Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vyšetřovatelé získali pikantní nahrávky rozhovorů šéfů VW na téma Dieselgate
21.3.2019 | Petr Prokopec
Jak moc šéfové koncernu Volkswagen věděli o tom, že firma obelhává měření emisí „chytrým” software? I do toho nahrávky zajištěné německou policií vnáší více jasna.
Letos v září oslavíme již čtvrté výročí od chvíle, co se svět dozvěděl o podvodném řešení, které koncern VW instaloval do více než 11 milionů vozů. Němce tento krok již stál opravdu mnoho, od tučných pokut až po averzi některých zákazníků. Zajímavé však je, že dosud nepadla žádná konkrétní jména, která by za celým skandálem stála. I když zatčeno či obviněno bylo již poměrně dost lidí, na viníka nikdo neukázal - lidé souzení a někdy i odsouzení v USA rozhodně nebyli těmi, kteří by tahali na nitky. Jedním z klíčových lidí, kteří měli moc uvést celý mechanismus do pohybu, je Wolfgang Hatz, šéf vývoje pohonných jednotek celého koncernu VW.
Hatz se na seznamu obviněných ocitl především proto, že kdysi dávno šéfoval vývoji motorů u Audi. Právě tato značka má být za software, který dlouhá léta zvládal klamat úřady a dělal z dieselů „čisté motory“, zodpovědná. Program dvojí mapy řídicí jednotky, kdy jedna počítá s testy v laboratořích a druhá s provozem na reálných silnicích, přitom vznikl právě během Hatzovy vlády. Vyšetřovatelé se tedy logicky domnívají, že o jeho zrodu musel minimálně vědět, pokud jej přímo neinstruoval.
Je samozřejmě otázkou, zda Hatz nakonec neskončí v úloze obětního beránka. Koncern VW se totiž k němu otočil zády již na jaře 2016, tedy jen pár měsíců po vypuknutí skandálu, kdy si stoprocentně nikdo nemohl být jistý, kam veškeré nitky směřují. Přesto vyvstaly oprávněné spekulace o Hatzově zapojení do celé věci. Dozorčí rada tedy rozhodla o tom, že bude poslán k vodě, byť s nemalým odstupným ve výši 12 milionů Eur (cca 307,83 milionů korun). Ty byly vyplaceny pod příslibem mlčenlivosti.
Nicméně v září 2017 byl Hatz zatčen a následujících devět měsíců strávil ve vazební věznici. Z té byl propuštěn až v červnu 2018 na kauci 3 milionů Eur (77 mil. Kč). Pokaždé přitom zmínil, že je nevinen. Jestli tomu tak je, nebo nikoli, bude muset rozhodnout soud, ještě před ním se ale deník Handelsblatt dostal k detailům z vyšetřovacího spisu, který obsahuje i jednu velmi pikantní věc - nahrávky telefonických hovorů mezi Hatzem a dalšími hlavouny koncernu z listopadu 2015, tedy doby asi dvou měsíců po vypuknutí skandálu.
Jak se k nim policie dostala? To je pikantní samo o sobě. Pořídila je jeho žena, která si na vlastní mobilní telefon nahrála tyto rozhovory v autě, kde Hatz hovořil s kolegy z vedení pomocí hlasitého odposlechu. Sama manželka je pak poslala Hatzově právníkovi jako dobré shrnutí situace, po prohlídce Hatzova domu byly nalezeny a zajištěny vyšetřovateli v manželčině e-mailové schránce, kde do té doby zůstaly.
Hatzova manželka nahrála telefonáty s tehdejším šéfem koncernu Matthiasem Müllerem, šéfem Porsche Oliverem Blumem a Hatzovým zástupcem Michaelem Steinerem. Müllera se obviněný manažer měl ptát, jak dlouho se vedení VW Group bude jeho účastí na skandálu zabývat. Příliš potěšující odpověď ale nedostal, místo toho se dozvěděl, že Müller nemůže dělat nic proti rozhodnutí dozorčí rady. „Snažím se tě z toho vytáhnout... ale jakmile se někde objeví v souvislosti s tím moje jméno, bude to náročné. Zkus se držet, co to půjde,“ dodal někdejší šéf VW Group, s nímž se koncern překvapivě rozloučil loni v dubnu.
Za Hatze se pak ostatně nepostavil ani Blume, dle kterého by dozorčí rada měla být plná bezpáteřných lidí. Proto jakékoliv řešení bude spíše „politické“ než spravedlivé. Tato slova mu asi dodnes rezonují v uších. Sám Hatz pak řekl, že problematický software byl „šmejd” od někoho jiného z VW Group a že on sám neudělal nic špatného.
Pak je ještě konverzace se Steinerem, který byl nejprve Hatzovým zástupcem, než byl vedením koncernu VW pověřen právě vyšetřováním kauzy Dieselgate. Jako takový by se vlastně s Hatzem ani neměl bavit, zvláště pokud se ve firmě mluvilo o jeho přímém zapojení do skandálu. Nicméně z nahrávek vyplývá, že kupříkladu jeden telefonát měl 35 minut a jeho středobodem bylo právě „chytré“ zařízení ovlivňující emise.
„Inu, ještěže jsme je nezkusili oblafnout podruhé,“ uvádí Steiner k agentuře pro ochranu životního prostředí EPA, jenž skandál vynesla na světlo světa. To naznačuje, že oba manažeři o podvodech měli vědět ještě předtím, než se o nich dozvěděla veřejnost, sami ale u jejich zrodu nejspíše nestáli. Sám Steiner říká, že software „byl naprogramován naprosto hloupě” a Hatz mu přitakává, což by patrně nedělali, kdyby měli jeho stvoření pod kontrolou.
Buď jak buď, obviněný je nyní jen Hatz, zatímco Steiner nikoli. S ohledem na zmíněné a jeho pozici mohl klidně některé důkazy poukazující na jeho osobu „stopit“ a nechat v problémech topit Hatze, s nahrávkami ale jistě nepočítal. Celou kauzu tak jistě posouvají dále, jakýkoli jasný závěr ale zatím stále zůstává v nedohlednu.

Wolfgang Hatz byl kvůli zapojení do kauzy Dieselgate v roce 2017 zatčen...
...zlatou klec zahrnující i sbírku exkluzivních aut tak musel vyměnit za mříže vazební cely. Je přitom otázkou, zda se tam kvůli nelegálním nahrávkám nevrátí, teď je venku na kauci
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
před hodinouČíňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
před 2 hodinamiLevně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
před 4 hodinamiVstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
včeraPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva