Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požáry elektrokol se vymykají kontrole, jsou už nebezpečnější než požáry elektromobilů
8.7.2023 | Petr Prokopec
Působí nevinně, jenže jsou jich miliony a bezpečnostní požadavky na ně kladené jsou ve srovnání s auty zanedbatelné. Značnou část z nich lidé navíc skladují přímo doma, což trochu připomíná spaní vedle bedny granátů, z nichž jeden má vyviklanou pojistku.
Před požáry elektrických aut varujeme pravidelně, i když je pravdou, že na ně v absolutní rovině nedochází až tak často a i pravděpodobnost jejich vzniku je obecně nižší. Pokud ale do rovnice přidáme stáří jednotlivých vozů, není riziko menší než u spalovacích aut. A jakmile elektromobily vzplanou, je mnohem náročnější je uhasit, zvláště pokud se tak stane ve stísněných prostorách, jako jsou třeba podzemní garáže. Navíc i když hasiči vyplýtvají mnohonásobně více vody než při hašení spalovacích aut, elektromobil může klidně po pár dnech zcela spontánně znovu vzplanout.
Vedle elektrických kol a koloběžek však hořící elektromobily můžeme považovat za problém, o kterém ani nemá smysl mluvit. Větší nebezpečí teď představují právě jednostopé prostředky, které se nespoléhají pouze na nožní pohon svého uživatele. Kvůli relativně malým baterkám a menší velikosti jsou na ně kladeny mnohem menší bezpečnostní požadavky, navíc bývají skladovány uvnitř budov, povětšinou pak ve společných prostorech jako kočárkárny. A mnozí nemají problém brát si je přímo domů, což je značně riskantní.
Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik. V prvé řadě je jejich výroba a prodej lukrativním byznysem, který přivábil množství firem. Mnohé z nich pak ve snaze o minimalizaci nákladů kupují baterie od zdrojů, které nejsou zrovna spolehlivé. Či jednoduše jen nedodržují standardy. Nebo zkrátka špatné akumulátory koupíte vy na Amazonu či eBay jakožto levnější náhradu za ty původní.
Ať tak či onak, potenciální nebezpečí je na světě. Na rozdíl od automobilů pak výrobci v podstatě nemají šanci dohledat každého majitele a přijít se svolávací akcí, pokud se něco pokazí. Nebezpečné produkty tak zůstávají v oběhu dlouhá léta, čímž připomínají přísloví o džbánu, vodě a utrhnutém uchu. Protože jich navíc přibývá, stávají se četnějšími výjezdy hasičů. Ti z New Yorku jen letos zasahovali u případů, které mají na kontě už 13 mrtvých a 71 zraněných.
S podobnými statistikami jsou spojena prakticky všechna větší města po celém světě, třeba hasiči v Londýně vyjíždějí likvidovat požár elektrokola či e-koloběžky každý druhý den. Jejich kolegové z Plzně pak mají na paměti případ z konce dubna, kdy elektrické kolo začalo hořet během jízdy. Jeho majitel naštěstí ještě stihl zastavit a vzdálit se od něj, neboť baterie explodovala a rozletěla se do širokého okolí. V Českém Těšíně pak kvůli e-kolu shořel servis.
Rozhodně tedy neděláme z komára velblouda, problém je skutečný. Pořízení hasicího přístroje souběžně s e-kolem či e-koloběžkou, zvláště pokud je budete skladovat přímo v bytě, by tak mělo být automatické. Hasiči přitom doporučují, abyste hlavně při nabíjení poslouchali, zda daný prostředek nevyluzuje neobvyklé zvuky, jako je praskání. V takové chvíli jej rychle odpojte od zdroje a rychle utečte, můžete si tím zachránit krk.
Londýnští hasiči vyjíždějí likvidovat požár e-kola či e-koloběžky každý druhý den. Podobná situace je i ve zbytku světa, Česko na tom není o mnoho lépe. Foto: London Fire Brigade, CC0 Public Domain
Zdroj: The Atlantic
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesly mají velmi neobvykle umístěný dobíjecí port. Bývalý viceprezident a šéf vývoje firmy řekl, proč to tak je
před 48 minutami - Obě nejdražší auta světa jsou teď Mercedesy. Ferrari se nechytají, miliarda je málo na kterýkoli z nich
před 2 hodinami - Jsme uprostřed další vlny devastace motorů aut. Nová verze dieselu BMW je slabší o 37 koní, auto je pomalejší a „žere” stejně
před 4 hodinami - Audi znovu mění pojmenování svých modelů, uprostřed předchozí změny. Ukazuje tím hloubku svých problémů
před 5 hodinami - Šéf Škody dál kňučí nad neštěstím, které sám pomohl způsobit. Teď říká, že Evropská unie dělá chybu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 10:22 - petr_riha
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 10:21 - Zajda
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep