Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou největší čínské automobilky. Prodají 7 milionů aut ročně a skoro nikdo je nezná
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejúspěšnější automobilky v Evropě či ve světě byste asi vyjmenovali z hlavy, ty čínské těžko. Prodávají přitom spoustu aut, většinou začínaly jinak.
Čína je již pár let největším automobilovým trhem světa. Loni zde bylo prodáno 24,72 milionu osobních aut, což představuje takřka čtvrtinu celého světového odbytu. A jelikož držitelem řidičského oprávnění je aktuálně dvakrát tolik lidí, než kolik vozů je v současné době v provozu, je nad slunce jasné, že růst bude nadále pokračovat. Nikoliv však již raketovým tempem jako dosud, i Čína totiž v mnoha ohledech narazila na limity infrastruktury. Ač tedy zákazníci nechybí, mnohdy jednoduše ani nakupovat nemohou.
Výhled na čínskou budoucnost si ale ponecháme na jindy, dnes se zaměříme na minulost. Konkrétně pak na loňský rok a registrace domácích značek. Celkové prodeje totiž naznačují, že bychom tu čest mohli mít s giganty, vůči kterým hrají zavedení výrobci z Evropy, Japonska nebo Spojených států druhé housle. Opak je ovšem pravdou, třeba vedoucí Volkswagen překonává s 3,14 miliony registracemi a takřka 13procentním tržním podílem naprosto všechny.
Toto číslo přitom naznačuje, kterak je Čína pro německou automobilku důležitá. Dnes se ale zaměříme pouze na domácí - tedy ryze čínské - značky a přiblížíme vám všechny, které loni prodaly alespoň 100 tisíc aut. Vedle registrací VW je tato meta vlastně směšně nízká, přesto takových automobilek mnoho není. Bagatelizovat ale jejich význam nechceme, právě naopak - i když jsou z globálního hlediska vesměs neznámé, prodají dohromady na 7 milionů aut za rok, to je skoro tolik co největší světové automobilky vůbec.
Ještě než odstartujeme, jen dodáme, že selekce je vzestupná, startujeme tedy u první čínské automobilky, jíž se loni podařilo prodat více než 100 tisíc vozů. Ne všechny se přitom dočkaly meziročního růstu, což jen dokazuje výše zmíněné. A často mají tyto firmy opravdu pozoruhodné kořeny - hned s auty začínala málokterá...
14. Brilliance Automotive Group
Čínské registrace za rok 2017: 101 317 kusů
Prvním „pánem na holení“ je značka, jejíž kořeny lze vysledovat až do roku 1958 ke společnosti Shenyang Auto Works. Původně přitom pod logem Jinbei produkovala minibusy na základě technologií odkoupených od Toyoty. Dnes pro změnu nakupuje u Renaultu, kromě toho má firma uzavřenou spolupráci také s BMW. Pod hlavičkou joint venture přitom produkuje i prodloužené verze řady 3 či SUV X1 speciálně pro čínský trh. Meziročně se přitom dočkala řádného sestupu, v roce 2016 totiž prodala 162 147 aut.
13. Lifan Motors
Čínské registrace za rok 2017: 108 234 kusů
Další čínská značka odstartovala svou existenci v roce 1992 jako opravna motocyklů, jíž založil čínský politický disident Yin Mingshan. Na první model s firemním logem ovšem bylo třeba hezky dlouho čekat, sedan s označením 520 byl totiž k mání až od roku 2006. Dnes je samozřejmě portfolio květnatější, samotná automobilka pak vystavěla továrny i mimo svou domovinu, a sice v Egyptě, Etiopii, Íránu, Rusku, Urugvaji a Ázerbajdžánu. I proto její registrace meziročně vzrostly o zhruba tři tisíce aut.
12. Hawtai Motor Group
Čínské registrace za rok 2017: 129 232 kusů
Značka Hawtai vznikla v roce 1991 původně jako tuningová dílna Rongcheng Modified Vehicles. Když přesedlala na výrobu aut, byla zpočátku odkázána na licenci korejského Hyundai, načež třeba takový model Galloper byl za Velkou čínskou zdí prodáván jako Jitian. V roce 2003 chtěla firma odkoupit práva na Saab 9-3, stejně jako 30procentní podíl v samotné automobilce. Jednání s nizozemským Spyker pak sice krachla, firmu to ale rmoutit nemusí - vůči předloňskému roku se její registrace takřka dvojnásobily.
11. First Automobile Works
Čínské registrace za rok 2017: 191 179 kusů
Tuto automobilku nejspíše znáte pod zkratkou FAW, v roce 1990 odstartovala svou spolupráci s Volkswagenem. Dnes má uzavřená joint venture také s Audi, General Motors, mazdou či Toyotou, přičemž provozuje hned osm separátních značek - z nich nejznámější je Hongqi. Tomu aktuální registrace zrovna neodpovídají, i když vůči předloňským 185 707 prodaným vozům k navýšení došlo. Lze pak jen dodat, že firma byla jako první čínský výrobce osobních aut založena v roce 1953, přičemž zpočátku užívala licenci ruského ZiS.
10. JAC Motors
Čínské registrace za rok 2017: 219 651 kusů
Dostáváme se přes hranici 200 tisíc prodaných aut, přičemž jako první ji proťala automobilka, která původně začínala jako výrobce užitkových vozidel. V roce 2001 odkoupila licenci na Hyundai H1, o šest let později pak získala vládní potvrzení, že může zamířit také mezi výrobce osobních vozů. Rozhodla se přitom, že nepůjde až tak úplně cestou kopírování, místo toho vyrukovala s takovým modelem Tojoy, jenž se může chlubit designem od Pininfariny. Nyní se zaměřuje na SUV a elektromobily, její registrace však meziročně rapidně klesly z 366 114 aut.
9. Zotye Auto
Čínské registrace za rok 2017: 311 266 kusů
Historie značky Zotye sahá až do roku 1968, do širšího povědomí se však dostala až v roce 2005, kdy zakoupila práva na výrobu Daihatsu Terios, který na čínský trh zamířil pod názvem Zotye Nomad s motory Mitsubishi. V této době automobilka zároveň dosáhla i dohody s Fiatem, jehož Multiplu taktéž vyráběla v licenci. S rokem 2009 přišlo převzetí firmy Jiangnam Auto, což vyústilo v prodej modelu Jiangnan TT, jinak přepracovaného Suzuki Alto. Nyní se jako ostatní specializuje na SUV či elektromobily, její registrace však rovněž klesají.
8. BYD Automobile
Čínské registrace za rok 2017: 403 496 kusů
Značka Build Your Dreams byla původně producentem baterií, přičemž zásobovala i takové společnosti jako Motorolu. Nicméně v roce 2003 převzala automobilku Xian Qinchuan Automobile a začala se soustředit na dopravní prostředky. S ohledem na její minulost okamžitě zabodovala na poli plug-in hybridů a elektromobilů, což je možná i důvod, proč v roce 2010 oslovil firmu se zájmem o spolupráci Mercedes. Zatím ale není jasné, zda BYD „nevyštípe“ Geely. Dodat pak jen můžeme, že prodeje i zde klesly, a to z 494 166 kusů.
7. Chery Automobile Co Ltd
Čínské registrace za rok 2017: 455 718 kusů
Chery zahájilo svou existenci založenou na vládní podpoře již v roce 1997, na první vůz ale bylo třeba vyčkat další dva roky. Jelikož ovšem firmě chyběla licence, mohl se začít prodávat až v roce 2001. V té době automobilka začala také s vývozem na zahraniční trhy, kvůli expanzi ostatně o trochu déle vyrukovala se značkou Qoros. Firemním vrcholem byl rok 2009, kdy registrace přesáhly půl milionu aut, což lze ostatně říci také o roku předloňském. Loni byly prodeje nižší, a to i navzdory nově spuštěné značce Jetour.
6. Guangzhou Automobile Corporation
Čínské registrace za rok 2017: 508 209 kusů
Další z relativně mladých výrobců zahájil svou existenci rovněž v roce 1997, od té doby zahájil spolupráci se značkami FCA, Honda, Isuzu, Mitsubishi či Toyota. V prosinci loňského roku pak GAC oznámilo nové joint venture, do kterého vstoupil i start-up NIO zaměřený na elektrická vozidla. Obě firmy chtějí pod zatím neohlášeným názvem vyrábět právě elektromobily, a to nikoliv jen v Číně, ale rovněž i ve světě. Registrace přitom utěšeně rostou, ještě předloni totiž firma za jeden rok vyexpedovala „jen“ 371 006 aut.
6. Shanghai Automotive Industry Corporation
Čínské registrace za rok 2017: 553 242 kusů
SAIC je další firmou z tzv. Velké čtyřky. Patří tedy mezi automobilky, které se v branži profilují nejdéle, její kořeny lze vysledovat až k roku 1955. S prvním vozem firma vyrukovala v září 1958, přičemž původní název Fenghuang vyměnila za Shanghai SH760. Stále však šlo o vůz postavený na bázi Mercedesu 220S, který se chlubil modifikovanou přídí a zádí. O vzestup značky se však postaral až příchod Volkswagenu v roce 1984, i díky tomu firma konstatně navyšuje své registrace, přičemž poslední růst činil více než 200 tisíc aut.
4. Beijing Automotive Industry Holding Company
Čínské registrace za rok 2017: 566 856 kusů
Státem vlastněná značka zpočátku začínala se sedanem Jinggangshan, jehož motor uložený vzadu vycházel z koncepce Volkswagenu Beetle. S rokem 1984 přišlo uzavření spolupráce s americkou společností AMC, přímo v Pekingu tak došlo na výrobu Jeepů. Šlo přitom o vůbec první joint venture, jejíž součástí byla zahraniční značka. Úspěchem bylo BAIC natolik nadšeno, že vstoupilo do holportu také s Mercedesem. Registrace přesto zamířily dolů, a to o nemalých 150 tisíc aut.
3. Dongfeng Motor Corporation
Čínské registrace za rok 2017: 639 248 kusů
Tato značka původně začínala jako výrobce velkých náklaďáků, nicméně poté, co Čína v roce 1978 vyrukovala s ekonomickými reformami, zaměřila se i na osobní vozy. Dnes má uzavřené partnerství se značkami Honda, Kia, Infiniti, Nissan, PSA a Renault, stejně jako provozuje bezpočet vlastních firem. Ani Dongfeng se ovšem neubránil poklesu registrací, oproti roku 2016 tratil na 40 tisíc exemplářů. To není zrovna příznivá zpráva na jednu z nejstarších automobilek Číny.
2. Changan Automobile Group
Čínské registrace za rok 2017: 1 055 096 kusů
Finální částí Velké čtyřky je Changan, který jako jedna ze dvou značek loni pokořil metu milionu prodaných vozů. Ani této značce se ovšem nevyhnul meziroční pokles, jenž tentokráte dosáhl zhruba 100 tisíc aut. Firma přitom odstartovala svou kariéru jako dodavatel vojenských komponentů, a to již v roce 1862. Na první vůz ale bylo třeba čekat pomalu 100 let. Nyní je Changan vyrábí ve sdílených operacích s DS, Fordem, Mazdou, Suzuki, Peugeotem či Citroënem.
1. Geely
Čínské registrace za rok 2017: 1 251 656 kusů
Pokud jste alespoň trochu obeznámeni s čínskou produkcí, již vám nejspíše docvaklo, kdo musí stát na vrcholu - a nemýlíte se, skutečně je to Geely. Tuto firmu přitom založil miliardář Li Shufu v roce 1986 jako společnost na výrobu ledniček. Poté ovšem začal skupovat již existující výrobce aut, přičemž první vůz značky Geely disponoval vzhledem Mercedesu třídy E, užíval však mechaniku Audi 100. Poté firma přepřáhla na masovější produkci, jíž se věnuje dodnes - a evidentně velmi úspěšně, loňské registrace jsou totiž vůči těm předloňským takřka dvojnásobné a firma má dost peněz na to, aby masivně investovala do známých „západních” automobilek. Ovládá Volvo či Lotus a její majitel osobně se nedávno stal největším akcionářem Daimleru, výrobce Mercedesů.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva