálně blížit původnímu provedení. Neznáme výkon a další technické parametry, automobilka ale u nového auta inzeroval dojezd až 100 mil, tedy přes 160 km. Dnes zase nejsme s podobnými prohlášeními o tolik dál...
Jak asi tušíte, vůz je na prodej a k mání bude na srpnové aukci společnosti Mecum v Monterey. Kolik bude stát, netuší ani u Mecum, ale o to tu snad ani nejde. Vůz je primárně živoucím dokladem toho, s jakou bolestí elektrická auta marně bojují o přízeň publika už déle než století.
Elektromobily byly v prodeji prakticky vždy, v roce 1913 byly dokonce na jednom ze svých vrcholů. I tehdy svůj evoluční souboj se spalovacími vozy prohrály, stejně jako kdykoli později. Foto: Mecum Auctions, tiskové materiály
Zdroj: Mecum Auctions
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 6 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 8 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 9 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 11 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis