Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna?

Zuffenhausen přišel s historickým mezníkem, když závodnímu speciálu posunul agregát doprostřed. Oficiálně tam ale podle automobilky není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna?

30.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zuffenhausen přišel s historickým mezníkem, když závodnímu speciálu posunul agregát doprostřed. Oficiálně tam ale podle automobilky není.

Koncepce „všechno vzadu“, tedy uložení motoru až za zadní nápravou kombinované s pohonem zadních kol, není mezi automobilkami zrovna preferovaná. Ve skutečnosti ji aktuálně používá pouze Porsche u svého kultovního modelu 911. Ještě nedávno tak značka činila na silnicích i závodních okruzích, nová generace speciálu RSR ale dostala svět do kolen. Automobilka z Zuffenhausenu totiž motor posunula před zadní nápravu.

O novince se tak rázem začalo mluvit jako po Porsche 911 s motorem uprostřed, to je však podle Franka-Steffena Wallisera, viceprezidenta značky pro motorsport, poněkud odvážné tvrzení. „Motor byl posunut před zadní nápravu - čemuž se říká uložení uprostřed. My se ale snažíme vyhnout tomu, abychom tomu tak říkali oficiálně.“ Porsche tím přitom nechce ani tak popřít nevyhnutelné, jako spíše nezklamat fanoušky.

I nadále tedy máme o Porsche 911 smýšlet jako o voze, který počítá s koncepcí „všechno vzadu“, protože u silničního provedení tomu tak skutečně bude. V případě toho závodního ale měla stávající pravidla donutit automobilku k posunutí pohonné jednotky ještě více dopředu, aby kupé získalo na svou stranu aerodynamiku potřebnou k pokoření konkurence. To by nebylo možné, kdyby motor stál větru v cestě.

Řeč je samozřejmě o velkém difuzoru, jehož používání bylo nedávno vozům kategorie GTE umožněno. Klasické Porsche 911 by jej ovšem dostat nemohlo, neboť to mělo ony partie zastavěné pohonnou jednotkou. Její posunutí ale vše napravilo, přičemž značka zároveň mohla použít i mnohem efektivnější koncepci uchycení zadního křídla z vrchní části. Modifikována byla v závislosti na těchto změnách i příď. Lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy přišlo jen jako bonus, o to tu původně vůbec nešlo.

Porsche zároveň použilo více karosářských dílů s rychloupínáky a zároveň dosáhlo lepšího rozložení zátěže pneumatik. Samotný motor navíc profituje z pevného ventilového pohonu, kde byl kvůli hmotnosti odstraněn běžně používaný hydraulický systém otevírání ventilů. Ten nahradila pevná zdvihátka. Podobnou úpravu dostanou i silniční modely GT počínaje zcela novým Porsche 911 GT3.

V závislosti na restriktorech pak pohonná jednotka produkuje až 510 koní, které skrze sekvenční převodovku s pádly řazení pod volantem míří na zadní 310 milimetrů široké pneumatiky. Všechny tyto změny měly Porsche učinit konkurenceschopnějším, což se aktuálně i potvrdilo. Nové 911 RSR má totiž za sebou debut v Daytoně, kdy ve třídě GTLM dosáhlo druhého místa a celkově sedmého.


Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 1 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 01Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 2 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 02Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 3 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 03Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 4 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 04Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 5 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 05Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 6 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 06Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 7 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 07Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 8 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 08Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 9 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 09Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 10 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 10Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 11 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 11Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 12 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 12Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 13 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 13Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 14 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 14Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 15 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 15Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 16 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 16Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 17 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 18Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 18 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 19Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 19 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 17Porsche říká, že 911 RSR nemá motor uprostřed, ač ho tam má. Proč ta změna? - 20 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 20
Nové Porsche 911 RSR má za sebou závodní debut v Daytoně. Ve své třídě přitom kupé s motorem uprostřed dojelo druhé

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše