Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Příznivci Tesly jsou jak členové náboženského kultu, říká Bob Lutz
27.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Fanoušci automobilky Tesla jsou podle někdejšího viceprezidenta BMW, Fordu a General Motors jako sektáři. Elona Muska vzývají jako kdysi Steva Jobse.
Fanoušci automobilky Tesla jsou jako členové kultu, Elona Muska oslavují jako svého času Steva Jobse ve společnosti Apple. Uvedl to Bob Lutz, někdejší člen nejužšího vedení koncernů BMW, Ford a především General Motors, kde zastával pozici viceprezidenta pro vývoj globálních produktů. „Podobně jako byl Steve Jobs uctíván v Applu, je to dnes s Elonem Muskem, kterého lidé mají za vizionářského boha, slibujícího fantasmagorickou budoucnost, utopii ziskovosti a objemu,” řekl Lutz v rozhovoru pro televizní stanici CNBC.
„Jediným problémem je, že Steve Jobs dostál svým slibům. Elon, Bůh mu žehnej, nedostál ničemu. Výsledky jsou jen čím dál horší cash flow a pokračující absence zisku. Kapitál je utrácen víc a víc,” pokračoval Lutz. „Nevidím na Tesle nic, co by mi dávalo důvěru, že dokáže přežít,” řekl dále, ovšem přímé odpovědi na otázku, jestli si tedy myslí, že Tesla zbankrotuje, se vyhnul. „Roční ztráta Tesly je okolo 250 milionů dolarů. Na firmu takovéto velikosti je to příšerné,” uvedl.
Ztráty Tesly podle Lutze pramení z toho, že z prodejů aut nedokáže zaplatit práci a materiály, tj. že tratí na každém autě. Objem výroby nic takového nemůže spravit, jak Lutz pokračuje, protože tím ztráta jen vzroste.
Někteří namítají, že ztrátu Tesly tvoří obrovskými investicemi do vývoje a výroby, ale ty v tomto oboru nejsou mimořádné - investice do nových výrobních linek, modernizace stávajících a udržování nabídky co nejblíž špičky trhu představují náklady, se kterými se musí potýkat všechny automobilky a přesto vydělávají. Aby ale firma byla ztrátová třináct let téměř bez přerušení, je velmi neobvyklé. Téměř bez přerušení proto, že Tesla v některých kvartálech přesto vykazuje zisk - naposledy se k němu dostala v prvním čtvrtletí roku 2013 a také nyní, za třetí čtvrtletí roku 2016. Čistý zisk dosáhl výše 21,9 milionu dolarů, což je jistě pozitivní, ale je to jen drobná papírová vzpruha pro investory, pozitivní kapka v moři negativ - prvních 9 měsíců letošního roku je automobilka ve ztrátě 553,6 milionu dolarů.
„Kdykoliv Tesla dostane finanční injekci 500, 750 milionů dolarů např. z nové emise akcií, vydrží jí to dva nebo tři kvartály. To je problém, který objem výroby nespraví,” pokračuje Bob Lutz. Poslední injekce peněz byla ve výši 1,7 miliardy dolarů v květnu letošního roku a stála za ní emise nových akcií. Tehdy měla Tesla ztrátu 293,2 milionu dolarů. Mezi druhým a třetím kvartálem vidíme velké zvýšení v tržbách za automobily, z 1,0 na 1,9 miliardy dolarů. Jak dopadne celý rok, se zatím nechme překvapit, šance, že by automobilka s více jak půlmiliardovou ztrátou něco podstatného udělala během jediného zbývajícího kvartálu, je i s ohledem na její historii velmi nepravděpodobné...



Bob Lutz je k Tesle opět velmi kritický
Zdroje: CNBC, Tesla Motors
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
Na tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
před 26 minutamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před hodinouČerný přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včeraVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
včeraNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI před hodinou - tomkathy
- Genesis před hodinou - lauralordelaure
- VZKAZY včera - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... včera - M.Z.
- Onboard videa včera - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... včera - pavproch
- BMW Divize včera - pavproch