Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky

Že nová pravidla Evropské unie trápí výrobce aut, víme už nějaký čas. Až současný krok relativně malého Porsche ale ukazuje, jak tvrdý dopad nová pravidla na automobilky mají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky

18.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že nová pravidla Evropské unie trápí výrobce aut, víme už nějaký čas. Až současný krok relativně malého Porsche ale ukazuje, jak tvrdý dopad nová pravidla na automobilky mají.

Není tajemstvím, že automobilový svět letos čekají velké změny. Platit přestávají měřicí procedury NEDC, na jejichž místo 1. září 2017 nastoupil nový cyklus WLTP. Ten má i s testy z provozu daleko více reflektovat realitu než dosavadní laboratorní procedury, což lze přivítat. Jeho rychlé zavedení pod tíhou kauzy Dieselgate ale dostalo automobilky do leckdy bezvýchodné situace.

Od 1. září 2018 totiž v Evropě nebude možné prodávat auta, která nejsou homologována v souladu s novými pravidly. A protože homologovat je třeba každé provedení vozu zvlášť a ve stejnou dobu vstupují v platnost i náročnější emisní normy Euro, není divu, že to z nabídek automobilek vybíjí jeden zajímavý vůz za druhým. Mysleli jsme si, že to je celá, byť nemalá oběť. Že automobilky jednak nebudou s to dostat některé modely do souladu s normami vůbec, a tak je z nabídky vyřadí nadobro. A u jiných z nedostatku času sáhnou po dočasném vyřazení z nabídky a homologují je později. Jenže realita je zjevně ještě složitější.

Svědčí o tom aktuální krok Porsche, které pozastavilo objednávky všech nových modelů. Pokud si tedy chcete specifikovat na míru třeba novou 718, 911, Cayenne, Macan, Panameru, prostě cokoli, máte nyní smůlu. Vybírat si po nějaký čas budete moci jen z vyrobených skladových vozů a je otázkou, jak dlouhý ten čas bude. Důvodem tohoto radikálního kroku je právě příchod WLTP a nutnost znovu homologovat celé portfolio.

Je to překvapivý krok ukazující v plné nahotě, jak moc složité je dostat nabídku „do latě” s novými pravidly. Však Porsche je vlastně malá automobilka, nabízející pár modelů v relativně omezeném množství verzí. Navíc je to dobře situovaná firma žijící v područí obřího koncernu se skoro neomezenými kapacitami. Přesto ani ono není s to jednoduše „za pochodu” jednotlivé verze svých vozů nově homologovat a nijak neomezit svou nabídku. Výroba Porsche teď stojí a nějakou chvíli stát bude.

Nebude to navíc celý dopad. Mluvčí značky uvedl, že „s ohledem na dobu, již tato procedura (nová homologace - pozn. red.) zabere, některé modely nemusí být od 1. září k dispozici“. Ani zde Porsche nebylo s to být konkrétnější, očekávejme ale totéž, co u jiných výrobců - minimálně dočasné okleštění nabídky o celkově hůře prodávané deriváty, takový Macan omezení stihne jen stěží.

Lze samozřejmě namítnout, že o změně měřicí procedury nebylo rozhodnuto včera, pročež měly automobilky čas, aby na změnu zareagovaly. Nicméně ve světě aut se velké změny plánují na mnoho let dopředu a na urychlení nástupu WLTP výrobci zjevně nebyli s to efektivně reagovat. Ani ti malí, jako je Porsche. Změn je zkrátka naráz příliš a ve výsledku dopadají i na zákazníky. Komu za to děkovat, snad netřeba dodávat...


Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky - 1 - Porsche 911 991 GT3 prodej 18 kusu 04Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky - 2 - Porsche 911 991 GT3 prodej 18 kusu 05Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky - 3 - Porsche 911 991 GT3 prodej 18 kusu 01Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky - 4 - Porsche 911 991 GT3 prodej 18 kusu 02Nejnovější krok Porsche ukazuje, jak moc nová pravidla EU dusí automobilky - 5 - Porsche 911 991 GT3 prodej 18 kusu 03
Pokud aktuálně chcete zadat do výroby jakékoli nové Porsche, máte smůlu. Vystačit si je třeba se skladovými zásobami, třeba těmito 18 novými 911 GT3, které kdysi „přeskladnil” jeden z dealerů

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše