Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche i Ford si na „černém trhu” koupily pro výzkumné účely Cybertrucky za ceny kolem 5 milionů Kč, Musk si všiml
4.3.2024 | Petr Prokopec
Šéf Tesly by něčím takovým měl být teoreticky popuzen, neboť automobilka ve svých obchodních podmínkách kupčení se Cybetruckem zakazuje pod hrozbou sankcí. Musk to ale v podstatě vítá, ostatně existují cesty, jak celou operaci provést „legálně”.
Během uplynulého víkendu se na Amelia Islandu na Floridě konala dražba společnosti Broad Arrow Auctions, do které zamířilo i nedávno probírané Porsche 959. To se nakonec neprodalo, jakkoli jej firma Canepa modernizovala a naladila na výkon přesahující 800 koní. O důvodu se zatím nikdo nezmínil, prstem lze ale nejspíš ukázat na příliš ambiciózní rezervní cenu. V rámci odhadů se totiž mluvilo o minimálně 112 milionech korun, což je suma, jakou během přihazování nikdo nenabídl.
Pro nás ale v tuto chvíli není důležité, zda si klenot z Zuffenhausenu někdo koupil, podstatný je příběh s ním spojený. Vůz si totiž původně pořídil Nissan, který chtěl od Porsche „obšlehnout“ pohon všech kol pro chystané nové Skyline. Nebo se jím chtěl alespoň inspirovat. Podobná praxe je v automobilové branži běžná a přistupuje k ní i sama německá automobilka. Ta se totiž v předposlední únorový den stala majitelem Tesly Cybertruck, kterou nepřekvapivě hodlá rozpitvat. Proč tomu tak je, zkusil zhodnotit Elon Musk, který si celé transakce všiml.
„Jakmile jej rozmontují, objeví řadu nových technologií,“ uvedl šéf Tesly na sociální síti X s tím, že v rámci elektromobility Porsche stále zaostává za svými „spalovacími schopnostmi“. A celou operaci tím tak trochu legitimizoval. Je totiž třeba vzpomenout na klauzuli, kterou Tesla zakomponovala do kupní smlouvy a dle které nesmí majitelé během jednoho roku od nabytí svůj pick-up prodat. Pokud tak učiní, čeká je tučná pokuta, Tesla si může nárokovat zisk prodejem dosažený a může zákazníky odříznout od možnosti koupit si ještě někdy další Teslu.
Jenže majitelé už přišli na řadu fíglů, jak onu klauzuli obejít. Asi nejsnadnější možností je, že Cybertruck novému majiteli pronajmout za cenu odpovídající té pořizovací. A jakmile uplyne příslušný rok od původní koupě, bezplatně na něj převedou veškerá vlastnická práva. Dalším způsobem, jak poslat pick-up dál, je pak jeho přeprodej třetí straně za relativně nízkou sumu. Díky tomu si Tesla může nárokovat jen onu pokutu ve výši 50 tisíc dolarů (cca 1,167 mil. Kč), přičemž původní kupec se s prostředníkem podělí o zisk dosažený nad rázem pořizovací ceny plus 50 tisíc USD.
Podobným způsobem se Cybertruck přesunul od prvního majitele k Porsche. To jej skrze svého amerického dealera koupilo v rámci online aukce Cox Automotive, do které vůz nasadila společnost GimetheVIN. Její majitel John Clay Wolfe uvedl, že pick-up pořídil za 210 000 USD (4,9 mil. Kč). Finální příhoz při dražbě však nakonec činil 244 tisíc dolarů (5,69 mil. Kč), což je dvojnásobek pořizovací ceny. Wolfe k tomu uvedl, že se tak nestalo ani poprvé, ani naposledy.
Jeho společnost totiž den před zmíněnou aukcí v tichosti prodala jiný exemplář Tesly Cybertruck, a to za 250 tisíc dolarů (5,835 mil. Kč). Jeho majitelem se měla stát jiná automobilka - Ford. I tuto koupi Musk již okomentoval, dle něj pick-up „za to stojí“. Což ovšem z oné klauzule znovu dělá tak trochu cár papíru, neboť pokud se Tesla smířila s oněmi 50 000 USD a zbytek nechává překupníkům, je jasné, že podobných transferů jen přibude. Tedy alespoň do chvíle, než se trh Cybertrucku „přejí”.
Produkční Cybertruck je spíše jen odvarem nyní již pět let starého konceptu. Nicméně neobvyklý tvar pick-upu k novince stále přitahuje nemalou pozornost. Porsche a Fordu, kteří si již své kusy koupily, jde ale spíše o techniku pod kapotou. Foto: Tesla
Worth it
— Elon Musk (@elonmusk) March 1, 2024
Zdroje: Auto Evolution, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 09:59 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie