Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální
19.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fakt je jeden - výroba Tesly Model 3 prakticky stojí. Co je toho příčinou, už záleží na tom, komu v hádkách okolo budete spíše věřit.
V posledních týdnech přichází velmi často na přetřes problémy, které má Tesla se zahájením výroby nového sedanu Model 3. Elon Musk na počátku léta oznámil, že produkce bude najíždět po vlnách. V srpnu tak mělo být smontováno 100 exemplářů, v září dalších 1 500. Na prosinec je pak ohlášena výroba pěti tisíc aut týdně, ani jedno se ale zatím nestalo. Do konce září totiž Tesla zvládla smontovat pouhých 260 vozů.
Podle automobilky přitom za tím stála pomalejší aktivace některých automatizovaných systémů, nicméně tyto drobné porodní bolístky již měly být vyřešeny. Zdálo se tedy, že ač Tesla čelí dalšímu skluzu, nakonec se vše v dobré obrátí. To se ostatně snažil dokázat i Elon Musk, který na svém účtu na Instagramu zveřejnil video z montážní linky. Jak si ovšem řekneme za chvíli, poněkud si tím uškodil.
Podle magazínu Wall Street Journal je kamenem úrazu fakt, že Tesle chybí zkušenosti se svařováním. Dosud byla v případě Modelů S a X konfrontována jen s hliníkovými karoseriemi, nový Model 3 je však vyráběn hlavně za použití oceli. Práce s ní je v podstatě jednodušší, jenže se Tesle nedaří právě kvůli nedostatku zkušeností. Navíc ještě v září nebyla kompletní montážní linka pro tento vůz hotová, dělníci tak museli vůz vyrábět ručně v separované části továrny ve Fremontu.
Tesla to samozřejmě odmítá, nicméně s novým videem či fotkami, jež by vše uvedly na pravou míru, automobilka přišlo. Pouze dodala, že „veškeré produkční vybavení pro Model 3 bylo instalováno a je plně funkční. Všechny vozy pak projíždějí skrze montážní linku.“ Stran toho pak bylo zmíněno, že za veškeré zdržení může „malá skupinka dodavatelů, která selhala s včasným dodáním některých komponentů“.
Jinými slovy, Tesla je opětovně ve všem nevině, za vše mohou ostatní. To je ovšem ve značném rozporu s posledními výroky automobilky i Muska, dle nichž ještě pár týdnů nazpět nebyl s dodavateli jediný problém. Když ovšem nyní bylo poukázáno na selhání značky, která se celé první letošní pololetí chlubila inovativními postupy, díky nimž si může dovolit testovací fázi aut i předprodukční fázi výroby, rázem je vše jinak.
Samozřejmě, máme tu různá tvrzení dvou různých stran, přičemž záleží na každém, zda se přikloní na stranu Tesly či magazínu. K Wall Street Journalu se přidal automobilový specialista a konzultant pásové výroby Michael Tracy, který po shlédnutí Muskova videa sdělil, že „odletující jiskry, které vidíte, se nazývají vylučovacím procesem. Je to symptom toho, že jsou svary příliš horké“.
Tohoto stavu lze dle Tracyho dosáhnout jen tak, že buď je svařování velmi špatně naplánováno, nebo není materiál správně svařen po celé své délce. Tesla si přitom musí být své chyby vědoma, neboť právě proto pustila linku jen velmi nízkou rychlostí. Nicméně pokud by veškeré procesy byly zaktivovány tak, jak automobilka tvrdí, pak by i v testovací fázi výroby již linka běžela standardní, tedy plnou rychlostí.
Co dodat? Snad jen tolik, že alespoň v jednom bodu jdou věci podle plánu. Musk již dříve uvedl, že majitelé nového Modelu 3 nebudou mít volný přístup k firemním Superchargerům jako vlastníci Modelů S a X. V prvé chvíli se zdálo, že tito lidé alespoň spadnou do programu slibujícího ročně zdarma 400 kWh, ovšem ani to nakonec není realitou. Svědčí o tom info jednoho řidiče, který již musel za 43 „dotankovaných” kWh. Stálo ho to 188 Kč, zadarmo nedostal ani kilowatthodinu...
Tyto záběry podle expertů dokazují, že Tesla má problémy se svařováním...





























...právě proto prý výroba Modelu 3 neprobíhá dle původních plánů
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB