Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche 911 2016: turbo-facelift se rodil v bolestech, nechtěl ho ani šéf vývoje
24.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf vývoje německé legendy miluje předchozí 3,8litrový motor a chtěl jej ponechat v nabídce, prý je skoro dokonalý. Nakonec však změnil názor.
Pokud jste posledních několik měsíců netrávili mimo civilizaci a dosah internetu, pak zcela jistě víte, že Porsche 911 přesedlalo z atmosférických motorů na přeplňované. Tato změna se přitom nedotkne pouze celé nabídky, tedy s výjimkou verzí GT3 a GTS, ale zároveň přesáhne také k modelům Boxster a Cayman, v jejichž případě můžeme očekávat oturbené čtyřválce. Dlouholetý šéf projektu 911 August Achleitner přitom dodává, že daný přerod nebyl zrovna snadný a vyvolal v Zuffenhausenu nejednu vášnivou diskuzi.
„Můžu vám odpřisáhnout, že jsme o tomto kroku hodně mluvili, neboť každý z naší společnosti miluje atmosférické motory. Řekl bych, že jsou takřka dokonalé. Verzi o objemu 3,8 litru miluji, podle mého názoru je to jeden z vůbec nejlepších agregátů vůbec,“ dodává Rakušan, který k Porsche nastoupil již v roce 1983 a od roku 2001 dohlíží na veškerý výkon ikonického sportovního vozu, který proslul „vším vzadu“.
Je přitom možná až paradoxní, že ještě v roce 2012 Achleitner prohlašoval, že „turbo zkusíme udržet stranou tak dlouho, jak to jen bude možné. Nicméně jednoho dne nejspíše jeho příchod bude nezbytný.“ Jelikož se přitom považoval za naprostého odpůrce přeplňování, existoval vlastně jen jeden jediný důvod, proč mu nevěřit, a tím byly stále přísnější emisní limity a touha po nižší spotřebě.
„Jak si tedy dovedete představit, emoce byly poměrně veliké, neboť jsme museli přesvědčit sami sebe, že když už přesedláme na přeplňování, pak tyto nové motory musí být lepší než atmosférický 3,8litrový šestiválec,“ dodává Achleitner a přiznává, že on sám změnil názor na turba na počátku loňského roku během testů v Jižní Africe, kde bylo přítomno staré Porsche 911 i nová Carrera.
„Okamžitě cítíte, že tohle auto (991.2) je mnohem rychlejší. Zvláště na okreskách, kde při výjezdech ze zatáček můžete lépe akcelerovat, ani by bylo třeba motor točit do vysokých otáček - řekněme výše než na 4 000 ot./min. Od dvou tisíc prostě jen táhne jako zběsilé, díky čemuž je mnohem rychlejší, mnohem přístupnější a mezera mezi ním a vrcholným Porsche 911 Turbo je náhle menší.“
Osobní názor ale nebyl jedinou věcí, kterou bylo třeba překlenout. Achleitner totiž dále zmiňuje ještě klasickou turbo-díru a zvuk pohonné jednotky. V prvním případě přitom Porsche mělo vcelku snadnou práci díky třílitrové kubatuře motoru 9A2 a dvojici malý dmychadel. Nicméně snaha o zajištění správného zvukového doprovodu byla daleko náročnějším oříškem na rozlousknutí.
„Trvalo docela dlouho, než jsme byli s výsledkem spokojeni. Museli jsme přitom do hry zapojit druhý zvukový generátor - současné atmosférické motory totiž mají pouze jeden, který propojuje sací ústrojí a kabinu. Přeplňované motory ale nevytvářejí dostatečné změny v pohybu vzduchu v sacím systému, které jsou využívány ke správnému zvukovému doprovodu.“
„Bylo tedy potřeba najít to správné místo, odkud přebírat vibrace ve vzduchu, jež mohly být následně přeneseny do kabiny. Nyní jsme s výsledkem ale spokojeni, neboť funguje, jak má,“ dodává Achleitner ke zvuku přeplňovaného pohonného ústrojí, které nás ovšem právě ve vysokých otáčkách tolik nezaujalo. Možná i proto šéf vývoje zmínil, že motor není třeba tak točit.
Šéf vývoje Porsche 911 býval odpůrcem přeplňovaných motorů, nakonec je však s novým šestiválcem spokojený
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva