Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, co všechno je dnes na autech falešné, přetvářka nezná meze
18.11.2018 | Mirek Mazal
Je to paradox, ale v době, kdy není problém vyrobit skoro cokoli, přibývá v autech věcí, které nejsou tím, čím se tváří. Některé jste možná ani neprokoukli.
„Žádný falešný sníh, žádní falešní sobi...“ S blížícími se svátky v myslích rezonuje asi 10 let stará reklama, která dnes při pohledu na nová auta vyvolává v člověku poněkud hořké pocity. I když tato i jiné kampaně ukázaly, že spoustě lidí se jakákoli faleš protiví, novým autům je vlastní stále více.
Ještě před nějakými dvěma dekádami bylo velmi výjimečné, aby v autě bylo něco jen na oko, dnes funkční konstruktérská řešení ustupují designovým výstřelkům, které mají vyvolávat dojem něčeho lepšího, než čím ve skutečnosti jsou. A je to trend, který autům postupuje do morku kosti takovým způsobem, že na první pohled bude na nových vozech brzy více věcí falešných než těch pravých. Obliba výrobců aut v imitacích kde čeho nás fascinuje a irituje současně, však dnes skoro nenajdete nový vůz, kterého by se netýkalo nic z dále zmíněného.
Falešné výfuky
Umělým „výfukům” jsme se věnovali nejednou, nepřestává nás ale ohromovat, v jaké míře a jakým způsobem tento mor postupuje směrem k dalším a dalším vozům. Nejde tu jen o koncovky, u těch konstruktéři mají alespoň nějaké logické vysvětlení, ale o zcela neexistující vyústění výfukových plynů, které bývá skutečnému výfuku vzdáleno i o desítky centimetrů. Mělo by snad být touhou každého designéra udělat záď hezkou i bez takové kudrlinky. A nebo přinutit konstruktéry přivést do takového místa skutečný výfuk. Je to vážně takový problém?
Třeba současný Seat Ibiza má docela zajímavě střižený výfuk. Tedy na oko, ve skutečnosti tam nemá nic...
Falešné nasávací otvory
Masky některých automobilů připomínají tlamu obludy z pravěku. Nasávací otvory pro vstup vzduchu jsou tak obrovské, že máte strach, aby vás nespolkly. Nemusíte se ale ničeho obávat, nestane se to, z naprosté většiny jsou falešné - buď zcela nebo alespoň z velké části. Znovu se musíme ptát - nejde udělat auto atraktivní s adekvátními vstupy vzduchu? Tesla to s faceliftem Model S dokázala, tak proč by nemohli jiní? Falešných nasávacích otvorů je na dnešních autech tolik, že po jejich eliminaci vypadají komicky.
I Maserati GranTurismo má většinu nasávacích otvorů beznadějně falešných
Falešné difuzory
Difuzor? Možná na Bugatti, u masových aut tomu říkejme tomu spíše „specificky tvarovaný plastový panel”. Díky skutečnému difuzoru vzniká podtlak, který vůz přitahuje k zemi. Soutěžní speciály a velmi rychlá auta mají plochý podvozek zakončený difuzorem a celá konstrukce má své funkční opodstatnění. Rodinný vůz s průměrným motorem nemá nic z toho a a ani většina výkonných verzí aut nedisponuje skutečným difuzorem. Přesto jeho imitaci dnes vidíme na kde čem.
Ani na ostrých Abarthech nenajdeme reálný difuzor, jen hru na něj
Falešná křídla
Zadní partie vozu bývají nejčastější obětí automobilové falše. Další z častých falešností nacházených právě zde je přítlačné křídlo. Bylo vyvinuto, aby při vysoké rychlosti tlačilo zadní nápravu k silnici. Musí projít aerodynamickými testy, být správně nastaveno, aby jeho tvar a umístění nevytvářelo pouze zátěž nebo odkládací poličku. Bohužel většinou neslouží ke svému primárnímu účelu; neslouží k žádnému účelu, jen se snaží dobře vypadat.
Nechceme nikoho jmenovat, ale i většina továrních „přítlačných křídel” nemá se zlepšením aerodynamiky vozu žádnou podstatnou souvislost - obvykle ji jen nekazí
Falešná okna
I okna se musí šidit, aby byl výsledek uspokojivý, pro někoho. Dobře promyšlená linie oken může podvědomě vytvořit charakteristický podpis značky. Ale to by nesměla být pouhá imitace pomocí lesklého plastového panelu, jak si toho můžete všimnout například u Mazdy MX-5 RF, u které na přední boční skutečná okna navazuje lesklá plocha. Asi kvůli vzhledovému odlehčení. Došly snad peníze na sklo, nebo...?
Ani jinak vcelku „čistá” Mazda MX-5 si neodpouští hrátky s falší
Falešné kryty motoru
Jsou motory, na které je radost pohledět. Leštěné svody nebo technikou přeplněný motorový prostor je radost prohlížet. O to hůř, když po otevření kapoty vidíte velký plastový kryt a nikde nic. Plast vládne světu, u některých značek z něj dokážou vytvarovat i něco jako šestiválcový motor, aby plastový kryt vypadal jako skutečná součást V6. Pod ním ale nic podobného není.
Motor BMW M760Li je fakticky jistě „meisterstück”, 6,6litrový V12 s dvojicí turb a 610 koňmi, ou. Tak proč musí být jeho majestát skryt pod tímto plastovým deklem?
Falešný zvuk motoru
V době příchodu umělých zvuků jsme si říkali, že taková věc nemůže přežít dlouho. Chyba lávky, daří se jí stále lépe. Vlivem nástupu přeplňovaných motorů jsou auta zvukově nezajímavá, proto se pár chytrých hlav dalo dohromady a na svět přivedli generátory umělého zvuku. Místo motoru a na něj navazujících částí zvuk produkují umělé zdroje krmené buď reálným nebo zcela umělým signálem. Posádka tak sice není připravena o zvukovou kulisu, její kvalita je ale pochybná, podobně jako intenzita. Dnes má takovou věc i spousta škodovek, naštěstí se ji ještě dá zbavit...
Nějak falešný zvukový projev má dnes většina aut s přeplňovanými motory
Falešné obložení nebo obšití interiéru
V interiéru tráví majitel vozu nejvíce času, a tak by se právě tady měly automobilky soustřeďovat na to, aby bylo vše co možná nejlepší, nejskutečnější. Ale neděje se to a vedle umělého zvuku se nás lacině pokouší ohromit falešným obložením toho či onoho typu. Od falešných dřevěných obkladů se přes imitaci hliníku a karbonu výrobci dopracovali až k naprosté absurditě - falešnému koženému obšití palubní desky. Ta bývá celá z plastu, v krajových částech má ale jakési švy, které jsou pochopitelně absolutně k ničemu. Někdy dokážeme pochopit motivaci, ne každému by se žilo dobře na kožených sedačkách s vědomím, že na něj padlo stádo krav. Ale obšitý plast? To už je trochu moc
Falešné cokoli, to je dnes možné v interiéru - od dřeva přes karbon až po fiktivní kožené obšití palubky, švy jsou tu napěchované do měkčeného plastu, který snad kůži ani nepřipomíná
Falešný závodní volant
U interiéru ještě jedna poznámka. Volant vznikl jako kruh a měl by tak i běžných aut zůstat. Jenže napodobování závodních aut, kam se zespodu oříznutý volant dává kvůli nedostatku místa, došlo tak daleko, že se s tím setkáme v autech, která si na sportovní ani nehrají. Najdeme jej i ve VW Sharan, skutečně. V některých závodních vozech bývá jen torzo volantu, dočkáme se podobných výstřelků v příštím Rapidu? Nesmějte se, že se s takovými věcmi hůře zatáčí, zjevně nikoho nezajímá, show je na prvním místě.
V rodinném autě typu Škoda Octavia je nekulatý volant výsměchem. A to je zde nekulatý jen velmi decentně, jsou i horší případy
Je to smutné, ale k pláči občas není jen to, jakým směrem se v posledních letech ubírají nová auta technické stránce, ale kam se posouvají i vizuálně. Stále větší množství na něco si hrajících, jinak zcela nefunkčních věci je toho důkazem. Na návrat do normálního stavu ale zřejmě můžeme zapomenout, to se spíše musíme ptát, kdy se v autech objeví něco jako falešný spalovací motor nebo falešná kulisa manuálního řazení. Na ty zatím nedošlo, zatím.
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před hodinou - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 3 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 4 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.26. 10:53 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.26. 10:45 - Truck Daškam
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.26. 10:02 - delphin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis