Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Polák vyzkoušel novou Dacii Duster. A našel spoustu chyb, o kterých se nemluví
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dacia Duster už se dostala do pozice modly svého druhu, a tak ji raději málokdo něco pořádně vyčítá. Je ale i skutečnost tak růžová?
Již od svého příchodu na trh v roce 2009 je Dacia Duster neskutečně úspěšná. A co více, její prodeje soustavně rostou. Jen loni v Evropě si majitele našlo 145 682 kusů, tedy nejvíce v historii. Letos navíc bude tento rekord stoprocentně překonán, však jen v prvních měsících roku došlo k více než 30procentnímu nárůstu prodejů oproti loňsku. Duster navíc není omezen jen Starým kontinentem, prodává se prakticky po celém světě - i když místy s logem Renaultu a někde dokonce i jako Nissan.
Díky tomu se z něj ale u některých zákazníků stala modla svého druhu a také pro média je vděčným tématem. Ta v takových případech reagují obvykle tím, že danou věc raději příliš nekritizují v domnění, že by si mohla rozhněvat podstatnou část klientely. Narazit na skutečně kritickou recenzi nového Dusteru je tak skoro nemožné, je ale rumunské SUV opravdu tak dobré? Právě na to se rozhodl podívat Polák Marek Wieruszewski, který na YouTube publikuje své poznatky v rodné mluvě i v angličtině. S porozuměním jeho recenzím byste tak nemuseli mít problém, ať už jsou vám bližší slovanské nebo germánské jazyky.
Marek si obvykle nebere servítky a ani v tomto případě se nebál hovořit o tom špatném. Na ploše zhruba deseti minut zmiňuje jen pár světlejších stránek druhé generace populárního SUV a zaměřuje se hlavně na negativa. Na tom ale není nic špatného - pokud totiž koupi Dusteru zvažujete, klady znáte sami. A tady máte soupis nedostatků, u nichž je třeba zvážit, zda s nimi budete nebo nebudete moci žít.
Dle Marka je problematické již samotné nastupování. Ačkoliv Duster nově disponuje výškově i podélně stavitelným sloupkem řízení (někdy za příplatek, v ČR ale tento prvek není standardem pouze u základní úrovně výbavy), stále prý existuje problém s nalezením ideální jízdní pozice. Volant nelze dostatečně vysunout k sobě, takže sedadlo musíte nepřirozeně posunout vpřed. A buď pak nohám překáží spodek palubky při onom nastupování, nebo pro změnu při odsunutí sedadla řidiče nedosáhnete na volant. Je přitom třeba dodat, že Marek má jen 175 cm, není tedy zrovna vysoký.
Marek dále kritizuje hlučný mechanismus posuvu sedadel, prý zní jako orezlá mašina z JZD. Naopak kvituje vylepšené fungování (příplatkového) výškového nastavení sedadla řidiče, jako naprosto nepoužitelné ovšem hodnotí loketní opěrky připevněné k opěradlům. Jsou aretovány příliš nízko a reálně dělají jedině to, že brání snadnému zapnutí bezpečnostního pásu.
Se zmíněným posunutím sedadla řidiče dozadu navíc vyvstává další problém, a sice snížení prostoru pro nohy cestujících vzadu. Duster je tak pro dospělé dostačující maximálně v rámci krátkých cest, u těch delších nebudou spokojené vzadu ani děti. Tady středová loketní opěrka chybí zcela, k dispozici máte maximálně kapsy v opěrkách předních sedadel. Aby toho pak nebylo málo, ani přední, ani zadní řada nenabízí dostatek pohodlí.
Tím nám ale negativa nekončí, dále lze zmínit tvrdší a lacině působící plasty (třebaže tiché), přihrádku před spolujezdcem, která je sice hluboká, ovšem nepříliš vysoká, nebo držáky na nápoje, jež ale spíše poslouží drobnostem a mincím než skutečně nápojům. Podivné je pak umístění 12voltové zásuvky jen do zavazadlového prostoru, byť na druhou stranu, alespoň ji tu máte. Obdobně lze mluvit také o mírném zlepšení řazení - u první generace bylo velmi nepřesné a řadil trojku místo pětky a čtyřku místo šestky. Teď s ním takové potíže nejsou, jen jedničku je někdy složité „najít”.
V interiéru prý bylo vylepšeno umístění autorádia resp. palubního systému, které se nachází výše, což ocení oči i ruce. Samotný palubní systém se navíc dobře ovládá a nabízí i takové věci jako parkovací kameru, dříve u nejlevnějších aut nedostupnou věc. Zavazadelník s objemem 445 litrů u verze 4x2 nezklame, 376 litrů u čtyřkolky už by mohlo. To samé platí o dosti nerovné podlaze po sklopení zadních sedadel, stejně jako o umístění rezervního kola pod autem, nikoli „v kufru”.
Testované provedení bylo osazeno naftovým motorem 1,5 dCi o výkonu 110 koní, který dokáže autem reálně hýbat se spotřebou 5 až 5,5 litru nafty na 100 km, což zní příjemně. Méně příjemně - zde skoro doslova - zní informace o jeho velmi hlučném projevu v rychlostech na 100 km/h, nemluvě o tom, že obstojnou dynamiku prý vozu poskytuje tak do 110 km/h. Tohle auto je určeno pro pomalejší ježdění, s čímž koresponduje i naladění posilovače řízení spíše „do pohody”.
To zní přijatelně, problém ale Marek vidí v cenách, respektive v příplatcích za automatickou převodovku a systém pohonu všech kol. Tyto prvky navíc nelze spárovat, vždy tak budete mít buď čtyřkolku s manuálem nebo předokolku s automatem. Tím pak lze navíc osadit pouze 1,5litrový turbodiesel, pro 1,6litrový atmosférický benzinový čtyřválec je vždy k dispozici jen ručně řazená převodovka a systém 4x2.
Pokud jde o samotný pohon kol, předokolka prý měně náročným řidičům poslouží, už 21 cm světlé výšky vozu si s lehčím terénem poradí. V takových podmínkách či na rozbité silnici se prý podvozek neprojevuje bůhvíjak tiše, ale pneumatiky s vyšším profilem pomáhají k celkově klidným reakcím podvozku na velké nerovnosti.
To ale neznamená, že by Duster byl pohodlným autem pro náročné cestování. Nedostatků se na něm jak vidno najde dost a Marek jej spatřuje jako vhodný vůz pro každodenní cestování do práce či okolo místa, kde bydlíte. „Krátké víkendové výlety? Budiž. Rodinná dovolená? To byste měli dvakrát zvážit,” uzavírá.
Existuje tedy dost důvodů, proč se Dusteru vyhnout obloukem, nicméně je třeba dodat, že SUV Dacie startuje na 259 900 Kč. A ani v plné palbě s veškerými příplatky vás nevyjde na půl milionu korun. To je ve výsledku nižší suma, než na jaké startuje Škoda Karoq s litrovým tříválcem. Pokud tedy máte omezenější rozpočet a chcete kompaktní SUV, máloco z výše zmíněného pro vás asi bude kardinálním problémem...
Nová Dacia Duster je sice dle polského novináře lepší než ta předchozí, stále má však řadu chyb. Jenže při tak nízké ceně se tomu vlastně nikdo nemůže ani divit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 9 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejnovější články
- Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 45 minutami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 3 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 5 hodinami - Indové ovládající Land Rover ukázali levnější vlastní obdobu chystaného Range Roveru, nevypadá vůbec zle
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva