Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, kolik platí letos stáje Formule 1 jen za startovné, ani zde se nehraje fér
25.1.2019 | Petr Prokopec
Snad každý ví, že Formule 1 není levný sport, tušíte ale, že vůbec existuje něco jako startovné a kolik činí? Pro každý tým platí trochu jiné, ani 100 milionů na sezónu nemusí stačit.
Již mnohokrát bylo zmíněno, že Formule 1 je extrémně nákladnou záležitostí. Výdaje na monopost šplhají u nejlepších týmů až na 20 milionů dolarů (cca 448 milionů korun), dalších zhruba 5 mil. USD (112 mil. Kč) je třeba přihodit za hybridní pohonnou jednotku. Tím ale rozhodně nejsme u konce, další náklady spojené se stěhováním týmu po celém světě, gáže pilotů a zaměstnanců a v neposlední řadě je tu neustále probíhající vývoj. Jen během jediné sezóny tak vrcholné stáje bez problémů utratí i přes půl miliardy dolarů (11,2 mld. Kč).
My se přitom dnes hodláme zaměřit na jednu nákladovou položku, o které dříve nebyla řeč a jejíž výše rovněž není zanedbatelná. A co je možná překvapivější, její výši ovlivňuje to, jak byl tým v předchozím roce úspěšný. Nikoliv však v tom ohledu, že by vítěz šampionátu platil méně. Právě naopak musí odvádět do kasy pořadatelů daleko více než kdokoliv jiný. Pomalu tedy stejně jako v Česku i ve Formuli 1 platí, že každý úspěch musí být po zásluze potrestán.
Jak jste již patrně pochopili, řeč je o startovném. To se platí každoročně, což samo o sobě není až tak šokující - nejinak je tomu v jiných divizích motorsportu, zkrátka vždy a všude si svou účast musíte koupit. Značně kontroverzní je ale již způsob, jakým jsou jednotlivé částky vypočítávány. Od roku 2013 totiž platí systém, kdy pro všechny stáje je jednotný základní paušál. Poté je tu ovšem variabilní složka závislá na počtu bodů získaných v předchozí sezóně.
V podstatě jde o stejný princip, jaký je používán také při rozdělování příjmů z prodeje komerčních práv. V tomto ohledu ale proti dané strategii nelze nic namítat, tedy až na ony bonusy vyplácené třeba Ferrari za to, že je součástí šampionátu již od jeho zrodu. Na druhou stranu ale stejně jako je třeba Elon Musk Teslou, pak italský tým je ztělesněním Formule 1. Bez jeho přítomnosti by popularita šampionátu zamířila rychle dolů.
Vraťme se ale zpět ke startovnému, kde onen paušál pro všechny týmy činí 546 133 dolarů (12,23 milionu korun). Již tato suma je nezanedbatelná, byť poté, co jí rozpočítáme mezi 20 či 21 závodů, její výše klesá do přijatelných mezí. Stačí si uvědomit, že třeba za start v šestihodinovce na brněnském okruhu dáte 40 tisíc korun. A to je lokální podnik, který v globálním kontextu zajímá jen tolik lidí, že je lze přirovnat ke kapce vody v moři.
Jádro pudla se ale skrývá v oné variabilní složce, jež je vypočítána na základě bodového zisku v předchozí sezóně. A co více, tým, který získá titul světového šampiona, musí nést na svých bedrech mnohem těžší kovadlinu, jeden získaný bod jej vyjde na 6 553 USD (146 800 Kč). Zbytek startovního pole ale platí už „jen“ 5 459 dolarů (122 300 Kč) za každý bod.
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že pokud by Mercedes jakožto vítězná stáj získal dejme tomu 100 bodů, odvedl by na konto společnosti Liberty Media - kromě onoho paušálu - před začátkem nové sezóny dalších 655 300 dolarů (14 680 000 Kč). Tedy o poznání více než kterýkoliv jiný tým, jenž by při stejném bodovém zisku zaplatil „pouze“ 545 900 USD (12 230 000 Kč).
Jenže třícípá hvězda loni nezískala sto bodů, nýbrž celkově 655. Jen za ty zaplatí 4 292 215 dolarů (96 151 000 Kč), k dané sumě je navíc třeba připočíst onen paušál. Celkově jsme tak na těžko uvěřitelné částce 4 838 348 USD (108 385 000 Kč). Jen účast na šampionátu tedy značku vyjde na tutéž sumu, za kterou byste si pořídili 293 kusů Škody Scala v základu.
Znovu se ukazuje, že F1 je opravdu extrémně drahým sportem, ve kterém si nejsou všichni rovni. Zejména pro menší týmy je tak zisk každého bodu do značné míry budoucí zátěží. Letos tak vlastně může jásat pouze Racing Point Force Indie, jež díky loňskému převzetí a přejmenování nebude platit za 59 bodů z první části sezóny, ale jen za 52 z části druhé.
Přehled výší startovného týmů F1 pro rok 2019
Mercedes - 655 bodů - 4 838 348 USD (108 385 000 Kč)
Ferrari - 571 bodů - 3 663 222 USD (82 061 000 Kč)
Red Bull - 419 bodů - 2 833 454 USD (63 473 000 Kč)
Renault - 122 bodů - 1 212 131 USD (27 154 000 Kč)
Haas - 93 bodů - 1 053 820 USD (23 607 000 Kč)
McLaren - 62 bodů - 884 591 USD (19 816 000 Kč)
Racing Point Force India - 52 bodů - 830 001 USD (18 593 000 Kč)
Sauber - 48 bodů - 808 165 USD (18 104 000 Kč)
Toro Rosso - 33 bodů - 726 280 USD (16 270 000 Kč)
Williams - 7 bodů - 584 346 USD (13 090 000 Kč)
Pro stáje ovšem existuje jistá cena útěchy, kterou představuje zvyšující se sledovanost, se kterou souvisí i nárůst příjmů. Jejich výše zatím sice ještě nebyla oznámena, nicméně dodat lze, že královská motoristická disciplína loni přilákala 490,2 milionu unikátních diváků, tedy o 10 procent více než předloni. Růst je ještě vyšší na 20 hlavních trzích šampionátu, zejména v Číně Formuli 1 sledovalo třikrát více lidí než v roce 2017. Špatně pak na tom není ani Indie (+87 %), Francie (+51 %), Rusko (+27 %) nebo Spojené státy (+20 %).
Zajímavé je, že ač Čína má na kontě nejvyšší nárůst ve sledovanosti, v žebříčku počtu osob jí se 68 miliony diváky patří až stříbrná příčka. Zlato má se 115,2 miliony lidí na kontě Brazílie, což je do značné míry překvapivé, neboť loni po dlouhé době v poli chyběl domácí jezdec. Na druhou stranu, souboj Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela o to, kdo na konci získá pátý titul, evidentně uchvátil i tohle silně nacionalistické publikum.
Za celou sezónu šampionát nasbíral 1,758 miliardy diváků, řada z nich se tedy dívala na všechny či alespoň na několik závodů, zatímco jiným stačila nejspíše jen jedna Velká cena. Nejfavorizovanější bylo se 110milionovou sledovaností Monako. Pozoruhodné je pak omlazení osazenstva u televizorů, z nových diváků jich 61 procent ještě nedosáhlo věku 35 let. Novinky zavedené Liberty Media v tomto ohledu zjevně zabraly.
Startovné ve Formuli 1 je opravdu astronomické, zejména pak pro vítěze předchozí sezóny, který musí platit více než všichni ostatní. Mercedes tak jeho pět posledních titulů nejen hřeje, ale i bolí
Zdroj: Motorsport
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva