Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč motor McLarenu 720S tak hloupě rudě svítí? Šéfdesignér těžko skrýval stud
9.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
McLaren 720S je téměř ztělesněním auta, jehož forma následuje funkci. A pak je tu tuzersky rudě nasvícený motor. Proč? Šéfdesignér vám to poví.
Nový McLaren 720S je jednou z největších hvězd letošního ženevského autosalonu. I my jsme jej vybrali mezi 10 novinek Ženevy 2017, které byste měli vidět alespoň na živých fotkách a nelitovali jsme toho ani chvíli. Osobně jsem se nad ním rozplýval slovy o tom, že jej „nakreslila věda” a že „technici Ferrari i Lamborghini musí už v tuto chvíli sedět ve svých kancelářích a vymýšlet své odpovědi”. Ani toho nelituji, ale tak jako není dokonalý nikdo z nás, není v tomto smyslu dokonalý ani McLaren 720S.
Už v průběhu postupného odhalování vozu McLaren upozornil na jeden aspekt, který mezi fanoušky vzbudil rozpaky. Ty fotky rudě zářícího motoru, které jste možná viděli, neukazují rozpálený agregát 4,0 V8 biturbo po dechberoucím výkonu na okruhu, ale rudě osvětlený motorový prostor, který se takto rozzáří, když auto odemknete. Nic víc. Je tu jen aby něco ukázal, na něco lacině upoutal pozornost.
To skoro nedává smysl, však McLaren je už od dob své ohromující prvotiny oddán myšlence auta, u nějž se v každém viditelném prvku snoubí design s funkcí. Jak za chvíli uvidíte, 720S tímto přístupem překypuje. A najednou na něm vidíme věc, která připomíná pochybná díla z tuningových srazů. Proč?
McLaren 720S je pozoruhodný stroj
Odpověď nejen na to se můžeme dozvědět díky člověku, který si říká Mr. JWW. Je to jeden z těch youtuberů, který nám přibližuje život ve světě plném superaut, která nezřídka vlastní, na rozdíl od některých jiných se ale aspoň netváří, že by si na to vydělal prostřednictvím Youtube. Čím se živí, netušíme a je nám to celkem jedno - pokud to není prodej drog nebo něco podobného, můžeme mu být jedině vděční, že nás takto pustí i tam, kam se sami nezřídka nemáme šanci dostat.
Je to částečně i případ jeho posledního videa, které se zaobírá právě McLarenem 720S. Mr. JWW si jej hned po představení (a možná ještě předtím) objednal, takže mu v Ženevě s chutí věnoval pár minut svého času i Rob Melville, šéfdesignér McLarenu. Takové rozhovory bývají plné nicotných „canců”, Toto ale není ten případ.
Světla vozu jsou skutečně „děravá”, nikoli bezdůvodně
Z Melvilla čiší nadšení a vášeň, s jakou dělá svou práci a i kdybychom vám to neřekli, po pár sekundách byste věděli, že toto je jeho dítě. Postupně popisuje jeho klíčové aspekty a je to jeden chytrý nápad za druhým. Ta zvláštní přední světla tu nejsou proto, že by Melville obdivoval masařky, jsou tu jako jedna z cest, jak vozu dopřát víceméně klasicky vyhlížející příď a zároveň použít minimalistická světla, která dnes lze se stejným výsledkem soustředit namísto obřích parabol do párcentimetrových zdrojů. A místo, kde jsou obvykle světla pak využít pro vstup chladícího vzduchu. Podle šéfdesignéra je to tak aerodynamicky efektivnější.
Geniální.
Dveře umně skrývají vstupy chladícího vzduchu
Pak vám ukáže bok vozu, který zdánlivě postrádá jakýkoli otvor pro vstup chladícího vzduchu k motoru. Jenže má ho, pochopitelně - autoři vsadili tak trochu na dvojité dveře, kdy onen otvor pro chladící vzduch je mezi jejich stěnami s přístupem shora. Když se tak na auto podíváte z jakéhokoli obvyklého pohledu, působí neobvykle čistě. Náhoda? Nikoli, podle Melvilla chtěli u McLarenu stvořit vůz, který nebude na okolí křičet, že má v útrobách 720 koní.
Geniální.
Sklopná, dvojitá přístrojovka tu také není jen tak
Pak je tu znovu velmi čistě ztvárnění zádě, z jejíž části se stává zadní křídlo schopné ve třech polohách sloužit i jako aerodynamická brzda. Je tu sklopný displej v interiéru, který je tu proto, aby řidiči při optimální poloze volantu, ovládacích prvků i samotné přístrojovky umožnil jednodušší zobrazení a zlepšil výhled na silnici při ostré nebo okruhové jízdě. Je tu neskutečně bohatě prosklená kabina s tenoučkými karbonovými částmi karoserie, díky níž prý máte navzdory pevnosti konstrukce zevnitř výhled jak ze stíhačky, ale především - dovoluje použití opravdu velkých výklopných dveří, které zjednodušují nastupování a přitom si vystačí s 15 cm (sic) mezerou vedle vozu, aby je bylo možné otevřít. A díky lecčemu ze zmíněného prý auto pobere 3x více zavazadel než kterýkoli z konkurenčních sporťáků.
To všechno je geniální.
I řešení otevírání dveří bere dech. Osvětlení motoru ani trochu
A pak je tu ten osvětlený motor, který vedle všech těchto chytrých, nezřídka vizuálně atraktivních a přitom praktických řešení působí jako boxer na turnaji šachistů. Nedává žádný smysl, je to prostá laciná show - věc, u níž nemůžete uvěřit, že ji dělal stejný člověk, který vymyslel ta chytrá světla, promyšlenou přístrovkou nebo po všech stránkách geniální dveře. Však šéfdesignér na jednu stranu říká, že toužil po voze, co nekřičí, že má 720 koní, najednou ale má křičet: „Mám motor!?” Jak si to vysvětlit?
I na to byl Rob Mevlille tázán a odpověděl: „Motor je teď kvůli snížení těžiště - to jsme posunuli dolů o další 3 procenta - tak nízko, že jediným způsobem, jak ho učinit viditelným, bylo osvětlit ho.” Z tohoto „vysvětlení” je zjevné jediné - tohle není Melvillovo dílo. Přes svou usměvavou tvář v reakci na tato slova těžko skrývá stud - zadívá se do země, zatváří omluvně, zavře oči a trochu hořce polkne. Ve zbytku videa vidíte v jeho tváří úplně jiné projevy...
Rob Melville je usměvavý člověk, který o svém díle hovoří s nevídaným zápalem. V jeden moment se ale v jeho tváři zračí docela jiné pocity...
Pochopitelně, o mnoho nejde, je to jedna shnilá třešinka na vrcholu jinak velmi chutného dortu, přesto je opravdu zvláštní, že se tato věc do 720S dostala. I podle reakcí mnoha majitelů a příznivců McLarenu na fórech (Mr. JWW mezi ně tedy nepatří, ten to obdivuje) je to vnímáno jako pouťový nesmysl nehodný této značky. Přeberte si to jak chcete, po dnešku je ale jasné minimálně to, že ti lidé, kteří stojí za tím, co je na McLarenu 720S, si tohle zjevně neprosadili. Rob Melvllle hoří na celém voze skoro pro všechno, nad touto věcí ale musel hořce polknout...
Kompletní galerie vybraných snímků a video
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva