Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč vlastně GM prodal Opel? Prezident koncernu odkryl karty
8.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prodej Opelu ze strany GM z mnoha pohledů nedává velký smysl ani pro jednu ze stran. Jeden z nejvyšších šéfů GM říká, proč pro jeho firmu smysl má.
Na počátku tohoto týdne, krátce před otevřením bran ženevského autosalonu, americký General Motors potvrdil, že skutečně prodá značku Opel. Ta bude nově součástí koncernu PSA Peugeot Citroën, který se tímto stává po Volkswagenu druhým největším evropským výrobcem aut. To se aktuálně zdá být jediným pozitivem, které je pro Francouze s tímto převzetím spojeno. Na druhou stranu, podle náznaků, které přišly zevnitř GM, jde pro Američany o úlevu, neboť Opel vnímali jako „mlýnský kámen“ na krku.
Titulovat Opel jako zátěž není hezké a rozhodně za tím nehledejte nějakou krevní mstu. Ostatně třeba nová Astra je povedeným autem a kladně prozatím hodnotíme i novou generaci modelu Insignia, byť zatím jen podle vzhledu. Nicméně GM zejména prvním zmíněným vozem zasahuje hlavně evropské, trhy a proto Opel za zátěž skutečně považuje, tedy alespoň dle slov Dana Ammanna, prezidenta General Motors.
Ten v Ženevě v podstatě přiznal, co jsme nedávno zmiňovali - tedy, že GM si s Opelem nikdy pořádně nevěděl rady. Působení koncernu v Evropě je pro něj příliš velkou výzvou, vyžaduje příliš specifický produkt a při prodejích samotného Opelu je tak pro firmu těžké dostat se do černých čísel. To zní při pozici značky na Starém kontinentu trochu jako vtip, ale poslechněte si Ammannova slova.
„V Evropě prodáváme okolo 1,2 milionu aut ročně. Oslovujeme tedy určitou část trhu, není to ale zdaleka tolik jako u některých z našich konkurentů. Za posledních pět let jsme se sice posunuli z velmi špatné pozice do mnohem lepší, ale výhled do budoucna není zrovna růžový - v Evropě se chystá změna regulací, mění se vkus zákazníka a tak dále. To vše vyžaduje vyšší míru vývoje zaměřeného pouze na Evropu. Když jsme přitom investice rozprostřeli na milion prodaných aut, zjistili jsme, že nás čekají problémy,“ řekl doslova Ammann.
Jinými slovy řečeno, GM na jiných trzích neprodává auta, která by mohl nabídnout také v Evropě. Pro náš trh a jemu podobné měl v plánu vyvíjet něco lepšího a pravděpodobně by to znamenalo příchod dalších zajímavých nových modelů, jenže také setrvání značky v červených číslech. Opel si ostatně o ziskovosti může nechat zdát již delší dobu, od roku 2000 evropské aktivity GM vygenerovaly kumulovanou ztrátu přesahující 380 miliard korun. A GM nechce ztráty dále látat zisky jiných divizí.
Rozhodnutí GM tak lze plně pochopit, i když si musíme klást otázku, zda značka s takovou tradicí a pozicí na trhu nedoplatila spíše na způsob vedení, který Opelu nedokázal zajistit dostatečně efektivní fungování. Podobně lze na první pohled pochopit ambice Francouzů, kteří by naopak mohli vynaložené náklady rozprostřít mezi tři miliony aut, namísto dvou, respektive jednoho. Také v jejich případě ale bude hledání synergií tužším bojem, než se zdá.
PSA a Opel působí na velmi podobných trzích a oslovují velmi podobnou klientelu, zároveň ale nelze očekávat, že by zákazníci Opelu stáli o Peugeoty a naopak. Francouzi se tak mohou velmi snadno dostat do úplně stejné pasti, jako když u Američanů nakupovali minule a zjistit, že levnější než bojovat o stejného zákazníka třikrát bude usilovat o něj dvakrát - stejná auta vícekrát neprodají a vyvíjet pro zejména německou klientelu něco trochu jiného může být příliš drahé i pro ně.
Jsme tedy zvědavi, jak tato akvizice dopadne. V případě možného zlepšení fungování Opelu ze strany PSA zůstáváme skeptičtí, GM lze ale v tuto chvíli považovat za vítěze. Zbavil se problému, závazků Opelu a ještě za to něco utržil. A vzhledem k množství sdílených komponentů bude stejně ještě léta rozhodovat o tom, co PSA s Opelem dělat může a co nikoli. Jako kdysi v případě Saabu...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Prezident GM Dan Amann se teď už může usmívat, problém jménem Opel je vyřešen
Opel mimo jiné v Ženevě vyrukoval s novým modelem Insignia Grand Sport
Ten přitom bude nabízen i jako Holden Commodore...
...Vauxhall Insignia či chystaný Buick Regal. Nemalé náklady tak mají v tomto případě globální ospravedlnění a tedy i jistou návratnost. Přesto však GM prodalo Opel koncernu PSA
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel