Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderním autům zhasínají denní světla, když dáte blinkr?
3.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vypadá to, jako by autu před vámi přestalo fungovat jedno světlo, jako by to byl pojízdný kyklop. Pravdou ale je, že to tak je schválně a nezbytně.
Pokud se alespoň občas vydáte do džungle českých, slovenských, vlastně jakýchkoli evropských silnic, museli jste si toho všimnout. Řada moderních aut se světly pro denní svícení už z továrny, zejména pak ta s LED, při signalizaci změny směru jízdy blinkrem denní světla tlumí a nebo světla zcela vypíná. Dělají to Volkswageny, Audi, Škody, BMW, Renaulty, cokoli vás napadne. A moc pěkně to nevypadá.
Auta totiž takto vypadají napůl slepá, trochu tím připomenou chvíle, kdy nějakému starému autu při puštění blinkrů přestává svítit koncové nebo brzdové světlo, což není zrovna znakem dobrého technického stavu. Někteří vám tedy řeknou že mají pocit, že na něj auto přátelsky mrká, jsou ale v menšině. Obvyklé pocity jsou negativní - auto připomíná jednookého kyklopa a člověk se musí ptát, proč to tak je, když to... není hezké?
Odpověď je ale prostá - jinak to být nemůže. Cílem tohoto nastavení světel je, aby byl blinkr dobře viditelný i ve dne, kdy autům běžně svítí světla denního svícení, která jsou docela intenzivní. Zejména ta LEDková jsou velmi jasná a bývají i velká, blinkry oproti tomu mohou být i malé a často halogenové.
Patrně by to konstruktéry napadlo i samotné, ale už fakt, že to takto mají všechna auta, dává tušit, že je to nařízené. V Evropě to upravuje směrnice Evropské hospodářské komise Organizace spojných národů číslo 48. Má neskutečných 107 stránek a až v bizarním detailu zaobírá fungováním automobilových světel všeho druhu.
Ve své části 6.19.7.5 (sic) stanoví doslova:
Pokud je vzdálenost mezi přední směrovou svítilnou a denní svítilnou 40 mm nebo menší, mohou být elektrická zapojení denní svítilny na příslušné straně vozidla taková, že:
a) se denní svítilna vypne, nebo
b) je její svítivost během úplného cyklu (cyklus svítí i nesvítí) aktivace přední směrové svítilny snížena
Říká tedy, že pokud jsou si světlo denního svícení a blinkr příliš blízko (4 cm ale zase nejsou tak málo), musí denní svícení blinkru uvolnit cestu ztlumením nebo úplným zhasnutím. A pochopitelně, v jiné části dokumentu je přesně upraveno, jak. Část 6.19.7.6 pak stanoví, že pokud je denní svícení sdružené s blinkrem, jako např. u některých vozů Audi nebo u nového Superbu, musí světlo zhasnout zcela. V obou případech musí být denní svícení po celou dobu blikání ztlumené či zhasnuté - tedy se např. nesmí střídat s oranžovým světlem blinkru.
V USA je situace velmi podobná, ba téměř stejná - denní svícení se také tlumí či zhasíná při blikání, je-li příliš blízko k blinkru, tentokrát méně než 100 mm. Jsou tu trochu rozdíly ve frázování, ale efekt je stejný - je-li denní svícení blíže blinkru než oněch 100 mm, musí po dobu blikání zhasnout nebo se ztlumit. A je-li obojí spojeno do jedné lampy, denní svícení musí zhasnout, jako v Evropě. A je na to předpis, konkrétně Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) č. 108.
Pozoruhodné je, že v jiných částech světa taková omezení neplatí, nebo o nich alespoň nevíme. A tomuto stavu nasvědčuje i fakt, že např. u některých Volkswagenů je přes servisní software možné nastavit součinnost blinkrů a denních světel na stav vyhovující USA, Evropě nebo „zbytku světa”. Nejeden majitel totiž ono mrkání, kyklopství či jak to nazvat zrovna neadoruje a snaží se jej zbavit, tj. ponechat svítící blinkry i spolu s denními světly. Proto existují na internetu návody, jak se takového stavu dobrat.
Jistě nemusíme dodávat, že taková změna je nelegální, je ale také nerozumná. V intenzitě některých LEDkových denních světel blinkry opravdu snadno zaniknou a asi nechcete, abyste vám pro parádu někdo třeba zkřížil cestu při odbočování, když si nebude jist vašimi úmysly.
Zhasínání či tlumení denního svícení při blikání nemůže nebýt, je vyžadováno předpisy EU. U vozů využívající oddělené blinkry je patrné méně, u vozů používající jen pás LED více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel