Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policista byl odsouzen za zabití motorkáře v Dobříši, trest mohl být přísnější
31.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Policista řidící neoznačený Passat byl shledán vinným a odsouzen k podmíněnému trestu a zákazu řízení.
Jistě si ještě vzpomenete na tragédii v Dobříši v květnu roku 2012 - jeden z tehdy nových policejních Passatů B7 tam způsobil vážnou dopravní nehodu, při které zemřel dvaadvacetiletý motorkář. Informovali jsme tehdy o této události poměrně extenzivně, vypravili jsme se také na místo, abychom zjistili, jak to mohlo probíhat a co mohlo stát za srážkou. Přišli jsme na jediné - na vině musel být policista za volantem Passatu.
Otáčel se za změřeným automobilem jedoucím v protisměru, naměřil mu 63 km/h, v daném místě zcela přiměřenou, leč o 13 km/h nedovolenou rychlost. Že v daném případě způsobil víc škody než užitku, je nyní již jasné, stejně jako to, že mohl velmi snadno nehodě předejít. Stačilo se jen nesnažit nahánět pachatele bagatelního přestupku, popř. tak činit přiměřeně jeho závažnosti.
K závěru, že na vině byl řidič Passatu, došla také Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Začala policistu trestně stíhat, leč příbramský soud ho v září 2013 osvobodil. Po celý ten víc než rok nebyl policista ani postaven mimo službu. Doufáme nicméně, že ho aspoň nepouštěli za volant.
To nicméně nebyl konec případu, jak se nyní dozvídáme. Proti verdiktu ze září 2013 podal žalobce odvolání a nechal vypracovat nový znalecký posudek. Podle něj neměl motorkář šanci zareagovat na manévr policejního vozu, takže vina je na řidiči, který onen manévr provedl. I z tohoto je zřejmé, že motorkář musel být za Passatem dost blízko. Onen policista-řidič, viník nehody, již tehdy uváděl, že motorkáře za sebou viděl, ale měl za to, že manévr stihne.
Také díky tomuto novému znaleckému posudku rozhodl soud tentokrát opačně, uznal obžalovaného policistu-řidiče vinným. „Povinnost porušená obžalovaným měla zásadně větší význam, byla pro tu dopravní nehodu rozhodující, a proto jsme rozhodli jinak, než v tom původním rozsudku,” vysvětlil příbramský soudce Jaroslav Špička změnu stanoviska.
V roce 2012 se mluvilo o tom, že policistovi hrozí odnětí svobody až na šest let. Bavíme-li se o usmrcení z nedbalosti, které ošetřuje § 143 trestního zákona, o odnětí svobody na jeden rok až šest let hovoří druhý odstavec. Ten se týká usmrcení z nedbalosti z důvodu porušení důležité povinnosti vyplývající z povolání, postavení nebo funkce pachatele. Také se ale bavíme o dopravní nehodě, takže by mohl platit i třetí odstavec, který hovoří o hrubém porušení zákonů např. o bezpečnosti dopravy. Zde je trestní sazba odnětí svobody na 2 - 8 let.
Nový soudní verdikt policistu odsoudil k podmíněnému dvouletému trestu odnětí svobody a k zákazu řízení na tři roky. Tříletý zákaz činnosti je maximální sazba trestu v prvním odstavci zmíněného § 143, kde se hovoří také o odnětí svobody až na tři léta. Délka oné „podmínky” činí 30 měsíců. Policista zatím není postaven mimo službu, neb verdikt soudu zatím nenabyl právní moci.
Co s policistou dále bude, je zatím předčasné spekulovat, snad jej v aktivní službě už neuvidíme, neboť - i když pouze chyboval - chyboval příliš na to, aby měl naši důvěru pro vykonávání takové činnost. Též můžeme mít názor, že mohl být potrestán přísněji, nicméně verdikt soudu je jasný a buďme rádi alespoň za něj - dlouho to vypadalo, že ani v tak jasném případě nebude fatálně chybující policista shledán vinným a potrestán. Doufejme, že toto uznání vinným z usmrcení člověka bude pro ostatní policisty dost velkým varováním, aby si podobné bezhlavé pro příště dvakrát rozmysleli...
Místo nehody v Dobříši v květnu 2012 krátce po ní a při pozdější policejní rekonstrukci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 4 minutami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 3 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva