Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU
31.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dle nových zjištění EU nestojí na konci největší svolávací akce Volkswagenu jen pozitiva. Je ale také možné, že jde pouze o „italskou pomstu“.
Okolo kauzy Dieselgate bylo v posledních týdnech mnohem tišeji než třeba před rokem touto dobou, kdy největší skandál v historii Volkswagenu plnil stránky všech světových médií, nejen těch automobilových. Mohlo by se tedy zdát, že Němci již mají to nejhorší za sebou a nyní mohou bez problémů plánovat zejména svou elektrickou budoucnost. Jenže jak se říká, nechvalte dne před večerem. Nad koncernem VW Group se opět začínají stahovat mračna.
Německý magazín Der Spiegel publikoval informace z dokumentů Evropské komise, dle nichž mělo být zjištěno, že úpravy pohonných jednotek osazených „chytrým“ softwarem mohou tyto motory postupně zničit. Dle obvinění prý permanentní spuštění procedur, které přispívají ke snížení emisí NOx, vyvíjí mnohem větší nápor na jednotlivé komponenty agregátů. Dokládat to přitom mají výsledky testů, které komise získala od laboratoře Vela na severu Itálie.
Prozatím přitom ani Vela, ani samotná komise výsledky oficiálně nepublikovaly, nicméně jdou ruku v ruce s tím, co nedávno pronesl souzený technik VW. Vysvětleno pak rovněž nebylo, jakým přesně způsobem může k poničení motorů dojít a jaké velké škody mohou být. Evropská unie má ovšem nyní po VW Group požadovat dodatečnou záruku na provedené úpravy u již více než 1,23 milionů aut, kterým byl v důsledku největší svolávací akce koncernu přehrán software.
Už dříve bylo zjištěno, jaký má úprava vliv na emise, spotřebu a výkon, dlouhodobé aspekty jsou ale jiná věc. V reakci na zmíněné informace již mluvčí automobilky znovu potvrdil, že „aktualizace softwaru nemá žádný nepříznivý vliv na spotřebu paliva či výdrž motoru a jeho komponentů“. Dle něj tak žádné dodatečné záruky, které EU požaduje, „nejsou potřeba“. Je tedy otázkou, jestli tlak komise není jen honbou za politickými body.
Nedávný únik interního dokumentu totiž naznačil, že EU věděla o podvodech ze strany automobilek již dávno. Přesto to několik let neřešila, neboť nešlo o emise CO2, kolem kterých je vybudován multimiliardový byznys, nýbrž o již zmiňované emise NOx, o které se většina Evropanů ještě donedávna vůbec nezajímala. Nyní ale zjevně dobrý „kšeft“ roste i okolo nich.
Na další kroky EU jsme tedy zvědavi, stejně jako na německou odezvu. Je poněkud podezřelé, že s výsledky přišla italská laboratoř. Právě tamní Fiat přitom nyní vede spor s německou vládou stran - světe, div se - produkce emisí NOx. Ty mají jeho vozy překračovat ještě více než auta Volkswagenu, FCA se ovšem s regulemi vypořádalo trochu jinak.
Nebudeme ale kout spiklenecké teorie a místo toho se ještě v rychlosti přesuneme do Španělska, které bylo kauzou Dieselgate zasaženo rovněž. Tamní soud nařídil Volkswagenu Espana a dealerství Valladolid Wagen, aby vyplatily kompenzaci ve výši 5 000 Eur (cca 135 200 Kč) majiteli Audi Q5, a to právě kvůli inkriminovanému softwaru. Jde přitom o první verdikt svého druhu, proti kterému se španělské zastoupení hodlá odvolat. Šlo by totiž o nebezpečný precedent, jenž by otevřel cestu dalším žalobám.
S těmi ovšem VW Group může počítat tak jako tak, neboť momentálně proti němu jde v občanskoprávních sporech již více než 5 500 majitelů koncernových vozů. I kdyby byla kompenzace přiřknuta všem, pro Volkswagen by to sice nebylo likvidační, nicméně mohlo by se tento trend přelít i do dalších zemí a motivovat další majitele ke stejné akci. Odvolání tedy ještě bude zajímavé.
Majiteli vozu Audi Q5 přitom nešlo o emise NOx, spíše o jistou kompenzaci podvodu jako takového, kterého se měl stát obětí. Jenže je otázkou, zda se jí stal - Starý kontinent má mnohem benevolentnější regule než Amerika, kde má skandál kořeny. Odvolání se navíc možná dá čekat i na jeho straně, neboť původně ve své žalobě požadoval kromě financí i zcela nový vůz. A nakonec dostal jen to první...
Vliv nového software na výkon a točivý moment motoru dle ADAC


Výkon i točivý moment se u tohoto vozu navýšily, reálné hodnoty však byly vyšší než udávané již před modifikací softwaru
Fotografie a video z testování nového software u ADAC
VW Golf 2,0 TDI byl jedním ze čtyř aut, které ADAC podrobil měřením
Zdroje: Der Spiegel, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 6 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 8 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 9 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 11 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva