Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paolo Pininfarina zemřel, zachránce slavné karosárny opustil svět předčasně podobně jako jeho bratr
11.4.2024 | Petr Prokopec
Trochu prokletý se zdá být rod Pininfarinů. Ne až tak dlouho poté, co život Paolova bratra ukončila tragická nehoda, když mu bylo teprve 51 let, nás opustil i sám Paolo ve věku jen o 10 let vyšším.
Na celém světě nejspíše neexistuje známější karosárna a designové studio, než jaké v roce 1930 založil Battista Farina. Ten byl desátým z jedenácti dětí, načež si vysloužil přezdívku Pinin, která v piedmontském nářečí odkazuje na nejmladšího bratříčka. A vžila se natolik, že si Battista následně změnil své příjmení. O automobily se začal zajímat již v útlém věku, kdy v pouhých dvanácti letech začal pracovat v karosárně svého bratra Giovanniho. Tam se naučil vše, co následně zužitkoval ve vlastním byznysu.
Carrozzeria Pininfarina proslula hlavně spoluprací s Ferrari, která odstartovala v roce 1952 a vedla ke vzniku mnoha klenotů se vzpínajícím se koníkem ve znaku. V té době ale již měl většinu prací na povel Battistův syn Sergio, který ostatně dokázal přesvědčit Enza Ferrariho, aby přistoupil k uložení motorů uprostřed mezi sedačky a zadní nápravu. V roce 2001 pak předal žezlo svému synovi, sedm let na to ale Andrea Pininfarina zemřel během nešťastné nehody, kdy do jeho Vespy narazil 78letý řidič. Jemu samotnému bylo teprve 51 roků.
Vedení karosárny se tak ujal Sergiův mladší syn Paolo, který se nicméně v rodinné firmě angažoval odmalička. Od 80. let minulého století pak začal v nemalé míře ovlivňovat její budoucnost, neboť stál za rozhodnutím, aby se společnost nevěnovala pouze autům, ale i designu nábytku, doplňků či třeba námořní techniky. Jako šéf karosárny pak musel čelit nemalým těžkostem, jako byl hlavně rozchod s Ferrari, které se design rozhodlo svěřit vlastnímu oddělení Centro Stile.
Ještě o dvě léta dříve, tedy v roce 2011, karosárna ukončila smluvní výrobu aut jiných značek, jako byla třeba Alfa Romeo Brera a Spider či Volvo C70. Firma se tak postupně dostávala do problémů, z těžkostí ji ovšem dokázal dostat právě Paolo. Ten se dokonce zasloužil o vstup partnera v podobě indického koncernu Mahindra, díky čemuž studio neskončilo v propadlišti dějin. Dočkali jsme se tak i zcela nových vozů jako Sergio Barchetta nebo Pininfarina Battista, které ctily jeho otce i děda.
„Sen se stal skutečností. Můj dědeček vždy předvídal, že jednoho dne bude existovat řada aut nesoucích logo Pininfariny,“ uvedl v roce 2019 při debutu elektrického hypersportu postaveného na bázi Rimacu Nevera. V té době už ale nejspíš věděl o vážné nemoci, které tento týden podlehl. Stalo se tak 9. dubna, jak informuje Il Messaggero. Sama firma k věci uvedla, že tento svět opustil obklopen rodinou, která pro něj znamenala nejvíc, a to jak svou ženou, tak pěti dětmi a dokonce i svou matkou.
„Nejlepší způsob, jak uctít jeho památku, je i nadále zasvětit naši budoucnost společnosti Pininafirna, jak by si to přál,“ uvedl ředitel karosárny Silvio Angori. Slavná firma tedy bude pokračovat dál, vůbec poprvé v její historii ale u toho už nebude nikdo z rodiny zakladatelů.
Tento týden bohužel ve věku teprve 61 let zemřel po dlouhé nemoci Paolo Pininfarina, kterému je připisována záchrana slavné italské karosárny. Foto: Pininfarina
Zdroje: Il Messaggero, Pininfarina
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 10 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
včera - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
včera - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Politický koutek 05.04. 00:26 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda