Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderní bezpečnostní systémy aut nefungují? Studie ukázala největší slabinu
30.9.2018 | Petr Prokopec
Na papíře jsou dokonalým řešením mnoha spletitých situací, v praxi ale nehodám nepředchází, právě naopak. Teď už je definitivně jasné, proč tomu tak je.
O výsledcích crash testů Euro NCAP vás informujeme pravidelně. Zaznamenat jste tedy jistě mohli i jistou averzi, kterou chováme k protěžování asistenčních systémů. Nejde přitom o skutečnost, že bychom je shledávali naprosto zbytečnými. Je nad slunce jasné, že pokud fungují tak, jak mají, a vy je užíváte tak, jak se má, pak doopravdy mohou zmírnit následky kolizí či jim dokonce úplně zabránit. Problém však tkví v tom, že tohle je jen teorie, která v praxi nedochází naplnění. A Euro NCAP je dnes přesto staví nade vše a pětihvězdičkový verdikt podmiňuje jejich přítomností.
Že je tento přístup kontraproduktivní, nedávno ukázala nizozemská studie - auta vybavená nejmodernějšími systémy se stávají účastníky dopravních nehod výrazně častěji než ta, která jimi nedisponují. Jak je to možné? To se nyní pokusila zjistit jiná studie Americké nadace pro silniční bezpečnosti (AAA Foundation for Traffic Safety) a došla k neméně pozoruhodným závěrům.
V rámci průzkumu totiž bylo zjištěno, že lidé bezpečnostním technologiím, mezi něž patří autonomní brzdy, monitoring jízdních pruhů, detekce aut ve slepém úhlu, varování před srážkou s vozy či předměty za vámi a adaptivní tempomat, plně důvěřují, aniž by si byli vědomi limitů jejich fungování.
Dle studie důvěru v bezpečnostní technologie vyjádřily minimálně dvě třetiny respondentů a více než 75 procent je považuje za přínosné. Ovšem 33 procent dotázaných již neví, že systémy spoléhají na kamery či senzory, které mohou být snadno blokovány blátem, sněhem či obyčejnou vodou. A pouze 21 procent majitelů aut osazených detekcí vozů ve slepém úhlu dodává, že si uvědomuje, že technologie nefunguje ve vyšších rychlostech.
Přesně podle toho vypadá chování řidičů moderních aut na silnici. Hned 30 procent totiž uvedlo, že monitoringu slepých úhlů věří natolik, že při předjíždění již prostor za levým ramenem nikterak nekontroluje. Za sebe se pak ostatně nedívá ani 25 procent motoristů, kteří disponují varováním před kolizí s předměty či vozy za zádí jejich auta. Dalších 29 procent se pak nevěnuje řízení, pokud dojde k aktivaci adaptivního tempomatu.
Pochopitelně můžete namítnout, že na místě by byla větší osvěta, neboť řešením je „správnější” používání, ale něco takového není reálné, lidi v tomto směru nezměníte. Potíž je v něčem úplně jiném a loni to dokonale přesně popsal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour - tyto systémy nikdy nebudou fungovat, dokud si vládu nad vozem nevezmou zcela i s následky za svá rozhodnutí. Dokud se „jen” snaží pomoci vyžadujíc vaši plnou pozornost, promění se rychle z dobrého sluhy ve špatné pána - jen vás falešně ukolébají v důvěře, že vás chvílemi plně zastanou, což v dnešní době stále zdaleka nezvládají.




Nová studie ukazuje příčiny zajímavého paradoxu. Moderní bezpečnostní systémy aut nehodám nepředcházejí, spíše napomáhají jejich vzniku. Řidiči totiž systémy nepoužívají jako asistenty, svěřují se jím a důvěřují jim tak více, než by měli. Tento způsob využití ale stěží někdo změní, je třeba změnit samotné systémy
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 9 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 11 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
dnesBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva