Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč sedany nemají zadní stěrač? A běžně ho nemohou mít, ani když chcete?
28.3.2018 | Petr Miler
Všechny hatchbacky a kombíky mají zadní stěrač. Sedany ale ne a běžně ho k nim nedostanete, ani když o něj stojíte. Ptali jste se, proč, tady jsou důvody.
Jeden z rozdílů mezi sedany na jedné straně a kombíky, hatchbacky a SUV na straně druhé je ten, že sedany mají stěrače jen na předním okně, nikoliv na zadním. Otázky na to, proč tomu tak je, u nás nejsou ojedinělé a nejsou opodstatněné - člověk zvyklý na hatchback chce kolikrát setřít zadní sklo a nemá čím. A i když je s tímto stavem srozuměn, bývá zklamán, že si k sedanu zadní stěrač pořídit nemůže, ani když hodně chce, automobilky je obvykle nenabízí ani za příplatek. Proč tomu tak je?
Důvodů je více. Tím prvním je, že sedany - nebo i liftbacky, viz typicky např. Škoda Octavia - zadní stěrač tolik nepotřebují. Auta se vzpřímeným zadním sklem v úrovni zadního čela za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který „nasává” prach, vodu a špínu ze silnice, a to kvůli ostrému zlomu mezi střechou a oknem. Ta ulpívá na zadním skle, takže je potřeba způsobu, jak se jí zbavit, aby skrz sklo vůbec bylo vidět. Proto hatchbacky a kombíky stěrače mají.
Sedany tenhle podtlak vytvářejí také, ale jen na zádi, nikoliv v oblasti zadního skla - onen ostrý zlom je na víku kufru až pod oknem, nikoliv na konci střechy. Střechu a okno obtéká vzduch a nedovolí nečistotám, ale třeba také dešťovým kapkám, se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač v takovémto případě nejenže není potřeba, ale navíc by vytvářel zbytečný aerodynamický odpor, popř. hluk.
To zní jako důvod, proč ho vůbec nemít, z praxe ale víme, že se občas hodí i tak. Voda na sklo se nemusí dostat jen při jízdě, může na něj napršet nebo se na něm vysrážet. A zima je sotva za námi, takže si dobře pamatujeme, že skla také namrzají či zapadávají sněhem. Pokud tedy nechcete při každém odjezdu zadní sklo čistit ručně, touha po stěrači přijde ke slovu rychle. Lidí, kteří takovou věc na sedanu či liftbacku chtějí, není málo, automobilky ji ale přesto běžně nenabízí ani za příplatek. Proč?
Důvod je zde opět pragmatický. I zadní stěrače, byť relativně jednoduché, vyžadují vcelku rozměrný mechanismus pák, které zajišťují jejich správný pohyb. U hatchbacku tento mechanismus můžete snadno schovat do třetích, resp. pátých dveří, je tam na něj prostor. A můžete to udělat i u liftbacku, který má též páté dveře, ač se tváří jako sedan.
Skutečný sedan ale má u dolního zadního okna jen poměrně málo místa - směrem do interiéru je přepážka a směrem do zavazadelníku by mechanismus zabral dost prostoru, a to zrovna takovým způsobem, že by bylo ještě obtížnější naložit větší předměty. Proto se tomu automobilky vyhýbají - řešení tato věc má, vyžaduje ale příliš velké oběti.
Existují ovšem výjimky. O liftbacích byla řeč, Škoda Octavia patří k příkladům, a existují výjimky i u kupé. Např. Porsche 911, jakkoli zadní stěrač také příliš nepotřebuje a vizuálně docela hyzdí jeho čisté linie, ho může mít. Ani jedno ale není obvyklý sedan či kupé, však Porsche má vzadu motor, nicméně existují i výjimky mezi ryzími sedany a kupátky.
Pokud na tomto prvku opravdu bazírujete, je třeba se porozhlédnout mezi japonskými vozy. U nich je instalace stejně problematická jako u kteréhokoli jiného auta, zřejmě ale Japonci vyžadují tento prvek tak moc, že automobilky výše zmíněné oběti snáší. Spousta japonských sedanů Hondy, Subaru nebo Mitsubishi, včetně ostrých verzí, zadní stěrače má. A mohou je mít i kupé.
Pokud se zkrátka nějaká automobilka rozhodne, že stěrač na svůj sedan chce namontovat, nic jí v tom nebrání. V Evropě a ani Americe to ale běžné není a nevíme o příkladu nějakého evropského sedanu z posledních let, který by zadní stěrač nabízel...






Na hatchbacku a kombíku je zadní stěrač nutností, a proto i standardem
U sedanu ovšem nikoliv, zadní sklo se nešpiní od silnice a je problematické ho do sedanu vměstnat
Japonské sedany a kupé ho ale přesto mívají, Japonci o něj musí hodně stát
Porsche 911 ho mít může, vzadu je motor, ne zavazadlový prostor
Škoda Octavia ho potřebuje stejně jako sedan, za příplatek jej ale nabízí - do výplně pátých dveří liftbacku se vejde stejně bezproblémově jako v případě hatchbacků, kombíků či SUV
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 2 hodinamiKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva