Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce

Nejnovější zprávy z automobilky Porsche potvrzují, že německý výrobce sportovních vozů plánuje výrobu kupé s motorem za přední nápravou. Jinými slovy - čeká nás příchod nástupce modelu 928.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce

2.5.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejnovější zprávy z automobilky Porsche potvrzují, že německý výrobce sportovních vozů plánuje výrobu kupé s motorem za přední nápravou. Jinými slovy - čeká nás příchod nástupce modelu 928.

Přestože kolem Porsche září aura výjimečného sportovního nářadí, v poslední době se společnost zahalila spíše do oparu dohadů a spekulací. Veřejným tajemstvím se tak stal „baby“ Boxster, který bude celou řadu komponentů sdílet s koncernem VW a v modelové řadě poslouží jako základní vstupenka do klubu fanoušků. Naopak, na zcela opačnou stranu spektra by mohl zamířit nástupce kupé 928 s osmiválcovým motorem umístěným vpředu. Tentokráte ovšem již jako plnohodnotný a samostatný model, nikoliv jako zamýšlená náhrada legendy jménem 911.

Puristé si tak mohou oddechnout, neboť rozhodně nepřijdou o hardcorové deriváty typu GT3, zaplesat ale může i srdce milovníků kategorie GT. Právě na tomto poli v letech 1977 až 1995 Porsche 928 operovalo a právě tam by měl jeho nástupce zamířit. Po technické stránce by měl vycházet ze čtyřdveřového sedanu Panamera, objevit by se tak mohl i hybridní systém. Diesel ale zřejmě zůstane ještě pár let vyhrazen pouze Cayennu (ačkoliv další spekulace naznačují, že by se mohl objevit i pod kapotou nového základního modelu, a to dokonce jako čtyřválec TDI), s jistotou tak můžeme počítat pouze s pohonem všech kol a turbodmychadlem dopovaným motorem V8 o výkonu přesahujícím 500 koní.

Otázkou také zůstává, zda budoucí protivník Ferrari Scaglietti dostojí reputaci, kterou 928 původně měla, i když její příběh je plný kontroverzí. Po svém představení se totiž okamžitě stala Evropským automobilem roku, čehož doposud žádný jiný sportovní vůz nedosáhl, jenže zákazníci Porsche jeho kvality neocenili. Za vznikem modelu 928 i za tehdějším směřovaním Porsche stál Ernst Fuhrmann, jehož zásluhou se totiž automobilka mohla od roku 1953 začít spoléhat na své vlastní motory, nikoliv jen používat deriváty od Volkswagenu, a který se později stal ředitelem firmy. Jeho ideou bylo zbavit Porsche umístění motoru za zadní nápravou a právě z jeho éry pocházejí také modely jako 924, 944 nebo právě 928, která měla v nabídce nahradit 911 - všechny s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Ačkoli 928 byla špičkovým vozem (byla dokonce v jednu chvíli nejrychlejším a také nejdražším vozem planety), u zákazníků propadla - nebyla to prostě 911, na opravdové Porsche měla motor na špatném místě...

Dnes stojí ojeté modely Porsche s výše zmíněnými čísly v bazarech relativně směšné peníze a to vč. mnoha set koňových 928. I to svědčí o trvajícím nezájmu zákazníků o tyto vozy. S příchodem „nové 928” Porsche jistě nechce epizodu ze své historie, která ji téměř přivedla ke krachu, opakovat, a tak půjde zřejmě jen o doplňkový model, jehož úspěch či neúspěch nebude mít na ekonomické výsledky firmy dramatický vliv.


Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce - 1 - porsche928_10Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce - 2 - porsche928_02Porsche 928: nedoceněný model se dočká nástupce - 3 - porsche928_01

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.