Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němečtí aktivisté se přilepují k silnicím, aby zabránili autům projet, kupodivu nejsou nedotknutelní
15.2.2022 | Petr Prokopec
Už první summit OSN v roce 1972 varoval před katastrofou. K té ale i přes mnohé další podobné predikce nedošlo, pokud tím tedy nebyly myšleny podivné kroky organizace Der Letzten Generation.
O změnách klimatu se mluví prakticky neustále, upozornit na ně hodlal i summit OSN, který se konal loni ve skotském Glasgow. Setkání expertů či politické smetánky však spíše než cokoli jiného ukázalo, kterak účastníci této akce chtějí ostatním kázat vodu, ovšem sami si dopřávají vína v plných doušcích. Do Skotska se totiž sletělo takové množství tryskáčů, že jejich emisní stopu nevykompenzují ani tisíce elektromobilů živených obnovitelnou energií. Na něco takového nicméně oni experti a politici nemysleli ani v nejmenším, místo toho se předháněli v tragických predikcích.
Od prvního takového summitu, který se konal v roce 1972 ve Stockholmu, přitom letos uplyne padesát let. Během této doby jsme soustavně bombardováni informacemi o blížícím se konci světa v důsledku emisí produkovaných lidskou činností. Ostatně v onom roce 1972 se mluvilo o desetiletém období, během kterého je třeba zabránit hrozící katastrofě. Produkce emisí nicméně od té doby soustavně narůstá, a to zejména kvůli Číně, která v nejbližších letech plánuje rozšiřovat uhelnou energetiku, se nic z toho nezmění, i kdyby se celá Evropa postavila na hlavu.
Pojďme ale do 80. let, kdy se mluvilo o tom, že lidé budou muset ve městech nosit plynové masky, aby přežili. Na počátku nového milénia již bylo predikováno, že svět v roce 2020 zanikne. A na konci první dekády britský princ Charles uváděl, že na záchranu planety máme pouze 96 měsíců. O deset let později, kdy na onu katastrofu nedošlo, nicméně již zmiňoval ještě kratší období, a to 18 měsíců. Přesto i on zamířil na zmiňovaný summit do Glasgow tryskáčem, jakkoliv mohl jako jeden z mála využít prosazovaný elektromobil.
Co tím chceme říci? Rozhodně ne to, že nedochází ke znečišťování a že lidská činnost nemá na změny klimatu vliv. Ke zlepšování situace je ovšem třeba přistupovat racionálně, neboť historie už mnohokrát ukázala, že zmíněné výkřiky jednoduše nemají oporu v realitě. Ostatně i klimatický panel OSN uvedl, že kdybychom pro klima neudělali nic, bude situace na konci tohoto století prakticky stejná, jaká bude při veškerých překotných snahách o elektromobilitu a podobně.
Bohužel, ono strašení převládá nad realitou. Dle studie publikované v magazínu The Lancet tak hned tři čtvrtiny respondentů z řad mladistvých považují budoucnost v souvislosti s klimatickými změnami za děsivou. A proto se stále častěji začínají uchylovat ke krokům, které řadě z nás připadají jako zoufalé. Jde o ty aktivisty, kteří stále vehementněji blokují provoz aut, neboť hlavně ty spalovací považují za největší zlo světa. Kvůli nim se pak dokonce i přilepují k vozovce.
Německé silnice se přitom snaží ochromit hlavně skupina Der Letzten Generation, jejíž členové během minulého a předminulého týdne blokovali silnice v Berlíně, Hamburku a Stuttgartu. Jejich mluvčí Carla Hinrichs uvedla, že vláda „porušuje mezinárodní zákony, neboť se dopouští zločinu proti lidstvu“. Tím organizace odkazuje na pomalé uzavírání uhelných továren, pomalý přechod na elektromobilitu a podobné věci.
Zajímavé přitom je, že aktivisté mají z pohledu legislativy poměrně široké možnosti. Pokud si sednou na silnici a zablokují dopravu, žádného trestného činu se nedopouští. Tedy ve chvíli, kdy stojí jen první auta. Jakmile ale dojde na vznik druhé řady, již je daná obstrukce považována dle předchozích soudních rozhodnutí za násilnou. Motoristé ovšem nemohou dělat naprosto nic, jen zavolat policii. Pouze ta má právo aktivisty přemístit, což je nicméně s ohledem na zmíněné lepidlo náročné.
Strážci zákona navíc musí postupovat dle pravidel, pročež nejprve musí aktivisty vyzvat, aby se rozešli. Teprve pak proti nim mohou být nasazeny technické prostředky, dokonce i vodní dělo. Pokud se navíc brání, mohou být rovnou i zatčeni. K tomu pak ostatně došlo i v případě skupiny Der Letzten Generation, která uvedla, že po protestech skončilo v celách předběžného zadržení 50 aktivistů. Přesto se prý nehodlá vzdát a v protestech bude pokračovat.
Suma sumárum tak lze říci, že za oněch 50 let se skutečně svět změnil k horšímu, ovšem v důsledku toho, že dané strašení přineslo pouze chaos, nikoli smysluplné změny. Jakkoli chápeme zmíněné aktivisty, že se snaží přimět politiky k činům a nikoli jen ke slovům, přilepováním se k silnici ovzduší nepomohou. Naopak jej zamoří ještě více výpary z lepidel.
Němečtí aktivisté by jistě světu prospěli více, kdyby šli kupříkladu sázet stromy nebo třídit odpad. Místo toho ale v důsledku padesátiletého strašení raději volí lepidlo, kterým se lepí k silnici, aby tak zastavili auta jakožto to největší zlo. Foto: Christian Mang, Reuters
Zdroje: Focus, Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před hodinou - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 4 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva