Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Otec platformy MQB končí u Volkswagenu, vaz mu srazila Dieselgate
4.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
U Audi došlo k rošádě na nejvyšších místech. Krom spíše formální výměny formální Winterkorna za Müllera opouští firmu po dohodě Ulrich Hackenberg.
Kauza Dieselgate je hlavním tématem automobilového světa již déle než dva měsíce. Během této doby koncern Volkswagen oznámil, že svolávací akce vozů osazených motory TDI EA 189 začne v lednu příštího roku, přičemž dvoulitrové pohonné jednotky se dočkají pouze nového softwaru, u 1,6litrových agregátů bude navíc ještě dodána mřížka sání. Tím by produkované emise NOx měly poklesnout pod povolený limit i bez nutnosti přetvařovat se v jejich normovaném testu, přičemž podle automobilky nedojde ani k poklesu výkonu, ani ke zvýšení spotřeby. Nakolik jde ovšem o důvěryhodné prohlášení, to teprve ukáže čas.
Zatímco tedy řešení skandálu je na světě, stejně jako první pokuty, na konkrétní viníky si prozatím prstem ukázat nemůžeme. Jisté náznaky o odkrytí karet tu ovšem máme. Audi totiž aktuálně představilo svého nového předsedu i šéfa vývoje. První změna je víceméně formálním dokončením dříve započatého procesu, kdy stávající šéf koncernu VW Group Matthias Müller převezme pozici, která dříve patřila Martinu Witnerkornovi. Druhá změna už je ale zásadní a zajímavá.
Post šéfa vývoje totiž převezme Stephan Knirsch. Ten měl dosud u čtyř kruhů na starosti vývoj pohonných jednotek, pročež může být jeho volba tak trochu kontroverzní. Důvodem daných rozporů je nové obvinění americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, podle kterých pravidlům testů nedostály ani třílitrové dieselové šestiválce. Tedy agregátů, jejichž vývoj měla na starosti právě značka se čtyřmi kruhy ve znaku. Podle Volkswagenu ovšem nejde o stejný případ jako u rodiny TDI EA 189, zde jde pouze o specifický přístup k ohřívání katalyzátoru, který v USA je legálně problematický a v Evropě nikoli. Jestli je stanovisko VW realistické, nebo nikoli ukáže až čas.
Knirsch na každý pád nahrazuje Dr. Ulricha Hackenberga, který byl v důsledku vypuknutí skandálu již před dvěma měsíci suspendován. Nyní se ovšem s prací u koncernu po dlouhých 30 letech definitivně rozloučil, prý po vzájemné dohodě. Podle šeptandy v zákulisí to přitom měl být právě on, ještě společně s dalšími dvěma manažery, kdo věděl o každém kroku v rámci vývoje motorů TDI EA 189.
Výše zmíněné ovšem neznamená, že by Hackenberg musel nutně o podvodech vědět. Ani přímé obvinění dosud nepadlo. Nicméně podle Bertholda Hubera zastupujícího v mnoha orgánech VW a jeho dceřiných firem odbory jde o pozitivní krok, neboť veřejnost má pocit, že „z vyšetřování vzešly nějaké výsledky. A to je nezbytné a hlavně dobré znamení.“ Nebude tedy nakonec Hackenberg obětním beránkem? Stát se to samozřejmě může.
Nejsme si ovšem jisti, že by Audi, potažmo VW Group jen tak odepsala člověka, který prosadil vývoj a výrobu modulární platformy MQB, která je základním stavebním kamenem úspěchu celého koncernu v posledních letech. Ač tedy Hackenberg za uplynulé tři dekády pozitivním způsobem ovlivnil vývoj řady modelů Audi, Bentley a Volkswagenu, v kauze Dieselgate nejspíše měl namočené prsty. Jeho post ovšem nemusel být poslední, kde proběhla rošáda.
Židle se houpe rovněž pod výkonným šéfem čtyř kruhů Rupertem Stadlerem, který se již včera musel zodpovídat ostatním členům představenstva. Kromě toho jej čeká také slyšení před dozorčí radou celé VW Group, a to 9. prosince. Je tedy dost možné, že v příštím týdnu se dočkáme dalšího padání hlav, ačkoliv v tomto případě nejspíše k naplnění nejčernějšího scénáře nedojde.
Dr. Ulrich Hackenberg ještě loni pyšně pózoval u Audi RS7 osazeného autopilotem...
...kvůli možnému zapojení do kauzy Dieselgate však u VW Group po třiceti letech končí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024 - Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva