Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osobní data ze systémů aut opět na stole: soukromí zákazníků není priorita
16.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky se dohodly na nových pravidlech nakládání s daty shromážděnými palubními systémy aut. Úcta k soukromí klientů středem zájmu není.
Většina moderních aut má ať už ve standardní výbavě či mezi příplatky nějaký systém, který komunikuje s okolím, ať už prostřednictvím internetu nebo i „jen” přes GPS - satelitní navigace sem také pochopitelně patří. Řada těchto systémů je také spárována s jedním konkrétním autem a některé dokonce umožňují i identifikaci konkrétního člověka. Zákonitě tedy vyvstávají otázky, zda nemohou být zneužita citlivá data o tom, kdo, kdy a kde se jakým způsobem se svým autem pohyboval.
Za současného stavu mají automobilky svá vlastní pravidla pro nakládání s těmito daty. Většinou je využívají pro zlepšování služeb a nepředávají je dál nebo to alespoň tak tvrdí. Začátkem letošního roku se Jim Farley, tehdy ještě vice-prezident globálního marketingu, nechal slyšet, že navigace na palubách Fordů jsou schopné zákazníky špehovat.
„Víme o každém, kdo překračuje zákon, a víme, kdy a kde se tak děje. Máme ve vašem autě GPS, takže víme, co děláte. A mimochodem, nikomu dalšímu tato data nedáváme,” prohlásil tehdy Farley. Pochopitelně vzbudil vlnu nevole. Později svá slova zmírnil a upřesnil, že takováto data odesílají jen služby s navigací spojené, které potřebují pro svou funkci komunikovat s okolím, například za účelem zjištění hustoty provozu na trase před vámi.
Automobilky General Motors, Ford, Chrysler, Toyota, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai-Kia, Nissan a Honda nyní oznámily, že dosáhly dohody v otázce širšího zakotvení pravidel pro používání takovýchto údajů ve snaze ochránit je proti zneužití při rozšíření možností, které tyto systémy svým uživatelům nabízejí. Nová pravidla mají vstoupit v platnost v roce 2017.
Automobilky budou také muset uvést, jaká data sbírají, jakým způsobem a k jakým účelům. Kompletní směrnice upravující nakládání se shromážděnými daty budou muset být k nahlédnutí a také pro některé způsoby použití dat budou automobilky muset mít souhlas zákazníka. Pro vlastní vývoj, záruční opravy či bezpečnost budou výrobci sbírat data každopádně, ale bez jakýchkoliv údajů umožňujících identifikaci. Jako vždy ale i zde bude platit výjimka. Osobní data budou moci být poskytnuta - což je možno číst, jako že budou poskytnuta - úřadům na základě soudního příkazu.
Ani jako ušlechtilá proklamace tato slova neobstojí, automobilky by jednoznačně měly deklarovat, že zákazník a jeho soukromí jsou pro ně prioritou číslo jedna a že tato data nebudou nikdy poskytnuta třetí straně. Nebo ještě lépe, že vůbec nejsou shromažďována v podobě, která umožňuje jejich přinejmenším zpětné spojení s konkrétním člověkem či vozem. Nikdo je k tomu nenutí, tak proč by měly konat jinak z vlastní vůle?
Nejde tu jen o to, že co zneužito být může, dříve nebo později zneužito bude. Automobilky přímo říkají, že data vědomě a cíleně proti vám použijí, pokud je o to někdo požádá způsobem, jehož oprávněnost nejsou schopny posoudit. Soudní povolení dnes získá kde kdo pro kde co a nejen u nás. Pokud bychom my byli výrobci, nikdo pro nás nebude důležitější než zákazník, který nás živí, v rozporu s jeho zájmem nebudeme jednat nijak, ať už je ten zájem jakýkoli.
Pokračování tohoto trendu může být velmi nebezpečné. Zatím existuje spása - systémy komunikující po internetu do auta neobjednávat, nebo je na internet nepřipojovat. Ale bude tomu tak i nadále? Za pět nebo deset let? Pravděpodobně nikoli. Pak bude tato otázka velmi naléhává a předem na ni máme prostou odpověď - jedinou zárukou osobní svobody je anonymita a právě tu by vám automobilky měly být schopny garantovat. Nezdá se ovšem, že by jim zrovna takový přístup byl vlastní...
Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Kudy do Dolomit 11.25. 04:26 - irischamplin
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Policejní kontroly a měření 11.25. 03:31 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz