Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo
13.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jedna z nejbizarnějších věcí, co se na škodovkách kdy objevily. Vypadá to jako nedodělek, optický klam, jenže to byl fakt a záměr, prý dobře míněný.
Pokud zavzpomínáte na léta dávno minulá, vybaví se vám v případě české kotliny země plná škodovek. Sem tam bylo možné zaregistrovat Žigulík, Moskvič, Tatru či dokonce nějakou tu „exotiku“, nicméně produkce mladoboleslavské automobilky dominovala. V té době mělo málokteré z nich zrcátka na obou stranách vozu, řidiči si museli vystačit s vnitřním zrcátkem a pak tím na řidičových dveřích. Navíc žádné z nich samozřejmě nebylo ovládané elektricky, dokonce ani páčkou zevnitř. Po usednutí do auta tak následoval rituál sestávající ze stáhnutí okénka, kličkou samozřejmě, a nastavení zrcátka.
To se původně týkalo všech vozů na světě. Jako první přídavek přišlo zrcátko na straně spolujezdce, pak další finesy v podobě elektrického ovládání, sklápění či dokonce stmívání. To už jsme se ale dostali příliš blízko do současnosti, na cestě vývojem vnějších zrcátek se musíme zastavit v období zhruba před 20 léty.
V té době se auta koncernu VW (někteří říkají, že něco podobného používaly i vozy BMW a Mercedesu, ale nejsme si toho vědomi - pokud vy ano, osvěžte nám prosím paměť v diskuzi) vyznačovala už tehdy obtížně pochopitelnou „finesou” v podobě menšího zpětného zrcátka na straně spolujezdce. Byla to od pohledu velmi bizarní věc, auta působila jako nebohé děti s vrozenou vadou, kterým jedna ruka nenarostla celá. Vizuální dojem ale nebyl hlavní problém, v menším zpětném zrcátku toho nebylo tolik vidět a zorientovat se v prostoru bylo složitější.
VW byl v použití menšího zrcátka neobyčejně důsledný, nasadil jej prakticky do všech alespoň trochu masové vyráběných aut. U nás to byly hlavně Škody Fabia a Octavia, měl to ale i Golf nebo Passat (dokonce i ve verzi W8, na tom to bylo obzvlášť bizarní) či rozličná Audi, nevyjímaje ta s písmeny S či RS ve jméně. Člověk se tehdy i kdykoli musel ptát: Proboha, proč?
Nejčastěji se mluvilo o tom, že jde o úsporu nákladů. Však si představte, že sedíte ve vedení koncernu VW a někdo vám navrhne, že z milionů zrcátek každý rok můžete odstranit trochu plastu a skla a ušetřit obrovské peníze. To je lákavé, však je to pravé zrcátko, „nedávno” tam nebylo žádné... Mluvilo se také o úspoře paliva, nějaký decilitr na 10 000 km by to možná dalo.
Bradley Brownell z Jalopniku, majitel Audi S6 z té doby, byl zaskočen tímtéž a začal se ptát nyní, s odstupem dvou dekád. A bylo mu to oficiální cestou vysvětleno docela jinak. Prý šlo o pokus o řešení problému způsobeného úzkými uličkami evropských měst v kombinaci s rostoucí velikostí samotných aut. Nebyla to ani tak jízda jako paralelní parkování u chodníku, které si vynutilo zmenšení velikosti zrcátka, což mělo v době, kdy automaticky sklopná zrcátka byla něčím naprosto výjimečným, mělo řešit spoustu nepříjemností.
Však si představte řadu vozů zaparkovaných u chodníku někde v centru města, kde často mají chodníky minimální šířku. Jak dlouho bude trvat, než o zrcátko někdo zavadí a ulomí jej? Právě proto prý byla menší, kvůli snížení rizika, že je někdo poškodí. Tahle praxe pak měla skončit v okamžiku, kdy se elektrické sklápění začalo stávat dostupným a i širší auta rázem neměla problém. A také v momentě, kdy zákazníci začali moc křičet, že to jako výhodu nevnímají.
Tato teorie dává smysl, jenže my o ní dost pochybujeme. Stačí si vzpomenout na první generace Octavie a Fabie. Když v roce 1996 přišla na svět Octavia, měla velké pravé zrcátko. V roce 1999 přišla Fabia, jenže s malým zrcátkem. A v roce 2000 proběhl facelift Octavie, který mimo jiné přinesl, jak jste již jistě uhodli, malé zrcátko na straně spolujezdce. Kdyby šlo o evoluci „žádné zrcátko-malé zrcátko-velké zrcátko”, proč ne, takhle to ale neprobíhalo. Octavia jej neměla, pak měla a pak zase neměla.
Co nám z toho vychází? Že šlo hlavně o peníze, muselo jít o ně, zvlášť když stejná zrcátka tehdy VW používal na různých modelech. Jen se mu to dnes prostě špatně přiznává...



Na první generaci Octavie bylo menší pravé zrcátko jak pěst na oko
Na Fabii bylo patrné méně, ale bylo tam
Tato bizarnost se dostala třeba i na prestižní Passat W8
Vidět ale jinak byla i na Golfu, Audi a dalších modelech koncernu
Pravda, Škoda v minulosti nepoužívala zrcátka na pravé straně vůbec, stejně jako jiní výrobci. Malé zrcátko ale prostě nebylo přechodem od žádného k normálnímu, třebaže taková teorie dává smysl
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
Nejnovější články
Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před hodinouElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 2 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 4 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva