Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč výroba Tesly Model 3 zdaleka neběží podle plánu? Vysvětlení je docela bizarní
9.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla se nedávno chlubila extrémně pokrokovou výrobou, díky níž si mohla dovolit vynechat i její testovací fázi. Někde se ale zjevně stala velká chyba.
Výsledky prodejů Tesly za třetí letošní čtvrtletí přinesly na jednu stranu dobré zprávy. Celkově se Tesle daří růst, nicméně se také ukazuje, že výroba Modelu 3 zdaleka zdaleka nejde podle plánu. Podle původních předpokladů Elona Muska mělo být v průběhu srpna smontováno sto vozů, v září pak dokonce minimálně 1 500 kusů. Realita však za těmito, nutno dodat nepříliš ambiciózními plány dalece zaostává.
Podle čtvrtletní zprávy bylo vyrobeno 260 exemplářů, pouze 220 jich pak zamířilo k zákazníkům. I když toto slovo bychom měli dát minimálně do dvojitých uvozovek - nejde ve skutečnosti o běžné zákazníky, nýbrž o zaměstnance a investory značky, kteří pomáhají vychytat veškeré mouchy. Jinými slovy, Tesla tvrdila, že zcela obrátila zažité pořádky a předsériovou várku vyrobených aut nahradila počítačovými simulacemi. A s velkou pompou pak odstartovala sériovou produkci.
Označili jsme to svého času za hru vabank a ta evidentně nevychází. Ona sériová výroba sériovou rozhodně není a na skutečné zákazníky se dostane... kdo ví kdy. Dle dřívějších zpráv se skutečně zákaznické vozy měly začít montovat od tohoto měsíce, nicméně nově Musk na Twitteru přiznal, že „závěr října je možný, ale ne zcela jistý. Obrazně řečeno, každý den představuje velký skok.“
Vzápětí ale dodal, že „je třeba očekávat nejhorší“. Tesla je prý „hluboko v produkčním pekle“. Pokud si tedy uvědomíme, že za dva měsíce nevznikly ani tři stovky aut, pak se dá pochybovat o uskutečnitelnosti plánu, podle nějž mělo být od prosince montováno 5 000 kusů týdně (i když v to je počítána i produkce Modelů S a X).
Na druhou stranu, na zázrak stále ještě může dojít. Bizarní je, že podle deníku Wall Street Journal za stávajícím zpožděním stojí nespuštění některých automatizovaných linek, které měly být chloubou Tesly. Proto musí být značná část vozu montována ručně, což je o poznání delší proces, než kdyby měli vše na starosti roboti. To Tesla do značné míry i připouští, nicméně dodává, že automatizace se zvyšuje každým dnem. Kromě toho prý částečnou ruční výrobu používá i řada jiných automobilek, proto rozhodně nejde o odhalení velkého tajemství, jak to deník prezentuje.
V tomto ohledu má Tesla samozřejmě do jisté míry pravdu, nicméně jiné automobilky neoblažovaly veřejnost informacemi o mimořádné automatizaci výroby jako velké konkurenční výhodě. Navíc tu nejde jen o odhalení toho, jak se který vůz montuje, nýbrž o skutečnost, že automobilka opět nedodržela, co slíbila. A to dokonce hned současně ve dvou případech. Problematický náběh výroby nového vozu stojí způsobil odložení prezentace nového elektrického kamionu, jehož odhalení bylo posunuto z 26. října na 16. listopadu. Původně Musk plánoval jeho příchod již na září, jde tak v krátké již o druhý odklad.
Kromě Tesly Model 3 prý za dalším zpožděním kamionu stojí i snaha o navýšení výroby baterií pro Porto Rico, které má po ničivém hurikánu Maria problémy s dodávkami elektrické energie. Je však otázka, do jaké míry je to důvod a do jaké jen výmluva - dá se očekávat, že i kdyby na toto milé gesto nedošlo, že výroba Model 3 by stejně nejela podle plánu. Automobilka ve snaze inovovat na každém kroku poněkud přecenila síly. To jí samozřejmě škodí na reputaci a možná přijde i část zákazníků, které již nebaví čekat na to, kdy dostanou vůz objednaný před dvěma roky. Tesla navíc v reakci na jejich dotazy ani nedokáže být transparentní, neboť jednoduše aktuálně ani neví, kdy se jí podaří vše vyřešit - prý jde ale o krátkodobý problém. Tak uvidíme.
Výroba nové Tesly Model 3 stále není plně automatizovaná, za stávající nepříliš okouzlující produkcí prý stojí hlavně časově náročnější lidská práce
I proto došlo k dalšímu odkladu premiéry elektrického kamionu Semi
Zdroj: Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva