Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard
28.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Staly se standardem v autech nižší střední třídy a občas se objeví i v té střední. Zdá se být pošetilé myslet si, že v takových autech budou schopny pracovat věčně.
Současné automobilové epoše lze dát spoustu různých nálepek, jednou z těch příhodných je ale „doba tíválcová”. Kdysi okrajové řešení spalovacích motorů, které se v minulosti mnohokrát ukázalo být nešťastným, zažilo pod tlakem regulací normované spotřeby velký comeback a nyní je v určitých třídách pomalu standardem. Třeba Škodu Fabia nekoupíte s jiným motorem, tři válce jsou obvyklé i v nižší střední třídě a občas se objevují také ve střední. Existuje jen naprostá hrstka značek, které takové motory odmítají, takže do budoucna nelze čekat nic jiného, než že jich v nabídce bude pouze přibývat.
Divíme se tomu, neboť ne zase tak podstatně lepší výsledek v testu normované spotřeby je jejich jedinou hmatatelnou výhodou. O nevýhodách jsme napsali několik článků a v zásadě je lze shrnout do čtyřech bodů: hluk, vibrace, nerovnoměrný průběh výkonu a reálná spotřeba, která obvykle není tak zajímavá, jak výrobci slibují. To jsou zřetelné, krátkodobé nevýhody, ale co ty dlouhodobé? Může litrový tříválec dlouhodobě zvládat táhnout třeba klidně skoro dvoutunovou Škodu Octavia Combi s pěti lidmi a jejich nákladem? To je otázka, na kterou dá odpověď jen čas, v případě konkurenčního litrového EcoBoostu od Fordu ji ale je na stole máme už teď.
Výrobci se sice dušují, že motory dnes dokáží vyrobit z takových materiálů a s takovou přesností, že je hned tak něco nerozhodí, minimálně praxe Fordu ale tuto pohádku do dobrého světla nestaví. O tom, že nejmenší tříválce americké automobilky mají tendenci selhávat v raném stádiu svého životního cyklu, se hovoří už déle. Až nynější soudní spor ale ukazuje, jak rozsáhlý problém to je.
Abychom se dostali k jádru věci, musíme se vrátit až do března 2015, kdy byli někteří majitelé tohoto litrového tříválce EcoBoost informováni o servisní akci orientované na opravu problémů s chlazením motoru - při vysokých teplotách docházelo k přehřívání motorů a jejich následným selháním. Zákrok byl nutný u automobilů vyrobených od října 2011 do října 2013, do dnešního dne prošlo opravou více než 86 procent postižených vozidel, sdělil mluvčí automobilky.
Předtím, než evropská divize společnosti Ford zahájila svolávací akci, museli majitelé za opravy způsobené touto konstrukční chybou platit až 8 000 liber (234 000 Kč). Obvykle se museli potýkat se zcela zničenými motory, v některých případech dokonce došlo k požáru.
Louise O'Riordanová je majitelem jednoho takového automobilu, který ji nemile zaskočil. Focus 1,0 EcoBoost z roku 2014 s nájezdem cca 51 500 km selhal při jízdě po dálnici. Musela se nechat odtáhnout do opravny, kde začaly trable. „Ford zpočátku souhlasil pouze s částečným pokrytím nákladů na opravy - maximálně 60 procent.“ Jedenáct týdnů trvalo přesvědčování automobilky, aby se zaručila za svoji kvalitu a zaplatila kompletní náklady na servis. Nicméně finanční stránka věci byla ta nejmenší bída.
Louise řekla, že: „Po celé zemi existují lidé, kteří mají za sebou život ohrožující selhání motoru a následně se museli vypořádat se strašným zacházením Fordu. Slyšela jsem mnoho příběhů o zdravotních problémech lidí, kteří podlehli stresu při snaze získat zpět několik tisíc liber. Pro někoho je to hodně peněz. Ford je dolarově miliardová společnost, měla by se za sebe stydět.“
Po vlastních zkušenostech s americkým výrobcem šestinásobného premianta ankety International Engine of the Year (hořce jsme se tomu smáli každý rok...) Louise založila na Facebooku stránku s názvem Ford EcoBoost Nightmare (řekněme Noční můra jménem Ford EcoBoost), která zatím shromáždila více než 1 900 členů. Nespokojená majitelka své snahy spojila s advokátní kanceláří Roscoe Reid, která nyní vyzývá další jednotlivce, aby se připojili k žalobě. Pokud u soudu uspějí, Ford by měl zaplatit odškodné 1 miliardu liber (29 mld. Kč). Drahý problém i pro tak velkou firmu.
Jsme zvědavi, kolik lidí bude - jen ve Velké Británii - problémy s litrovými EcoBoosty stiženo, iniciativa je stále v zárodku. A to se bavíme o jednom problému u 5 až 7 let starých motorů, který se naplno projevil až roky poté, co se dostaly do prodeje. Jak na tom budou novější tříválce, které jiné automobilky dostaly do oběhu a naplno je prověří znovu jen čas? Na to dnes nikdo nedokáže rozumně odpovědět.
Jsme nadále přesvědčeni, že používání tak malých motorů zejména ve větších autech, u nichž lze očekávat větší zátěž, je velmi nešťastné. Ještě jsme nepoznali tříválec, který by byl s to alespoň vyrovnat srovnatelný čtyřválec z uživatelského hlediska a trvanlivost je ještě docela jiný příběh. Nnedivili bychom se, kdybychom o podobných průšvizích, jaké nyní řeší Ford do budoucna neslyšeli i od jiných značek. Tříválec není a nemůže být dobrý motor a jako takový nemá naše doporučení. Po těchto problémech ještě méně než kdy dříve...
![Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard - 1 - Ford Ecoboost 1L](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard - 2 - Ford EcoBoost](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard - 3 - Ford 10 EcoBoost Mulally 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Motor 1,0 EcoBoost se potýká s vážnými problémy...
... můžeme jen doufat, že se to jiným nestane
Zdroj: Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
před 6 hodinamiRealitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Martin a "Diggia" jsou mimo hru včera 14:52
- Honda GL1800 Gold Wing Tour 2025: 50th Anniversary včera 12:34
- Sepang: Na čele po 1. dnu Quartararo před #93 včera 11:27
- Sepang Test - 1. den průběžně včera 11:07
- Začínají testy MotoGP v Sepangu 4.2.2025
Nejčtenější články
Porsche začalo prodávat montované domky za desítky milionů. A není to zase tak špatný nápad, jak se může zdát
8.1.2025Levné „americké Ferrari” mohou mít Britové na rozdíl od nás s plným výkonem. Připlatí si, pořád ale nedají víc než za otylý Mercedes
9.1.2025Následky exploze Tesly u Trumpova hotelu připomínají, že vaše auto toho o vás ví moc. A většina automobilek to vyslepičí kdekomu
9.1.2025Kolaps prodejů ojetin v Česku v prosinci vygradoval, s jedinou výjimkou jde o absolutně nejhorší měsíc za 10 let
9.1.2025Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva