Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč se v Austrálii prodává více sportovních modelů aut než kde jinde?
18.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ve většině zemí jsou sportovní verze aut doplňkovým zbožím, v Austrálii masovou záležitostí. Třetina Golfů jsou GTI, Octavie RS dělají skoro polovinu.
Lásku Australanů k rychlým autům obecně nezmiňujeme poprvé. Zatímco ve většině zemí se ve velkém kupují spíše základní motorizace, v Austrálii tomu je přesně naopak. A slovem „přesně” ani trochu nepřeháníme.
U protinožců je největší poptávka po vrcholných či sportovních verzích na počet obyvatel na světě. Z prodejů Volkswagenů Golf a Polo tvoří verze GTI třetinu, což je ohromné číslo. Velmi dobře se daří také divizi M a Mercedesu-AMG. Na model A 45 AMG se při jeho uvedení na trh utvořily prý takové fronty, že lidé čekali i rok. A Škoda tam Octavií RS prodá tolik, že činí skoro polovinu celkových prodejů tohoto modelu a jen RS se prodá více než Yeti, Fabií, Rapidů a Superbů pokaždé ve všech verzích dohromady.
Je to až bizarní stav, uvážíme-li, jakým způsobem Austrálie s řidiči zachází. Je to sice kontinent, kde najdeme silnice bez omezení rychlosti, na nichž můžete svou 911 Turbo vyhnat nad třístovku zcela legálně, jenže to je jen část země. Jiná australská ustanovení připomínají spíše totalitní režim - můžete dostat pokutu a dokonce vám může být i zabaveno auto za „přílišnou akceleraci” a zrovna tento týden se před soudem ocitl jeden muž za „záměrné způsobování nikoli nezbytného hluku či kouře” - ano, poslal své auto křižovatkou bokem před zraky policie.
Člověk by předpokládal, že za takových okolností by sportovní auta přitahovala leda pozornost masochistů, jenže není tomu tak. O důvodech se nyní rozpovídal šéf PR tamního zastoupení Porsche, kterému se podařilo získat pro australský trh dvojnásobek původně přiděleného počtu kusů 911 R. A důvod je stále stejný - Austrálie je i ze strany Porsche spatřováno jako země fanoušků rychlých a zábavných aut, což 911 R rozhodně je.
Není to mýlka. „Množství 911 GT3, GT3 RS, 911 Turbo, 911 R a Caymanů GT4, které prodáváme, je výrazně nadprůměrné," říká Paul Ellis z australského Porsche. Přesto mělo australské zastoupení prý velké štěstí, že dostalo 25 kusů 911 R. A stejně by podle slov Ellise potřebovalo nejméně dvojnásobek; všech 25 kusů bylo prodáno ještě před oficiálním odhalením.
Proč tedy Australany tak baví výkonná auta? Protože je to velká země a její obyvatelé rádi řídí, myslí si Ellis. „Nemáme mezi městy hustou dopravu, jako mají v Evropě. Jistě, nemáme dálnice, ale když chcete řídit, Austrálie je k tomu docela dobré místo,” pokračuje. Uznává sice, že přísné zákony jsou trochu v rozporu s poptávkou po špičkových autech, jenže kde není žalobce, není soudce. A tak i když v zalidněných oblastech australského východu platí spíše poměry blízké těm, které známe z USA, v odlehlejších místech sotva potkáte jiné auto, natož pak to policejní.
I proto ostatně na zmíněné Stuartově dálnici neplatí rychlostní omezení, také ta je velmi málo frekventovaná. Jinde rychlost de iure omezená je a pravidla platí velmi přísná, okolnosti ale rozumnému využití sportovních aut mimo zabydlené oblasti nebrání. A tak si jich Australané mohou užít více než jinde. Nebude to jistě jediný důvod, přesto už proto není oddanost silným vozům nepochopitelná
Její přenositelnost do našich podmínek je ale omezená. Ne že by se u nás nedaly najít nepříliš frekventované silnice s kvalitním povrchem, tolik jako v Austrálii jich ale bude jen stěží. Ostatně, u protinožců je hustota zalidnění pouhých 2,8 obyvatele na kilometr čtverečný, to je něco na úrovni Sahary nebo Islandu. U nás je to skoro 48x více, a to pořád můžeme být rádi, že nejsme třeba Holandsko (404 obyvatel na km2)...
Zájem o sportovní deriváty masových aut je tak velký, že Octavii RS tam volí 47 procent kupců Octavie jako takové. A podobné poměry panují už hodně dlouho...
Neplatí to ale jen o silných verzích obyčejných aut, nadstandardní zájem je i o ostrá Porsche, včetně extrémní 911 R
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 10 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva