Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor

Obyčejná levná auta občas porazí drahé sporťáky, stane-li se předmětem srovnání třeba zavazadlový prostor, ale pokud jde o motor? I v tomto ohledu může být Mitsubishi za 300 tisíc dramaticky lepší než Porsche za miliony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor

20.5.2024 | Petr Prokopec

Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor

/

Foto: Mitsubishi

Obyčejná levná auta občas porazí drahé sporťáky, stane-li se předmětem srovnání třeba zavazadlový prostor, ale pokud jde o motor? I v tomto ohledu může být Mitsubishi za 300 tisíc dramaticky lepší než Porsche za miliony.

Jaký technický parametr definuje schopnost toho kterého vozu obstát před dynamickými nároky řidiče? Obvykle se bavíme o nejvyšší rychlosti, sprintu na stovku či komplexněji o čase potřebném k objetí některého ze známých okruhů. Jenže žádný z těchto více či méně obvyklých parametrů nemusí říkat nic o tom, jak moc bude auto řidiči „po vůli”. Neboť akcelerace může být opojná, maximální rychlost ohromující, čas okruhu absolutně nejlepší a vůz vás stejně může rozčilovat tím, jak málo s vámi spolupracuje.

Proto kolegové z Car and Driveru vymysleli ještě jiný test, který v běžných přehledech technických parametrů nenajdete. Vedle obvyklého akcelerace na stovku (v jejich případě z 0 na 60 mph, tedy asi 97 km/h) zkouší také zrychlení z 5 na 60 mph, tedy 8 na 97 km/h. A byť to vypadá jako trochu jiný pohled na jedno a to samé, dává to prostor k docela jinému posouzení reality.

Problémem je, čas zrychlení z místa na stovku ukáže prostě to, jak dlouho autu trvá, než se začne hýbat, do chvíle, kdy dosáhne stovky. A tomu může jednak předcházet řada operací, která se v čase neprojeví (typicky systémy řízeného startu, tzv. launch controlu), kdy elektronika nejprve „natlakuje” motor, dovolí omezený prokluz kol apod. Zatímco když v 8 km/h „zašlápnete červa”, je v podstatě jen mechanika motoru, která se s vaším požadavkem musí vyrovnat. A ruku na srdce, druhá popsaná situace má mnohem blíž ke skutečnému světu, neboť kolikrát jste to naplno odpálili z křižovatky? A kolikrát jste se z nízké rychlosti potřebovali rychle akcelerovat třeba při předjíždění traktoru nebo cyklisty?

Pokud tedy časy akcelerace na stovku z 0 a z 8 km/h porovnáte, můžete pole rozdílů mezi nimi říci, které auto je nejreaktivnější, prostě nejlépe reaguje na vaše pokyny v průběhu jízdy. Přesně to udělali v Car and Driveru a zjistili fascinující věc - časy akcelerace z 8 km/h mohou být dokonce delší než z místa, i když se toho od auta chce citelně méně. A to přesně kvůli tomu, co zaznělo výše - dupnete na plyn, zejména turbo se začne sbírat z nízkých otáček, občas do hry zasáhne i řízení trakce a trvá vteřiny, než se auto začne pořádně hýbat. Při startu z místa je připraveno obětovat akceleraci všechno a nikdo neměří, že jste museli strávit klidně 10 sekund řáděním v menu palubního systému, abyste launch control aktivovali.

Kolegové takto zjistili, že vůbec největší rozdíl v čase obou disciplín je u Porsche 718 Cayman T, které ke zrychlení z 8 na 97 km/h potřebuje o neskutečné 2 sekundy více než ke sprintu z nuly na stovku. A není v tom zdaleka samo. Jen těsně v patách má BMW M235i xDrive Gran Coupe, Land Rover Range Rover Velar P250 nebo Porsche Cayenne Coupe Turbo GT, které též potřebují na zrychlení na stovku z vyšší rychlosti skoro 2 sekundy navíc oproti akceleraci z místa. Přitom jde o velmi drahá auta s milionovými cenovkami.

Oproti tomu primitivní a laciné Mitsubishi Space Star za 300 tisíc korun excelovalo, neboť jeho čas se při rozjezdu s letmým startem snížil o jednu desetinu. Pohonná jednotka jednoho z nejlevnějších aut, jaké si aktuálně můžete pořídit, tak reaguje na vaše pokyny mnohem lépe, než je tomu u čistokrevného sporťáku za pár milionů korun. Hlavním důvodem je atmosféricky plněný motor, který má i druhá Honda Odyssey v pořadí - v jejím případě jde o šestiválec o objemu 3,5 litru, Space Star má tříválec 1,2. Přesto je o parník lepší než hned několik drahých Porsche.

Neznamená to pochopitelně, že by Space Star byl ve stejné dynamické lize. Takový Cayman stovky se startem z klidu dosahuje za 4,4 sekundy, zatímco u toho začínajícího na 8 km/h letmého se čas prodlužuje na 6,4 s. Ten japonský je na tom troj-, respektive dvojnásobně hůř, neboť na kontě má 12,8- a 12,7sekundovou akceleraci. Nicméně i tak může na řidiče dělat chvílemi lepší dojem, a to hlavně kvůli jisté letargičnosti spojené s přeplňovanými motory obecně.

Také toto svérázné srovnání připomíná, proč nadšenci preferující přirozeně plněné motory a neadorují turba. Bohužel se od málokoho dočkají nabídky odpovídající jejich poptávce - atmosféricky plněné motory byly prakticky vytlačeny z trhu regulacemi postavenými okolo testů normované spotřeby resp. emisí CO2, kterým menší turba vyhoví lépe - při minimálních požadavcích na výkon méně zaměstnávají motor pohonem sebou samých, to je hlavní část celého jejich „kouzla”.


Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 1 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 01Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 2 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 02Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 3 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 03
Mitsubishi Space Star je se svou atmosférickou jednotkou pochopitelně pomalejší než německý sporťák, nicméně jeho agregát má mnohem lepší odezvu... Foto: Mitsubishi

Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 4 - Porsche 718 Cayman T 2018 ilustracni foto 01Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 5 - Porsche 718 Cayman T 2018 ilustracni foto 02Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor - 6 - Porsche 718 Cayman T 2018 ilustracni foto 03
...než přeplňované motory obecně. Jedním z nich bylo osazen Porsche Cayman T, to je ve srovnání Car and Driveru tím úplně nejhorším vozem. Foto: Porsche

Zdroj: Car and Driver

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.