Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policie kupuje nová auta za miliardy. Podmínky výběru dávají nekonečný prostor korupci
31.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že policie potřebuje nová auta, je normální. Že podmínky výběru stanoví tak, aby si bez ohledu na cenu mohla vybrat cokoli, už normální není.
Dodávky nových vozů pro Policii ČR jsou tradičně spojené s netransparentními zakázkami, však i ta předchozí byla zřetelně ušita na míru jediného auta. Nechceme spekulovat o tom, co českou policii resp. Ministerstvo vnitra vede ke zvýhodňování těch či oněch vozů, faktem ale je, že její zakázky „smrdí”. A jako by nestačilo, že ve specifikaci té poslední nesmyslně vyjmenovala celý vzorník barev Škody Superb nebo stanovila velmi vysoký minimální objem zavazadelníku u stíhacího auta, u té další zašla ještě dál. Její podmínky jsou totiž stanoveny tak, že si může vybrat prakticky cokoli - ať už bude cena vozů jakákoli.
Nejde tentokrát o žádnou drobnost, ale o nákup tisíců nových policejních aut, která by měla nahradit dosluhující sbor především Škod Octavia. Podle veřejné zadávací dokumentace je na obchod vyhrazeno 2,25 miliardy korun a hlavně tady hledejme motivaci k nové úrovni „čachrů” - už nestačí, že vyhraje ten, kdo podle policie má. Jde tu také o to, aby na tom řádně vydělal na úkor daňových poplatníků, protože vítězí-li auta s nejnižší cenou, prostor pro marži to pochopitelně minimalizuje.
Vybraný dodavatel bude po dobu čtyř let dodávat neznámý počet aut Policii a Ministerstvu vnitra. Přesné množství aut není předem dáno, určí jej cena vítězné nabídky. Už to je zvláštní - policie by snad měla potřebovat ke své práci jasné množství aut za co nejnižší cenu, nikoli skoro libovolné (minimální kvanta jsou dána) množství vozů za přesně danou cenu. Takhle si za oněch 2,25 miliardy Kč může pořídit opravdu kde co.
Lhůta pro podání nabídek k výběrovému řízení končí dne 10. 5. 2018 v 10:00 hodin, kdy zároveň začíná otevírání obálek. Nově se ovšem nestane jediným hodnotícím parametrem nejnižší cena, váhu na konečném hodnocení ponese jen v úrovni 35 procent. Stejně tolik z celkové klasifikace bude tvořit reálná spotřeba testovaných typů vozidel, 15 procent znamená cenovka předepsaného servisu (včetně práce a materiálu) s životností 220 000 km a 7 let provozu společně s cenou stanovených náhradních dílů. Desetiprocentní váhu bude mít subjektivní bodování jízdních vlastností, zbývá pět procent, které připadnou ceně vybavení policejních servisů.
Jednotlivá kritéria jako nejnižší cena, mechanické práce, náhradní díly a servisní vybavení budou hodnoceny bodově. Spotřeba pohonných hmot bude stanovena „nezávislými odborníky”, kteří provedou praktický test, slibuje zadávací dokumentace. Následně vůz s nejnižší žíznivostí dostane nejvyšší počet bodů. Pověření řidiči se také zapojí do zkoušky jízdních vlastností, jejich pocity budou mít na desetiprocentní váze podíl z poloviny, zbytek obstarají dynamická data naměřená telemetrií. Po přidělení bodů ve všech disciplínách bude proveden součet a nejvyšší počet celkových bodů znamená vyhranou veřejnou zakázku.
Celé je to naprosto absurdní. Vidíme jediný důvod, proč auta vybírat tak komplikovaným způsobem - aby byla zakázka co možná nejméně transparentní a snadněji legitimovala konečnou volba předem jasného dodavatele. Nemáme nic proti hodnocení nejen ceny vozu, ale i dalších souvisejících nákladů, to lze ale zahrnout do jediné položky - cena vozu s kompletní zárukou a předplaceným servisem na X let a Y najetých kilometrů, takové věci dnes automobilky nabízí všem zákazníkům. Prakticky všechno ostatní je nesmysl dovolující jen vytvářet mlhu, včetně vůbec existence nějakých čistě policejních servisů, řešení jejich vybavení, nákupu náhradních dílů a tak podobně.
Dnes na trhu neexistuje auto, které by nemělo dostatečně dobré jízdní vlastnosti pro potřeby služebních vozů policie, přesto je tu subjektivní hodnocení zkušebních pilotů, které se bude obtížně zpochybňovat. Spotřeba paliva je jistě důležitá, jakýkoli test, který není opakovatelnou laboratorní zkouškou (nemusí být nutně nerealistická, jako ty zákonem dané), ale znovu jen dovolují nestandardní ovlivňování objektivního hodnocení.
Tyto a další podobné aspekty zkrátka dávají prostor k jedinému - přebít vyšší cenu některého z dodavatelů možná jen domnělými výhodami v jiných ohledech. Vytváří to jen naprosto zbytečný prostor ke korupci a pokud by policie měla něco dělat především, pak je to jít příkladem. A touto zakázkou znovu ukazuje veřejnosti i dalším státním institucím, že netransparentní nákupy jsou policií nejen tolerované, ale dokonce přímo praktikované.
Dodejme, že požadované parametry dodávky očekávají dodání nejméně 800 automobilů karoserie sedan či hatchback s výkonem nejméně 130 kW, 500 kombíků stejného výkonu, 450 sedanů či hatchbacků s výkonem nejméně 100 kW a 750 stejně výkonných kombi s policejními polepy. Pro úředníky ministerstvo poptává ještě další typy, většinou se zážehovým motorem pod kapotou, ale to už jsou v této velké zakázce drobnosti...



Ministerstvo shání novou flotilu služebních automobilů. V posledním případě Hyundai snížil cenu o 70 %, aby uspěl. Složitý mechanismus hodnocení a netransparentní podmínky hodnocení v případě dalšího nákupu znamenají, že ani to už to nemusí stačit
Podmínky výběru neoznačené měřících Superbů byly zřetelně nastaveny tak, aby vyhrát moha jediný automobil
Poslední velkou dodávkou nových aut byla dřívější skvadra neoznačených měřících Octavií třetí generace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 9 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva