Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Osm lidí zemřelo po požáru prodejny elektrických skútrů, připomněl asi největší riziko elektromobility
14.9.2022 | Petr Prokopec
Pokud někdo horuje za elektrická auta skrze menší riziko jejich požáru, měl by si dát věci do souvislostí. I pokud pomineme, že tento stav plyne z podstatně menšího průměrného stáří elektromobilů, jsou tu i jiné problémy.
Většina soudobé populace žije ve městech. Ještě donedávna byla nová auta poměrně levná, tak si prakticky každá rozumně vydělávající rodina mohla alespoň jedno dovolit. Ti bohatší pak vozy nakupovali jak na běžícím pásu, zatímco ti chudší se spokojili alespoň s ojetinami. Podstatná nicméně na celé věci je ta skutečnost, že individuální mobilita se stala samozřejmostí. A pochopitelně také problémem, neboť auta začala zhoršovat kvalita vzduchu.
Není tedy divu, že se s tím politici dlouho snažili něco dělat, tento problém je ale dávno minulostí. V západní Evropě dnes nenajdeme metropoli, ve které by bylo nedýchatelno kvůli zplodinám z aut, už dekádu staré emisní normy byly dost přísné na to, aby takovému stavu zabránily. Soustavný tlak na elektromobilitu touto optikou je tak bezpředmětný. A optikou snížení emisí CO2 málo, pokud vůbec něco řešící, jak se ukázalo nejednou.
Nevýhody bateriového pohonu tak jasně převažují, a to nejen proto, že jde o dražší a hůře použitelné stroje s kratší životností. Potíží jsou i jejich požáry. Neřešme nyní, jak pravděpodobné jsou, když už na ně dojde, jsou daleko nebezpečnější. Intenzita plamenů je u nich daleko vyšší než u spalovacích aut, hlavně kvůli vysoké reaktivnosti lithia. S tím následně souvisí i toxicita kouře. A to již vůbec nezmiňujeme riziko dalšího samovznícení, klidně i týdny poté, co původní požár byl již uhašen.
Dokud tyto problémy budou existovat, nelze elektromobilitě dávat palec nahoru. Plně to dokládá incident z indického Sucenderabadu, kde propukl požár v dealerství nabízejícím elektrické skútry. Showroom naneštěstí byl umístěn v podzemním podlaží hotelu, který následně zaplnil toxický kouř. Právě ten má mít dle prozatímních závěrů vyšetřovatelů na kontě většinu z osmi mrtvých a jedenácti zraněných.
Jde o nejtragičtější incident svého druhu v zemi. Znovu se ukazuje, jaké riziko je s bateriovými dopravními prostředky spojeno. Policisté a hasiči totiž museli použít jeřáby, aby dostali do bezpečí hosty hotelu z vyšších pater. Ti v prvním a druhém podlaží byli ovšem toxickému kouři vystaveni nejvíce, přičemž právě v těchto patrech bylo nejvíce obětí.
Název dealerství či značky skútrů nebyl zveřejněn, to nicméně není až tak podstatné. Plamenům totiž již podlehlo velké množství bateriových dvoustopých a jednostopých prostředků. Není tak překvapivé, že je jim stále častěji zakazován vjezd právě do podzemních garáží, v těch umístěných pod nákupními centry či kancelářskými budovami mohou napáchat podobné škody.
Nejprodávanějšími elektrickými skútry v Indii jsou ty od značky Hero. Zda nicméně té patřil showroom, kde došlo k tragickému požáru, není v tuto chvíli známo. Ilustrační foto: Hero
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 3 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 4 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 09:31 - řidičBOB
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Politický koutek 11.21. 07:31 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan