Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální

Fakt je jeden - výroba Tesly Model 3 prakticky stojí. Co je toho příčinou, už záleží na tom, komu v hádkách okolo budete spíše věřit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální

19.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fakt je jeden - výroba Tesly Model 3 prakticky stojí. Co je toho příčinou, už záleží na tom, komu v hádkách okolo budete spíše věřit.

V posledních týdnech přichází velmi často na přetřes problémy, které má Tesla se zahájením výroby nového sedanu Model 3. Elon Musk na počátku léta oznámil, že produkce bude najíždět po vlnách. V srpnu tak mělo být smontováno 100 exemplářů, v září dalších 1 500. Na prosinec je pak ohlášena výroba pěti tisíc aut týdně, ani jedno se ale zatím nestalo. Do konce září totiž Tesla zvládla smontovat pouhých 260 vozů.

Podle automobilky přitom za tím stála pomalejší aktivace některých automatizovaných systémů, nicméně tyto drobné porodní bolístky již měly být vyřešeny. Zdálo se tedy, že ač Tesla čelí dalšímu skluzu, nakonec se vše v dobré obrátí. To se ostatně snažil dokázat i Elon Musk, který na svém účtu na Instagramu zveřejnil video z montážní linky. Jak si ovšem řekneme za chvíli, poněkud si tím uškodil.

Podle magazínu Wall Street Journal je kamenem úrazu fakt, že Tesle chybí zkušenosti se svařováním. Dosud byla v případě Modelů S a X konfrontována jen s hliníkovými karoseriemi, nový Model 3 je však vyráběn hlavně za použití oceli. Práce s ní je v podstatě jednodušší, jenže se Tesle nedaří právě kvůli nedostatku zkušeností. Navíc ještě v září nebyla kompletní montážní linka pro tento vůz hotová, dělníci tak museli vůz vyrábět ručně v separované části továrny ve Fremontu.

Tesla to samozřejmě odmítá, nicméně s novým videem či fotkami, jež by vše uvedly na pravou míru, automobilka přišlo. Pouze dodala, že „veškeré produkční vybavení pro Model 3 bylo instalováno a je plně funkční. Všechny vozy pak projíždějí skrze montážní linku.“ Stran toho pak bylo zmíněno, že za veškeré zdržení může „malá skupinka dodavatelů, která selhala s včasným dodáním některých komponentů“.

Jinými slovy, Tesla je opětovně ve všem nevině, za vše mohou ostatní. To je ovšem ve značném rozporu s posledními výroky automobilky i Muska, dle nichž ještě pár týdnů nazpět nebyl s dodavateli jediný problém. Když ovšem nyní bylo poukázáno na selhání značky, která se celé první letošní pololetí chlubila inovativními postupy, díky nimž si může dovolit testovací fázi aut i předprodukční fázi výroby, rázem je vše jinak.

Samozřejmě, máme tu různá tvrzení dvou různých stran, přičemž záleží na každém, zda se přikloní na stranu Tesly či magazínu. K Wall Street Journalu se přidal automobilový specialista a konzultant pásové výroby Michael Tracy, který po shlédnutí Muskova videa sdělil, že „odletující jiskry, které vidíte, se nazývají vylučovacím procesem. Je to symptom toho, že jsou svary příliš horké“.

Tohoto stavu lze dle Tracyho dosáhnout jen tak, že buď je svařování velmi špatně naplánováno, nebo není materiál správně svařen po celé své délce. Tesla si přitom musí být své chyby vědoma, neboť právě proto pustila linku jen velmi nízkou rychlostí. Nicméně pokud by veškeré procesy byly zaktivovány tak, jak automobilka tvrdí, pak by i v testovací fázi výroby již linka běžela standardní, tedy plnou rychlostí.

Co dodat? Snad jen tolik, že alespoň v jednom bodu jdou věci podle plánu. Musk již dříve uvedl, že majitelé nového Modelu 3 nebudou mít volný přístup k firemním Superchargerům jako vlastníci Modelů S a X. V prvé chvíli se zdálo, že tito lidé alespoň spadnou do programu slibujícího ročně zdarma 400 kWh, ovšem ani to nakonec není realitou. Svědčí o tom info jednoho řidiče, který již musel za 43 „dotankovaných” kWh. Stálo ho to 188 Kč, zadarmo nedostal ani kilowatthodinu...

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on


Tyto záběry podle expertů dokazují, že Tesla má problémy se svařováním...


Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 1 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Proč výroba Model 3 nejde podle plánu? Tesla viní jiné, pravý důvod má být banální - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
...právě proto prý výroba Modelu 3 neprobíhá dle původních plánů

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.