Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Potvrzeno: BMW M3 a M4 dostanou i manuální převodovku
25.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to jisté, nová M3 nebude autem, které by z linek BMW sjíždělo jen s automatem. Bude ale s manuálem k mání i u nás? To vám zatím nepotvrdíme.
V posledních letech se stalo nedobrým zvykem zbavovat výkonná a sportovní auta přímého řazení. Automobilky a příznivci automatů v takových případech obvykle argumentují nezájmem zákazníků a dozajista existují modely, u kterých tomu tak je. Také ale existuje řada takových, k nimž a k jejichž tradiční cílové skupině přímé řazení patří více než to samočinné, přesto výrobci postupují stejně i u nich. Proč? Oficiální argumentace zní obvykle ve stylu „automat řadí lépe než vy”, automobilky ale více zajímají jiné faktory - v Evropě nižší spotřeba paliva a tedy i emise CO2, kterých vozy s automatickými převodovkami dosahují, všude pak eliminace potíží se zárukami. Ne každý, kdo řadit chce, řadit také umí a zkuste vysvětlovat lidem, kteří si před půl rokem koupili nový sporťák za 3 nebo 4 miliony korun, že si tu spojku nebo převodovku zničili sami... To zkrátka nejde a náklady tohoto neumu obvykle dopadají na bedra automobilek.
Jsou tu i jistě další faktory jako marketingová podpora příplatkových automatů do levnějších modelů, která byla prý důležitým faktorem u zbavení manuálního řazení nové 911 991 GT3. Ještě v dubnu 2012, tedy před úplným ovládnutím Porsche Volkswagenem, znělo z automobilky v případě převodovek: „Manuál určitě, automat možná jako volba.” Ani ne o rok později přišel vůz na trh pouze s automatickou převodovkou PDK, obklopen vývojáři neschopnými v rozhovorech racionálně vyargumentovat tuto náhlou změnu. Andreas Preuninger z Porsche byl dokonce s to v jednom z rozhovorů říci: „Shut up and drive,” tedy něco jako „Zavřete hubu a sjeďte si s tím,” což už zní dost neurvale. Vlastně ani není divu, pokud musíte jakožto inženýr vysvětlovat něco, co se vysvětlit nedá - GT3 se s automatem nikdy nenabízela, naopak vždy přitahovala spíše puristy, svým charakterem i konstrukcí. Nezájmem publika tedy argumentovat nelze a přiznat, že existence čistě „automatické” GT3 je mimo jiné vodou na mlýn prodejcům Volkswagenu, kteří teď budou moci říkat: „DSG je skvělá převodovka, podívejte, 911 GT3 má jen tu,” to si asi nikdo otevřeně nedovolí.
Faktem ale je, že Porsche je dnes pod velkým tlakem dosavadních zákazníků GT3, kteří z velké části automat prostě nechtějí. Je docela vtipné, že už od března dealeři Porsche hlavně z USA a Velké Británie hlásí vysokou poptávku po co nejméně ojetých kusech předchozí 911 997 GT3 právě kvůli převodovce, neboť nemalá část klientů odmítá „přestup”. V oboru se tomuto stavu dokonce začalo přezdívat „GT3 Problem”, což asi není spojení, jehož existenci by si Porsche přálo a poslední měsíce lze od zástupců automobilky, že je „možné” či „pravděpodobné”, že se GT3 manuální volby v příštím roce nakonec dočká, přinejmenším v USA. Ostatně tam poptávce zákazníků neodolalo ani BMW v případě sedanu M5 a všech verzí M6, k nimž přímé řazení patří o poznání méně přirozeně než ke GT3.
Trochu oklikou se tak dostáváme k dnešnímu hlavnímu tématu, pro nějž ale byly předchozí řádky nezbytným entré. Přes týden jsme vám zprostředkovali zprávu amerického Autoblogu, podle nějž se ani nové BMW M4 nemělo dočkat manuálního řazení. M4, tedy ex-M3 Coupe, je přitom z těch aut, ke kterým přímé řazení skoro neodmyslitelně patří, třebaže nakonec nemusí být preferováno většinou zákazníků. Nejen proto, ale především kvůli řadě dalších vodítek jsme silně pochybovali o tom, že se to může stát, nyní můžeme jednoznačně potvrdit: zpráva Autoblogu nebyla pravdivá.
Pochopitelně jsme se po tomto sdělení snažili zjistit více. Zatímco oficiálně BMW tuto záležitost odmítá komentovat, od našeho kontaktu přímo v divizi M jsme dostali jasné potvrzení: M3 a M4 s manuální převodovkou stoprocentně budou. Takové auto bylo vyvinuto, s jeho výrobou se napevno počítá a to v obou případech - celé řešení pohonu kol těchto modelů bude v případě sedanu (M3) i kupé (M4) zcela totožné. Uklidňující? Ano, jenže má to bohužel své „ale”.
Náš kontakt má blíže k technickému vývoji než k obchodním záležitostem a konstatuje, že zatímco M3 a M4 s manuální převodovkou BMW M vyrábět zaručeně bude, kde všude budou k mání zatím říci nedokáže, automobilka o tom zřejmě teprve rozhoduje. Jisté jsou pouze Spojené státy americké a Kanda, kde BMW v žádném případě nehodlá dopustit opakování toho, co se stalo Porsche s novou GT3. Je to ostatně logické, u předchozí M3 E90 bralo v Severní Americe manuální převodovku 53 procent zákazníků, M3 E92 téměř 40 procent klientů a u M3 E93 celých 49 procent zákazníků. „Porsche riskuje ztrátu 100 procent dosavadních zákazníků, my jistě nebudeme hazardovat ani s přízní poloviny z nich,” bylo nám řečeno.
Jenže to je Severní Amerika, ve zbytku světa je situace odlišná, zejména pak v Evropě, kde automat v závěru výroby údajně volilo až 9 z 10 zákazníků. V celkové produkci M3 E9x pro celý svět sice manuální převodovky mají podíl 37 procent, ruku do ohně za to, že BMW v případě nástupců nezvolí stejný postup jako u M5 a M6, ale náš kontakt nedá.
Půjde na každý pád o obchodní, tedy relativně snadno změnitelné rozhodnutí, a tak je nakonec možné i to, že situace se bude v Evropě lišit trh od trhu. Vzhledem k tomu, že náš trh je spjatý s tím německým, kde obliba manuálů nemusí být relativně vysoká, ale v absolutních hodnotách stejně udělá slušná čísla, bychom si vsadili spíše na to, že v České republice manuální M3 a M4 F80 resp. F82 standardně koupíte. Ale to už je pouze naše spekulace...
BMW M4 (kupé) resp. M3 (sedan, zatím nepředstavený ani jako koncept) manuální řazení nepochybně dostanou. Všude se ale prodávat nemusí, zejména „směsice evropských okolností” mu příliš nepřeje...
Bylo ostatně nepravděpodobné, že by BMW zanevřelo na manuál, když v případě M6 stačila na jeho doplnění do nabídky asi poloviční poptávka oproti M3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 minutami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 2 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:19 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch