Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pro Spyker je prioritou SUV D8 Peking to Paris, ne elektromobil, říká šéf značky
3.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Victor Muller osvětlil vznik nového kupé C8 Preliator i jeho zastaralé pneumatiky. Zároveň ohlásil příchod Spyderu a dlouho očekávaného SUV.
Návrat Spykeru mezi živé asi potěšil mnohé příznivce sportovních vozů, přeci jen s touto společností je spojen opravdu zajímavý design, který není „obšlehnut” od jakékoli konkurence. Spyker je zkrátka jedinečný, o to více nás jeho bankrot mrzel. Loni se však firma Victora Mullera dokázala vymanit z insolvence a v listopadu už šéf automobilky obvolával organizátory ženevského autosalonu, zda se pro něj na výstavišti Palexpo najde alespoň pár metrů čtverečních. Odpověď byla pozitivní, což vyústilo v příchod novinky nazvané C8 Preliator.
S jejím odhalením ale nadšení poněkud opadlo, jak jsme ostatně již zmiňovali v samotném představení. Vystavený exemplář totiž seděl na pneumatikách z roku 2009, což naznačovalo, že u Spykeru není zlaté vše, co se třpytí. Muller přímo k tomuto tématu nic neřekl, interview poskytnuté našim kolegům z holandského Motorsportu ale mnohé vysvětluje. Šéf značky totiž dodává, že se stavbou vozu se začalo až po obdržení kladné odpovědi ženevských organizátorů.
„Vůz jsme postavili během pár týdnů. Nicméně design byl z velké části hotov ještě předtím, než jsme se dostali do finančních problémů, nyní tak stačilo jen poladit detaily.“ Zastaralé obutí bychom tedy Spykeru mohli odpustit, zvláště při pohledu na stávající strukturu firmy. Ta totiž čítá pouze deset zaměstnanců, kteří navíc většinu času tráví tím, že pracují na produkčních vozech. Momentálně se totiž finišuje posledních pět kusů modelu C8 Aileron.
Zpět ale k novince, jejíž zmiňované detaily do značné míry ovlivnil i příchod nového partnera Spykeru, a sice amerického výrobce elektrických letadel Volta Volare. Z toho důvodu má C8 Preliator kupříkladu hlubší vstupy vzduchu, které vylepšují aerodynamiku. Mimo to pak Muller poukazuje na fakt, že design vozu je agresivnější než kdy předtím. To je prý dáno tím, že jej navrhoval ve chvíli, kdy firma neprocházela příznivým obdobím, což se do tvarů promítlo.
Na plně produkční vůz se ovšem ještě nedíváme, k jeho dokončení je prý potřeba ještě dalších zhruba šest měsíců. Poté by se měl vyrábět v továrně CPP Metalcraft v britském Coventry, kde se aktuálně montují ony exempláře C8 Aileron. Stejně jako tohoto modelu by i novinky mělo letos vzniknout zhruba pět nebo šest kusů. Příští rok by ovšem produkce dle Mullera měla narůst na jeden vůz týdně, tedy na 50 celkově.
Ve srovnání s výstavním exemplářem přitom dojde k jedné zásadní změně, a sice k nahrazení stávající hliníkové karoserie karbonovou. Ta je „lehčí, pevnější a lepší“. I proto si Spyker za jeden vůz bude účtovat 324 000 Eur (cca 8,76 milionu korun) bez daně. „Můžeme ovšem požadovat takovou cenu, protože jich vyrobíme jen padesát. Preliator půjde přímo ke sběratelům, jako ostatně téměř všechny vozy značky.“
Po kupé by dle šéfa znovuzrozené značky měl dorazit i Spyder, ovšem s jiným motorem. Mimo to je pro Spyker naprostou prioritou, aby světlo světa konečně spatřila produkční verze SUV D8 Peking to Paris. Rozhodně ovšem nemáme očekávat příchod elektrického sporťáku, neboť bychom „v takovém voze postrádali zvuk. A to by jej dělalo jen těžko prodejným“. Dá se tedy předpokládat, že i u dalších novinek Spyker navštíví sklady Audi.
Elektrickou budoucnost však Muller úplně nezatracuje, dle něj má ovšem smysl u vozů jako je BMW i3. „Je to vůz, který vás odveze z bodu A do bodu B, zkrátka dělá to, proč byl stvořen. Je to opravdu úžasný vůz. A není ani pochyb o tom, že si myslím, že elektrické vozy jsou budoucností.“ Spíše než přímo na jejich výrobu by se ovšem Spyker měl zaměřit na vývoj jejich techniky, kterou bude následně přeprodávat.
„Myslím, že tímto způsobem se dá vydělat více peněz,“ uzavírá téma Muller, podle nějž by v ideálním případě měl mít Spyker v desetiletém horizontu dvě montážní linky, jednu pro automobily a jednu pro letadla. Zda ale tyto tužby budou skutečně naplněny, to je sporné. Dá se ovšem předpokládat, že pokud se automobilka bude držet více při zemi než dosud, mohla by se zářné budoucnosti skutečně dočkat.














Spyker C8 Preliator vznikl v řádu týdnů, na jeho dokončení prý firma potřebuje ještě zhruba šest měsíců
Zdroj: Motorsport.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva