Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pozadí vzniku moderních okruhů Formule 1 ukazuje, proč je dnes šampionát tak nudný
9.6.2019 | Petr Prokopec
Formule 1 už není tak zajímavou podívanou, jakou bývala, a většina lidí to přisuzuje formulím a způsobu závodění s nimi. Realita je ale přinejmenším složitější - i většina okruhů z pera jediného designéra na tom má svůj nemalý podíl.
Pokud jste fanoušky Formule 1, velmi pravděpodobně již po většinu nedělních odpolední nezažíváte takové vzrušení, jako před pár lety. Královská motoristická disciplína se neskutečným způsobem proměnila, což je patrné také na pohonných jednotkách. Minulostí jsou ukřičené atmosférické osmiválce či desetiválce, místo nich dorazily turbohybridní šestiválce, jejichž zvuk bývá často přirovnáván k vysavačům. Řada závodů se navíc rozhoduje od zeleného stolu, a to pomalu již během kvalifikace. Není tak překvapivé, že mnoho diváků usíná již po druhém kole.
Noví majitelé se tento stav pochopitelně snaží zvrátit, nicméně otázkou je, zda náhodou nebojují s větrnými mlýny. Problémů je více a ten dost možná hlavní je zakopaný daleko hlouběji. Dvorním architektem okruhů celého šampionátu se stal Hermann Tilke, který se možná sice snaží, seč může, jak dostát zadání, ovšem nekonečné množství nápadů nemá. Pro závodní tratě tak používá prakticky stejnou koncepci, jíž pouze tu a tam pozmění a přidá některý unikátní prvek. Jím navržené okruhy tak působí charakterově velmi podobně, třebaže se na první pohled výrazně liší.
Řada Tilkeho okruhů je oblíbená, jak mezi diváky, tak mezi jezdci. Třeba do amerického Austinu se piloti těší již s několikaměsíčním předstihem. Zábavný je rovněž Bahrajn. Nicméně takové Abú Zabí je již jasným důkazem toho, že Tilke kladl daleko větší důraz na opulentnost okolního prostředí než na vzrušení dosahované při závodech. Okruh vznikl na uměle navozené půdě, proto je zcela plochý. A ve všech ostatních ohledech architekt postupoval jako dříve.
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že třeba takové Lego by klidně mohlo spustit novou řadu stavebnic, jež by byla zaměřena jen na skládání světových okruhů. Společnost by ji navíc uvedla na trh při minimálních nákladech, neboť by pomalu stačilo jen pár univerzálních kostiček, aby bylo poskládáno hned několik tratí. Nevěříte? Stačí si pustit následující video, ze kterého zjistíte, že pro Tilkeho jsou prioritou dlouhé a široké rovinky, ideálně zakončené úzkými zatáčkami, do nichž se musí prudce brzdit.
Mimo to lze zmínit ještě rychlá esíčka či chirurgicky přesné zatáčky, to je ale prakticky vše. Daleko více inovací je spojeno spíše se zbytkem lokality, zmiňované Abú Zabí tak kupříkladu dostalo hotel usazený přímo nad tratí. Singapur se pochlubil nočním osvětlením, zatímco Soči vedlo skrze historickou část města, kde díky tomu vznikla nejužší zatáčka v celém seriálu. Nicméně krom těchto specifik najdeme na trati prakticky tytéž pasáže, často navíc okopírované z tradičního okruhu v Silverstone.
Nechápejte nás špatně, nemáme nic proti Tilkemu. Je to respektovaný architekt, obecně vzato odvádí dobrou práci a je jistě značně limitován požadavky organizátorů i majitelů okruhu. Nicméně je třeba si uvědomit, že aktuálně je plně podepsán pod polovinou okruhů v celém kalendáři. Zbývající navíc zčásti zmodernizoval, kvůli čemuž celý šampionát začíná být jednolitý. Bylo by tak zkrátka záhodno, kdyby řešení části okruhů bylo svěřeno někomu jinému.




















Hermann Tilke je plně podepsán již pod polovinou okruhů v kalendáři. Není tedy divu, že závodní víkendy začínají být značně jednotvárné, třebaže na první pohled se okruhy liší
Zdroj: Chain Bear F1@Youtube
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 5 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 10 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
11.2.2025Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
11.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 14:34 - jerry
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.