Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, jak se vašeho auta mohou zmocnit hackeři
25.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Žádná sci-fi, tohle se za možností dnešních moderních aut může stát. Že by neprůstřelný návod na dokonalou vraždu?
Představte si, že třeba se svým Audi A3 míříte poklidně domů. Jedete s využitím tempomatu stovkou po široké okresce a jízdě věnujete relativně malé množství pozornosti. Prostor před vámi hlídá radar adaptivního tempomatu a předkolizního systému, z vašeho jízdního pruhu vás nepustí systém automatického udržování v něm. Nemusíte se ani příliš starat o to, kdy se vám trochu začne chtít spát, systém sledování únavy vám případně včas pustí budíček. A tak si pohráváte s palubním systémem, který vám třeba předříkává nejnovější zprávy z internetu.
Najednou vůz zničeho nic strhne volant do protisměru, kde v tu chvíli jako na potvoru jede plně naložený kamion. Reagujete, ale ničemu to nepomůže a z vašeho pětihvězdičkového a čtyřkruhového šampióna silnic je během chvíle krabička na sardniky a z vás její obsah. Možná vám ještě auto stihne přečíst zprávu o vaší vlastní smrtelné nehodě, to už ale bude jen definitivní tečka za vaším životním příběhem.
Pro vyšetřovatele bude vše jasné, však i sám řidič kamionu řekne, že jste mu zcela nepochopitelně vjeli na rovné silnici přímo pod kola. Na pohřbu už vám jen pustí Marešovo „nezuřila vichřice, foukal jenom vánek, mohla za to únava, blbej mikrospánek” a smát se tomu bude akorát jedna veselá vdova, která si zaplatila za to, aby vás byla zbavena a třeba si i přišla k nějaké tučné pojistce. Že by tomu tak reálně mohlo být by v tu chvíli nenapadlo ani Columba...
Paranoia? Scénář špatného filmu? A jste si tím tak jistí? Konec konců největším nesmyslem je, že dokonalý zločin neexistuje. Pochopitelně existuje, staly se jich jistě miliony, jen nikdy nebyly vůbec zjištěny, nebo vyšetřeny, proto také byly dokonalými. A tohle je rozhodně dobrý návod, jak jeden takový spáchat, rovnou ten hrdelní.
Všechny popsané technologie jsou dnes v autech stále běžnější a jak jste si mohli přečíst třeba v testu Lexusu GS, chybovat mohou i samy o sobě. Neuděláte s tím v danou chvíli zhola nic, protože jsou to systémy vozu, které vládnou, ne vy. Řízení, brzdy, ale klidně i plyn a řazení, zkrátka kompletně celé řízení dnes může převzít elektronika s nějakými ušlechtilými záměry a vaše pokyny zcela ignorovat. Jenže on je také může převzít někdo docela jiný, s odlišnými cíli.
Zrovna zmíněná A3 s pokročilým palubním systémem disponuje i připojením k internetu a dokonce i WiFi. Nepochybujeme o tom, že v Audi udělali leccos proto, aby se těmito kanály nikdo nemohl do systému vozu „nabourat”, ale nepracují na tomtéž třeba ti nejlepší technici v bankách a přesto se čas od času stane, že je bezpečnost systému narušena? Stává se to a bylo by naivní si myslet, že v autě se to stát nemůže.
Nechceme ve vás vyvolávat zbytečnou úzkost, je ale dobré mít se na pozoru. To se ostatně přiloženým videem snaží říci i magazín Forbes a jeho reportér Andy Greenberg, který se vydal za Charliem Millerem a Chrisem Valasekem, dvěma bezpečnostními odborníky dvou renomovaných IT-společností, kteří si výše zmíněným způsobem podmanili Toyotu Prius. Je třeba říci, že v tomto případě vůz musel být do jisté míry upraven, aby umožnil vzdálené řízení všeho možneho až po přitahovače pásů, neboť nedisponuje tak pokročilou elektronikou jako třeba zmíněné Audi (nebo nová BMW, Mercedesy, ať z toho neděláme problém jedné značky...), výsledek je ale stejný - někdo sedí poblíž vašeho auta a dělá si s ním co chce. A vy tomu nemůžete zabránit.
Dotyční se v průběhu většiny videa dobře baví, neboť ví, že tu jde jen o demonstraci. Ale co kdyby nešlo? To už by taková legrace být nemusela. Doporučujeme raději pečlivě vážit, jestli má cenu oddávat se do rukou dalším elektronickým sluhům, kteří se mohou stát zlými pány, konec konců i bez hackerů. Je ale docela dobře možné, že jednou budou čelit kybernetickým útokům a my si do aut budeme instalovat antiviry, spyware nebo si stahovat bezpečnostní balíčky, aby se vůz mohl účinně bránit. A ta doba vážně nemusí být daleko...
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024 - O 14 let a tři generace novější Golf s motorem 2,0 turbo vyzval na souboj starého bijce s plnotučným V6, asi to neměl dělat
26.10.2024 - Porsche začalo nabízet vlastní kávovar za 160 tisíc, za pár hodin mělo vyprodáno
26.10.2024 - Číňané zaplavují Evropu svými auty, v září jich sem na lodích dovezli o 61 procent víc než loni
27.10.2024 - Na první moderní elektrické Škodě neprodělávala jen firma, ruinuje i majitele. Tato ho připravila o 320 tisíc Kč za 15 tisíc km
27.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva