Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osmiletá Tesla s 346 tisíci km ukázala svůj stav a historii, s ekologií nemá nic společného
15.10.2021 | Petr Prokopec
Nadšenci do Tesel auto div nevelebí za to, jak skvěle osmiletý provoz se stovkami tisíc najatých kilometrů přežilo, jaksi ale přehlíží, že na něj potřebovalo dva motory a dva akumulátory. To opravdu není dobré.
Pokud občas brouzdáte po sociálních sítích, možná jste v posledních dnech narazili na snímek několika Mercedesů 240D generace W123 doprovázených popiskem, který ekologičtí aktivisté museli mít za špatný vtip. Autor v něm starý německý sedan líčil jako nadmíru ekologický vůz, což mohlo při pohledu na letitý diesel produkující zhruba 190 gramů emisí CO2 na kilometr působit pomalu jako rouhání. Ovšem pokud se zadíváme na další parametry, zjistíme, že to zase takový nesmysl není.
Generace W123 proslula vysokou spolehlivostí a trvanlivostí, díky čemuž se stala oblíbenou i mezi taxikáři. Ti sahali právě po dieselové verzi 240D, s níž v průměru najížděli zhruba 600 tisíc kilometrů. Již to samo o sobě si zaslouží potlesk, který by se při zvážení dalších skutečností měl změnit v hlasité ovace. Na autě za tu dobu nebylo třeba měnit prakticky nic, ani motor, ani převodovku. Místo toho vozy podstupovaly jen běžné prohlídky, při nichž se řešilo pouze drobné opotřebení.
Po evropské štaci navíc Mercedesy 240D zamířily hlavně do afrických zemí, kde je čekal druhý životní cyklus. Nutno říci, že mnohem náročnější než dříve, výjimkou nejsou ani auta s miliony najetých kilometrů. Pravda, v takové chvíli již bylo třeba větších servisních zásahů, ovšem i přesto německá auta zůstávala nadále v provozu. Nebylo tedy třeba vyrábět nová, stejně jako do ovzduší neunikalo velké množství emisí kvůli dodatečné produkci motorů, převodovek a podobně.
Právě svou robustností mohou taková auta snadno vykompenzovat jinou zátěž, která jejich provozem vzniká. A nemusíme mluvit jen o starých Mercedesech, před pár dny jsme tu měli taxikářský VW Golf IV TDI, který za 15 let najel skoro 1 milion kilometrů opět s původním pohonem. Je zkrátka třeba se dívat na celý životní cyklus vozu a nikoli pouze na jakýkoli okamžitý údaj. Jeví při tomto pohledu jako ekologické vozy elektromobily, třeba Tesly? Soudě mnoha dosud zdokumentovaných případů ne příliš, ačkoliv disponuje pohonným ústrojím, jenž je dle zastánců elektřiny pohonu čistější než lilie. A připomíná to i vůz, na který si posvítíme dnes.
Zachycuje jej přiložené video, které zkoumá Teslu Model S z roku 2013. Verze 85 Performance totiž najela 346 756 km, což nizozemský AutoWeek považuje za zajímavý počin. S tím se dá i souhlasit, nicméně aby Tesla takový nájezd zvládla, musel být vyměněn motor i baterie. Něco takového přitom na videu zmíněno není, což je značně zavádějící. Jde totiž o stěžejní komponenty, které evidentně mnoho nevydrží.
Nelze samozřejmě všechny vyrobené kusy házet do jednoho pytle, nicméně začíná být jisté, že nájezdu výše zmíněného Mercedesu nedosáhne asi žádný elektromobil, natož pak s původní technikou. Místo toho bude takový počet kilometrů spojen hned s několika vozy a možná i dvoj- nebo trojnásobným počtem pohonných jednotek a baterií, ostatně o tom svědčí i jiný Model S, který najel už přes 1 milion kilometrů - baterií a motorů potřeboval hned několik. Něco takového ekologickému provozu rozhodně neodpovídá, i kdyby se fanoušci Tesly stavěli na hlavu.
Znovu je tak třeba připomenout, že nelze měřit jen emise produkované během jízdy, neboť ovzduší je znečišťováno také při výrobě. A čím více aut, motorů a baterií bude potřeba, tím více bude životní prostředí trpět. Stejně jako vaše peněženka, zvláště za předpokladu, že akumulátory již nebudou pod zárukou. Lidé si ale dříve často neuvědomovali, že se jim nevyplatí úspornější diesel, když za něj museli dát mnohem více peněz při koupi a najeli velmi omezené množství kilometrů, viděli jen výdaje za palivo. Tak nakonec nepřekvapí, že dnes vidí jen nulové emise za vozem a nic dalšího, co k nim vede.






Osm let stará Tesla Model S z videa níže zvládla najet 350 tisíc kilometrů, ovšem jen proto, že muselo být vyměněno hnací ústrojí a baterie. Tedy základní komponenty, jejichž dodatečná výroba je spojena s nemalým množstvím emisí. Vskutku zde tedy máme ekologický vůz? Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 2 hodinamiKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva