Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM
28.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzská firma potřebuje silného partnera, aby přežila do příštího roku. GM chce ale redukovat pracovní místa, po čemž netouží vláda i odbory.
Finanční problémy francouzského koncernu PSA nejsou ničím novým, vcelku pravidelně se o nich zmiňujeme i během reportů o evropských prodejích. Jenže na rozdíl třeba od takového Fiatu, kterému na Starém kontinentu rovněž výrazně klesá odbyt, se Francouzi nemohou zahojit v ostatních částech světa. Díky tomu automobilka sedí ve vlaku, na jehož konečnou nechce dojet. A proto podle agentury Reuters rodina Peugeotů oznámila, že se klidně vzdá vlády nad značkou výměnou za finanční injekci od amerického koncernu General Motors. Jenže nic není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.
GM, s nímž již PSA spolupracuje, by do francouzské automobilky klidně vstoupilo. Ale pouze za podmínky, že bude mít svrchovanou nadvládu a bude moci zavírat továrny a propouštět zaměstnance, kdykoliv se jí zlíbí - což se pro změnu nezamlouvá francouzské vládě a odborům. Peugeot totiž zaměstnává 77 000 lidí, z nichž nemalá část by kvůli restrukturalizaci a případnému spojení s Opelem mohla přijít o práci. A to není sen žádného politika ve volebním období.
Na druhou stranu, i francouzská vláda si očividně uvědomuje, že pokud se situace okolo PSA nezačne řešit, bude vše daleko horší. Proto ostatně generální ředitel Philippe Varin mohl zredukovat počet pracovních sil o 10 000 hlav a prodat zařízení za 2 miliardy Eur (cca 52 mld. Kč). Navíc vyjednává i o státní garanci, na jejímž základě by Peugeotu byla poskytnuta půjčka ve výši sedmi miliard Eur (182 miliard korun). Ani to ovšem na záchranu nestačí.
Otázkou navíc je, jakým způsobem by začalo úřadovat GM. Podle aktuální situace totiž továrny PSA jedou zhruba na 71 procent své kapacity, zatímco Opel je v Německu na pouhých šedesáti šesti procentech. Výrazná redukce pracovních míst je tak po případném spojení více než logická. To ale francouzská vláda nechce dopustit, a proto zvažuje, že by v automobilce odkoupila nemalý podíl.
Dá se ovšem předpokládat, že s podobným krokem by se na výrobních linkách objevilo více hybridů a elektromobilů, které francouzská vláda prosazuje za každou cenu, čímž by dozajista k ozdravení značky nedošlo, neboť trh je víceméně ignoruje navzdory enormním dotacím. Proto ostatně prý rodina Peugeotů souhlasila s tím, že vzdá svých 38,1 procent hlasovacích práv (a 25,4procentního podílu) spíše ve prospěch racionálněji jednajícího GM.
Je ale nutné zmínit, že koncern General Motors byl původně až druhou volbou. Tou první byla značka Dongfeng, se kterou PSA spolupracuje v Číně. Jednání však nakonec skončila neúspěšně, čímž se Peugeot musel obrátit na dalšího partnera - GM totiž v PSA vlastní od roku 2012 sedm procent. Je přitom otázkou, za kolik by odkoupilo zbytek, o malou cifru by ale jistě nešlo.
GM i PSA navíc odmítly zprávy agentury Reuters jakkoliv komentovat, za stoprocentně skutečnou tak situaci Peugeotů považovat nemůžeme. S ohledem na stávající situaci na evropských trzích bychom se ji ale nedivili, i když by to znamenalo, že vláda nad evropskými automobilkami by zůstala již jen u dvou zakladatelských rodin - u Quandtů (BMW) a Agnelliových (Fiat).
Zároveň jsme zvědavi na reakci francouzské vlády, která již před časem dosadila do správní rady PSA svého člověka (Louis Gallois, bývalý CEO konsorcia EADS, pod kterou spadá i Airbus), aby měla větší kontrolu nad zachováním pracovních míst. Jedno je ale podle analytiků jisté - pokud Peugeot do konce letošního roku nezíská silného partnera, mohl by s ním být amen.












PSA se již s koncernem GM domluvilo na spolupráci, v jejímž důsledku vzniknou modely Peugeotu, Citroënu a Opelu na stejné platformě a za využití univerzálních komponentů
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle