Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pořadí nejlepších aut ve zrychlení z 0 na 240 km/h a opětovném zastavení ukazuje sílu Porsche, připomíná slabinu elektromobilů
23.11.2023 | Petr Prokopec
Nejlepším pohledem na komplexní schopnosti auta bude vždy srovnání na okruhu, pokud ale chcete k pouhé akceleraci přidat aspoň něco, opětovná decelerace z vysoké rychlosti ukáže dost. Právě při ní mají elektromobilů o 30 metrů delší brzdnou dráhu než nejlepší spalovací vozy.
Lidé se neustále snaží posouvat hranice svých možností i možností věcí, kterým dají za vznik. V tomto ohledu mě zaujal nový světový rekord v přítazích na hrazdě, který před pár dny stanovil teprve devatenáctiletý Brandon Garrett. Během čtyřiadvaceti hodin se totiž přitáhnul 9 229krát, což je něco neskutečného, a to zvláště když si uvědomíme, že v roce 2013 nebyla maximem ani polovina. Je přitom otázkou, jak dlouho nový rekord vydrží, neboť ještě před měsícem jej držel Truett Hanes, který se během jediného dne zvládnul k hrazdě přitáhnout zhruba 8 300krát.
Jelikož nejsme fitness magazín, věnovat se budeme raději autům, jejichž možnosti lidé také posouvají dál a dál. Ukazuje to i poslední srovnání amerického Car and Driveru, ve kterém aktuální modely aut porovnal v testu zvaném 0-150-0, tedy ve zrychlení z 0 na 150 mph (více jak 240 km/h) a opětovném zastavení. Jeho kořeny sahají až do 60. let minulého století, kdy Aston Martin uváděl, že DB4GT zvládne zrychlit z klidu na sto mil v hodině (160 km/h) a následně opět zpomalit na nulu za pouhých 24 sekund. V roce 1965 ale již byla laťka jinde, Ken Miles totiž s Cobrou 427 zvládl totéž za 13,8 sekundy.
Právě výkon ikonického britského roadsteru osazeného velkým americkým osmiválcem vedl k tomu, aby se test pozměnil a místo sto mil byla zvolena hranice stopadesáti mil v hodině (tedy oněch 240+ km/h), které se kolegové drží dodnes. A aktuálně postavili na startovní čáru 12 uchazečů o letošní titul. Nakonec se ho zmocnilo Porsche 911 Turbo S, které zrychlení z klidu na onu dvěstěčtyřicítku zvládlo za 13,5 sekundy. Dalších 5,4 sekundy pak trvalo brzdění, stopky se tak zastavily na 19,3 s.
Sporťák ze Zuffenhausenu se tak stal jediným, kdo prolomil hranici 20 sekund, navíc mu na to stačilo „jen” 650 koní, což na dnešní poměry není zase tak moc. Testu se původně měla účastnit také Tesla Model S Plaid s výkonem skoro o 400 koní vyšším, dorazila ale s hřebíkem v pneumatice, kterou se nepovedlo včas nahradit. Proto se vítězem stala 911 Turbo S před Corvette Z06 a další 911, tentokrát GT3 RS. Ta se nakonec stala králem brzdění.
Elektromobily ale nakonec dostaly slovo, ukázaly ale v prvé řadě to, jak mizerně brzdí. Kia EV6 GT na 8. místě byla v tomto ohledu úplně nejhorší a mizernou bilancí se pochlubila i zmíněná Tesla, kterou Car and Driver otestoval za jiných podmínek samostatně spolu s Lucidem Air. Za celkový výsledek 16,2 sekundy ale vděčí pouze akceleraci, která se odehrála za 9,7 sekundy, zpomalení zabralo 6,5 sekundy a bylo tak po Kie druhé nejdelší. Podobně na tom byl Lucid Air Sapphire - 15,5 sekundy celkem znovu ohromí, ale téměř šestisekundová decelerace je oproti nejlépe brzdícím vozům o několik úrovní níže. Elektrické tak dojely na svou vysokou hmotnost a optimalizaci pro jednu jedinou disciplínu, která vyústila v brzdnou dráhu delší o zhruba 30 metrů oproti 911 Turbo S.
Že je brzdění Achillovou patou elektromobilů, ukazuje i výsledek Bentley Bentayga S, tedy monstrózního britského SUV. I to bylo lepší než Tesla a Kia. Výrobci elektromobilů by si tak měli připomenout slova komiksového strýčka Bena Parkera - tedy že s velkou silou přichází velká zodpovědnost. Právě ta jim ovšem s takovými brzdnými schopnostmi schází. A nepočítáme s tím, že by v brzké době došlo k nějaké nápravě - jedním z největších lákadel elektrických aut jsou jejich výkony a akcelerace, a to za co možná nejnižší cenu. Všechno ostatní jde z hlediska jízdních schopností stranou, ostatně ani nejrychlejší elektromobil světa na okruhu nepředvádí nic světoborného.
Pořadí aut v disciplíně 0-240-0 km/h (150 mph) dle magazínu Car and Driver
1. Porsche 911 Turbo S - 19,3 s (akcelerace 13,5 s, decelerace 5,4 s)
2. Chevrolet Corvette Z06 - 22,5 s (akcelerace 16,3 s, decelerace 5,7 s)
3. Porsche 911 GT3 RS - 24,4 s (akcelerace 19,1 s, decelerace 5,2 s)
4. Cadillac CT5-V Blackwing - 24,7 s (akcelerace 18,5 s, decelerace 6 s)
5. Bentley Continental GT Speed - 24,8 s (akcelerace 18,1 s, decelerace 6,3 s)
6. Ford Mustang Dark Horse - 29,7 s (akcelerace 24,2 s, decelerace 5,2 s)
7. Toyota Supra 3.0 - 31,1 s (akcelerace 24,7 s, decelerace 6,3 s)
8. Kia EV6 GT - 31,2 s (akcelerace 24,3 s, decelerace 6,8 s)
9. Bentley Bentayga S - 32,8 s (akcelerace 25,7 s, decelerace 6,5 s)
10. Volkswagen Golf R - 40,2 s (akcelerace 33,3 s, decelerace 6,2 s)
11. Hyundai Elantra N - 47 s (akcelerace 40 s, decelerace 6,4 s)
12. Honda Civic Type R - 52,7 s (akcelerace 45,7 s, decelerace 6,3 s)
911 Turbo S letošní souboj magazínu Car and Driver opanovalo. Foto: Porsche
Mustang Dark Horse zaujal neskutečným brzděním, ... Foto: Ford
...a decelerace kupodivu docela jde i těžkému SUV Bentayga. Foto: Bentley
V případě elektromobilů se však zastavení z 240 km/h stalo pověstnou Achillovou patou, právě Kia je nejpomalejší ze všech. Foto: Kia
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 3 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 6 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva