Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Posledních 9 silných aut, co ještě koupíte s manuální převodovkou
27.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Manuální převodovky jsou v poslední době dalším druhem na vymření, kór u výkonných aut. Ještě tu ale je pár strojů, které vás nechají řadit.
Jste-li podobně jako my milovníky manuálních převodovek, nejspíš vás příliš netěší, že v poslední době se ve většině těch nejrychlejších aut musí zákazníci spokojit s automaty, dvouspojkami či jinými převodovkami, které nabídnou jen dva pedály a pádla pod volantem namísto řadicí páky. Možná se i vy kolikrát s nadšením začtete do představení toho či onoho nového auta. Hoříte touhou, vypadá to na svěží objekt vašeho zájmu... Jenže pak dojdete k části popisující dostupné možnosti řazení a váš zájem ochladne na nulu. Auto má povinný automat a pro řadu nadšených řidičů rázem jako by neexistovalo, bez ručního řazení si jej jednoduše nikdy nekoupí.
Je to zvláštní, neboť ještě před pár lety byly téměř všechny nejrychlejší vozy světy k mání s manuální převodovkou. Ať si vzpomeneme na Ferrari F50, první Pagani Zonda, Porsche Carrera GT či McLaren F1, všechna tato auta jsou výjimečná a všechna mají manuální převodovky. Přiznáváme, některá z nich jsou starší než jiná, ale to nic nemění na faktu, že v nich automaty nebyly či alespoň ne původně, ne jako nutnost.
Také švédské Koenigseggy se původně dělaly s manuály, do Agery ale nyní dostanete už jen sedmistupňovou dvouspojku. A seskočíme-li o stupínek níže, je to podobné - Lamborghini Huracán, nástupce Gallarda, manuál v nabídce nemá, i když ho Gallardo mělo. Podobný příběh je u Aventadoru, Ferrari 458/488 a třeba i Porsche 911 turbo nebo 911 GT3. Z těch všech a mnoha dalších výkonných aut manuály mizí, podobně rychle jako atmosféricky plněné motory. A truchlit nemusíme jen nad těmi nejsilnějšími vozy, zkuste si přímé řazení objednat do Renaultu Clio RS, Mitsubishi Lancer Evo X a dalších hot hatchů či slabších ostrých sedanů - ani tam nepochodíte, i když jste donedávna automat dostat ani nemohli.
Můžete nás osočit ze staromilství a možná budete mít trochu pravdu, ale to nás nepřiměje změnit názor, že pro dokonalé ovládnutí vozu a s ním spojené řidičské zážitky je potřeba manuální převodovky. Bez něj se jako by se vám dostala do rukou počítačová hra a vám na stole chyběla půlka klávesnice - můžete leccos, ale nemůžete všechno. A jsou tu i jiné výhody, auta s manuálními převodovkami jsou lehčí a levnější. Co údaje výrobců obvykle nepotvrdí, je vyšší provozní efektivita, v tomto případě ale jasně hovoří praxe, zvlášť u sportovních aut - tak vysoké spotřeby, které dosáhnete s automatem, se vám u téhož auta s přímým řazením dosáhnout nepovede, pro papírový opak hraje obvykle jen delší poslední stupeň či více převodů vůbec.
BMW M6 s manuálním řazením je excelentní stroj, v Evropě ale k mání není
Přes zjevné výhody a zájem tu větší, tu menší části zákazníků manuály z nabídek automobilek mizí. Někdy se tak děje za tak podivných okolností, až to vede ke spikleneckým teoriím - asi nikdo rozumně nevysvětlí, proč jsou BMW M5 a M6 s manuálním řazením k mání v USA a v Evropě vám je BMW neprodá, i když je vyrábí v Mnichově. Evropa je dnes co do nabídky řazení výkonnějších aut rájem automatů, ať už vám to dává jakkoli malý smysl - nikde jinde na světě není dostupnost přímého řazení tak omezená, ani ze strany těch samých automobilek, které působí zde.
Jisté „amerikanizaci” Evropy se řada lidí oprávněně brání, zrovna v ohledu převodovek ve sporťácích by americká kúra Evropě prospěla. Nejen BMW M5 a M6 tam s manuálem dostanete, koupit si můžete třeba i Audi S4 a S5, u nichž v Evropě nabídka přímého řazení též zmizela, ač zpočátku byly manuály k mání i tu. Za oceánem také dostane řadu výkonných amerických aut se „skutečnými převodovkami”, třeba Challenger SRT Hellcat. Dodge Viper automat neměl nikdy a nikdy ho ani mít nebude a takový nový Cadillac ATS-V či v budoucnu i CTS-V se v USA s manuály prodávají. Někdy do Evropy spása z Ameriky dorazí (viz Corvetty v našem přehledu), někdy ale ani to ne - nové ATS-V je již k mání v Německu, ale jen s osmistupňovým automatem. A že k nám dorazí s manuálem, se čekat nedá.
Do budoucna navíc můžeme čekat jen zhoršení, vyhlídky na nové přírůstky mezi manuálními siláky jsou mizerné. Snad Golf R 400+ přijde s manuálem a nabídne přes čtyři stovky koní na všech kolech - ideální kombinace. A Jaguar F-Type s manuálem se sice nabízí, protože to zákazníci chtěli, ale nečekejte, že ostatní auta budou následovat jeho příklad. Co čekat v 911 991 GT3 RS, zatím nikdo s jistotou neví, ale PDK v GT3 je pro řadu lidí velkým zklamáním a „přehřívají” zájem o ojeté GT3 RS 4.0.
Třeba k Audi R8 nové generace už manuál nedostane, i když si zachová atmosférické motory. Jiná eMková BMW krom M3 už nemohou mít manuální převodovku dost dlouho. A z nabídky Aston Martinu manuály také mizí - ještě nedávno šlo pořídit i dvanáctiválcové DB9 či DBS s manuálním šestikvaltem, nyní už musí zákazníkům stačit robotizovaný manuál. Přesto se ještě je čeho chytit a máte-li zálusk na výkonný vůz s ručním řazením, vybrali jsme pro vás posledních pár statečných.
Našim kritériem pro výběr byl výkon alespoň 350 koní, manuální převodovka a oficiální prodej v ČR nebo alespoň Evropě. Výběr jsme omezili také na pouze bez diskuze sériově vyráběné vozy (Pagani Zonda 760 LH Lewise Hamiltona či auta vyrobená v jednotkách exemplářů jsou zajímavá, ale ne běžně dostupná) a zanedbali i stroje, které nelze označit za auta v pravém smyslu slova - nic proti Arielu Atom či KTM X-Bow, na ježdění po silnicích si je ale zvolí málokdo.
Tady je výsledek, opravdu velmi úzká skupinka vozů - přišli jsme jen na devět kousků, popř. deset, berete-li BMW M3 a M4 jako dvě různá auta. Pokud jsme podle vás na některý zapomněli, dejte nám prosím vědět v komentářích, za doplnění budeme jen rádi.
Aston Martin V8 Vantage
Nejslabší „baby Aston” je jediný stroj této britské značky, který ještě můžete mít s manuální převodovkou. Čtete správně, nejslabší a jediný - V12 Vantage nebyl s manuálem k mání nikdy, ale V8 Vantage S, silnější, ostřejší a hezčí verze Vantage ano a ani tam už manuál nedostanete. Nemluvě o DB9, jehož facelift před pár lety pokazil božský vzhled a zbavil auto manuálu. Smůla, tohle je dost možná poslední přežívající alternativa.
Aston Martin V8 Vantage
motor: 4,7 V8
výkon: 426 koní
točivý moment: 470 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,9 s
maximální rychlost: 290 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 630 kg
Audi R8
Současná generace Audi R8 vznikla z Lamborghini Gallardo, o kterém jsme se bavili už výše. Oproti němu však dostala ještě „low-costovou” variantu s 4,2litrovou V8. V českém konfigurátoru Audi na vás tato kombinace vyskočí jako jedna z mála, když zadáte výkon minimálně 350 koní a manuální převodovku, ale při dalším zkoumání odhalíte, že v technických údajích je uvedena s manuálem i V10. Vzhledem k tomu, že se během pár dnů ukáže nástupce, máte-li zájem o R8 s manuálem, doporučujeme nemeškat. Takový Superb V6 se ještě objevil v našem přehledu 17 aut, která je třeba koupit, dokud to jde a dnes už to nejde - poslední voz do výroby bylo možné zadat 20. února. U R8 zbývají zřejmě též už jen týdny...
Audi R8 V8
motor: 4,2 V8
výkon: 430 koní
točivý moment: 430 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,6 s
maximální rychlost: 302 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 635 kg
Audi R8 V10
motor: 5,2 V10
výkon: 525 koní
točivý moment: 530 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 3,9 s
maximální rychlost: 316 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 695 kg
BMW M3/M4
Ano, jsou to dvě různá auta, jedno má dvoje dveře, druhé čtvery a váží každé o pár kilo jinak. Ale zbytek je tak podobný, že kdybychom je rozdělili, odstavce k nim bychom museli vytvořit stylem Ctrl+C a Ctrl+V, pokud bychom nechtěli znít jako politici. Oba mají stejný řadový šestiválec, který je přeplňovaný a jehož zvuk je v kabině zesilován nahrávkou z rádia. A v obou naštěstí můžete mít šestistupňový manuál; i když s ním papírově budete o dvě desetiny sekundy později na stovce, jízdu si užijete nesrovnatelně více.
BMW M3/M4
motor: 3,0 R6
výkon: 431 koní
točivý moment: 550 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,3 s
maximální rychlost: 280 km/h (el. omezená)
pohotovostní hmotnost: 1 520 kg/1 497 kg
Ford Mustang GT
Ford Mustang poprvé za svou mnohaletou historii zamířil oficiálně i do Evropy a ČR. Z nějakého důvodu má u nás jeho pětilitr Coyote o pár koní méně než v USA, to ale zas tak vadit nemusí. Zatím tedy neznáme hodnoty zrychlení a maximálku evropské verze, pomalý ale určitě nebude. Slova „american muscle” naplní i tak docela dobře a třebaže jich s automatem bude jezdit spousta a z pochopitelných důvodů, manuál do něj dostanete a prodejce se ani nebude ošívat.
Ford Mustang GT
motor: 5,0 V8
výkon: 418 koní
točivý moment: 524 Nm
pohotovostní hmotnost: 1 680 kg
Chevrolet Camaro
Jeden z úhlavních nepřátel Mustangu se k nám dováží už docela dlouho a na srazech amerických aut je evropských verzí Camara páté generace vidět často i více než verzí amerických. Nejsou levnější, ale osvětlení odpovídá evropským předpisům, takže nemusíte řešit přestavby, a na STK vás nikdo nebude otravovat s tím, že nemáte na oknech logo s písmenkem E v kolečku, mimo několika dalších odlišností, jako třeba čísla na klimatizaci ve stupních Celsia, nikoliv Fahrenheita. Zrovna tady nicméně nečekáme, že by manuál z nabídky zmizel, což je jen dobře.
Chevrolet Camaro
motor: 6,2 V8
výkon: 432 koní
točivý moment: 569 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 5,2 s
maximální rychlost: 250 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 769 kg
Chevrolet Corvette C7 Stingray
Silnější bratr Camara, Chevy Corvette, je podobně jako Ford Mustang a ostatně i ono Camaro americkou ikonou. Na rozdíl od předchozích Corvette se tato může směle měřit se špičkami ve své třídě včetně Porsche 911, jak zjistil i Richard Hammond v právě běžící sérii Top Gearu. A také míří do Evropy a i do ČR, a to jak v základní variantě Stingray, tak i jako Z06. Podobně jako u ostatních dvou amerických aut na tomto seznamu, tento stroj se manuálu rozhodně nezbaví, jednak proto, že to je vcelku unikátní sedmikvalt, a jednak proto, že je i v domovské Americe velmi oblíbený.
Chevrolet Corvette C7 Stingray
motor: 6,2 V8
výkon: 466 koní
točivý moment: 630 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,2 s
maximální rychlost: 290 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 539 kg
Chevrolet Corvette C7 Z06
motor: 6,2 V8
výkon: 659 koní
točivý moment: 881 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 3,3 s
pohotovostní hmotnost: 1 600 kg
Jaguar F-Type S
Jaguar se nebojí vyslyšet přání zákazníků, takže si můžeme užít tyto krásné a krásně znějící britské sporťáky ve verzi V6 S, a to jak s pevnou, tak i s plátěnou střechou i s manuálním šestikvaltem. S osmistupňovou automatickou převodovkou možná budete rychlejší, ale my bychom vždycky zvolili manuál, protože, jak stojí i výše, si tak jízdu víc užijeme a ještě ušetříme. A o co jiného v roadsteru a zčásti i kupé jde, než si výlety co nejvíc užívat?
Jaguar F-Type S
motor: 3,0 V6
výkon: 380 koní
točivý moment: 460 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 5,5 s
maximální rychlost: 275 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 584 kg kupé/1 604 kg roadster
Porsche 911 Carrera
Porsche a manuální převodovky kdysi byl nerozlučný pojem; i výše jsme zmínili Carreru GT, která se jinak než s manuálem nevyráběla. Také Turbo ještě nedávno mohlo mít manuál, ale nejvíc do očí bijící je absence manuální převodovky u 911 GT3. Pokud ale za čísly 911 je slovo Carrera, manuální převodovku si objednat můžete a do limitu 350 koní se vejde i základní model. Doufejme, že s faceliftem a přeplňováním nepřijdou také pouze dvouspojkové převodovky.
Porsche 911 Carrera
motor: 3,8 H6
výkon: 350 koní
točivý moment: 390 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,8 s
maximální rychlost: 289 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 400 kg
Porsche 911 Carrera S
motor: 3,8 H6
výkon: 400 koní
točivý moment: 440 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,5 s
maximální rychlost: 304 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 415 kg
Porsche 911 Carrera GTS
motor: 3,8 H6
výkon: 430 koní
točivý moment: 440 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,4 s
maximální rychlost: 306 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 425 kg
Porsche Cayman GT4
Nejsilnější a nově příchozí Cayman je dle mnohých lepší řidičské auto než 911, zejména díky motoru uprostřed. A jeho nově příchozí varianta GT4 je to nejlepší, co ze současné generace Caymanu je Zuffenhausen schopen vymáčknout. Buďme tedy vděčni za manuální převodovku v jeho útrobách a kupujme, dokud jsou k mání. Tohle je dost možná poslední Porsche ze staré školy...
Porsche Cayman GT4
motor: 3,8 H6
výkon: 385 koní
točivý moment: 420 Nm
akcelerace 0-100 km/h: 4,4 s
maximální rychlost: 295 km/h
pohotovostní hmotnost: 1 340 kg
Kdo se také nevešel do výkonového limitu
Existují tací, kteří říkají, že žádný výkon není příliš velký. Dá se souhlasit, ale přesto po světě chodí lidé, kteří 350 koní nepotřebují, kterým stačí 300. Strojů s takovým stádem pod kapotou je s manuálem na světě o něco více, nejsou zas tak ohroženým druhem. Vejdou se sem slabší verze některých aut z devítky výše, ale i hot hatche nebo legendy rallye. Následuje výčet deseti takových kousků, ale berte jej to spíše pro příklad, ne jako úplný seznam. Tady jsou:
(auto - motor - výkon - točivý moment - zrychlení na stovku - maximálka - hmotnost)
Audi S3 - 2,0 R4 - 300 koní - 380 Nm - 5,2 s - 250 km/h - 1 470 kg
BMW M135i apod. s tímto šestiválcem - 3,0 R6 - 326 koní - 450 Nm - 5,1 s - 250 km/h - 1 500 kg
Nový Ford Focus RS EcoBoost - 2,3 R4 - 320 koní - 435 Nm
Ford Mustang EcoBoost - 2,3 R4 - 310 koní - 436 Nm - 1 602 kg
Jaguar F-Type - 3,0 V6 - 340 koní - 450 Nm - 5,7 s - 260 km/h - 1 567 kg
Nissan 370Z Nismo - 3,7 V6 - 344 koní - 371 Nm - 5,2 s - 250 km/h - 1 800 kg
Porsche Boxster S/GTS - 3,8 H6 - 315/330 koní - 360/370 Nm - 5,1/5,0 s - 279/281 km/h - 1 340/1 345 kg
Porsche Cayman S/GTS - 3,8 H6 - 325/340 koní - 370/380 Nm - 5,0/4,9 s - 283/285 km/h - 1 340/1 345 kg
Subaru WRX STI - 2,5 H4 - 300 koní - 407 Nm - 5,2 s - 255 km/h - 1 575 kg
Volkswagen Golf R - 2,0 R4 - 300 koní - 380 Nm - 4,9 s - 250 km/h - 1 476 kg
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 3 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 5 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 6 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 7 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva